Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
26. september 2007 - 14:07 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Windowsapplikation med MasterPagefuntionalitet

I ASP.NET har man en MasterPage, som man kan bruge på alle sine forms - findes der en lignende funktionalitet i en Windowsapplikation?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. september 2007 - 15:25 #1
Ikke mig bekendt.

Men du kan jo godt lade alle dine forms arve fra Neesgaard.Form som saa arver fra
System.Windows.Forms.Form og putte faelles funktionalitet paa Neesgaard.Form !
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
29. september 2007 - 19:47 #2
Hvordan vil man gøre det i praksis?
Avatar billede arne_v Ekspert
30. september 2007 - 02:39 #3
Ovenstående er vel så praktisk som det er muligt.
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
30. september 2007 - 15:37 #4
Øjensynligt virker det blot ved at angive Inherits.Neesgaard på den form, der skal arve fra Neesgaard uden at skrive System.Windows.Forms.Form.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. september 2007 - 15:58 #5
Du kan slet ikke arve fra 2 klasser i C#/VB.NET, men den klasse du arver fra skal selv
arve fra Form.

.NET Form -> din "master" Form -> din form
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
30. september 2007 - 17:49 #6
Det er heller ikke fra to klasser - form2 arver fra form1 sådan her:

Public Class Form1
    Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
        MsgBox("Hej")
    End Sub
End Class

Public Class Form2
    Inherits Form1
    Private Sub Form2_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
        '
    End Sub
End Class

Når jeg kører form2, så ser jeg fint knappen fra form1 og kan bruge den.
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
05. september 2010 - 12:52 #7
Lukkes grundet alder.