Avatar billede bcn2007 Nybegynder
26. september 2007 - 13:24 Der er 6 kommentarer

hvordan får jeg MYSQL til at virke (på mac)

Kœre lœser

Jeg er totalt begynder med mysql men skal lave en hjemmeside der indeholder en database met tekst, billeder og eventuelt XML ark.

Jeg har i flere omgange prøvet at installere mysql på min computer uden held. Jeg har sikkert gjort op til flere dumme ting undervejs da jeg ikke er god med en prompt...

dette er så langt som jeg er nået inden det går galt:

---------------------------------------------------
Welcome to Darwin!
Mac-mini-de-marc:~ eigil$ cd /usr/local/mysql
Mac-mini-de-marc:/usr/local/mysql eigil$ sudo ./scripts/mysql_install_db
Password:
Installing MySQL system tables...
070926 13:05:52 [Warning] Setting lower_case_table_names=2 because file system for /usr/local/mysql-5.0.45-osx10.4-powerpc/data/ is case insensitive
OK
Filling help tables...
070926 13:05:53 [Warning] Setting lower_case_table_names=2 because file system for /usr/local/mysql-5.0.45-osx10.4-powerpc/data/ is case insensitive
OK

To start mysqld at boot time you have to copy
support-files/mysql.server to the right place for your system

PLEASE REMEMBER TO SET A PASSWORD FOR THE MySQL root USER !
To do so, start the server, then issue the following commands:
./bin/mysqladmin -u root password 'new-password'
./bin/mysqladmin -u root -h Mac-mini-de-marc.local password 'new-password'
See the manual for more instructions.
You can start the MySQL daemon with:
cd . ; ./bin/mysqld_safe &

You can test the MySQL daemon with mysql-test-run.pl
cd mysql-test ; perl mysql-test-run.pl

Please report any problems with the ./bin/mysqlbug script!

The latest information about MySQL is available on the web at
http://www.mysql.com
---------------------------------------------------

Det ser jo fint ud! eller hvad? men jeg er på bar bund med hvordan jeg kommer videre, når jeg fortsœtter med den guide jeg har (Build your own database driven website - Kevin Yank) går det i koks...

Hvis der er en tålmodig person der ude der vil guide mig vil jeg vœre evigt taknemlig og med glœde dele ud af de få points jeg har til rådighed.
Avatar billede dkfire Nybegynder
26. september 2007 - 16:12 #1
Hvis jeg må komme med et forslag, så find en af de gratis hosts som er på nettet, som tilbyder mysql, så slipper du for at starte med at sætte mysql op.
Avatar billede egonspock Seniormester
27. september 2007 - 01:15 #2
Hvilken  pakke har du brugt for at installere det? Jeg har brugt Marc Linyages fra http://www.entropy.ch/software/macosx/mysql/ og nogen gange været heldigere end andre.
Men ellers er det en god ide, bare at lade andre om den slags, hvis du ikke absolut skal bruge det selv lokalt.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. september 2007 - 02:10 #3
Kan du beskrive problemet lidt mere detaljeret end "går det i koks" ?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. september 2007 - 02:11 #4
Og selvom det ikke er normalt at hoste selv, så er det uhyre almindeligt at
have Apache+PHP+MySQL kørende lokalt til udvikling.
Avatar billede bcn2007 Nybegynder
27. september 2007 - 12:13 #5
Okay jeg prøver lige med lidt flere baggrunds oplysninger.

Jeg har lavet en hjemmeside hvor en Flash fil henter oplysninger fra et XML doc gennem et php script. Alt dette fungerer udmœrket, men for at andre end mig bliver i stand til at logge på og œndre i indholdet vil jeg gerne bruge en Database, enten sammen med, eller i stedet for XML filen.

Jeg har derfor forsøgt at installere MYSQL på min computer for at udvikle og have mulighed for at teste mens jeg arbejder jeg kan ikke få det til at virke... Er der en nem måde at gøre det på?

Som skrevet oven for er jeg nået et stykke vej men det nœste min bog siger jeg skal gøre er at skrive følgende kommando:

3. Finally, you must assign permissions to the mysql directory to prevent unauthorized access to it by anyone except the mysql user:

sudo chown -R mysql /usr/local/mysql/*
>>
Mac-mini-de-marc:/usr/local/mysql eigil$ sudo chown -R mysql /usr/local/mysql/*
Mac-mini-de-marc:/usr/local/mysql eigil$

4. With all configuration done, you can launch the MySQL server with this command:
sudo /usr/local/mysql/bin/safe_mysqld --user=mysql &
>>
Mac-mini-de-marc:/usr/local/mysql eigil$ sudo /usr/local/mysql/bin/safe_mysqld --user=mysql &
[1] 268
Mac-mini-de-marc:/usr/local/mysql eigil$

problemet er at jeg ikke har nogen ide om det var det rigtige, det nœste jeg så skal er så vidt jeg har forstået at logge på, men den eneste komando jeg har er:
mysql -hostname -u username -p

for mig så det således ud jeg er ret sikker på at jeg her gjort det forkert men jeg ved ikke hvad jeg skal stille op:

ac-mini-de-marc:/usr/local/mysql eigil$ mysql -root
-bash: mysql: command not found
Mac-mini-de-marc:/usr/local/mysql eigil$ -root
-bash: -root: command not found
Mac-mini-de-marc:/usr/local/mysql eigil$ root
-bash: root: command not found
Mac-mini-de-marc:/usr/local/mysql eigil$ -h
-bash: -h: command not found
Mac-mini-de-marc:/usr/local/mysql eigil$
Avatar billede pidgeot Nybegynder
27. september 2007 - 13:16 #6
Når man i en *nix-baseret shell skal starte et program i det aktuelle bibliotek, skal man skrive ./ foran programnavnet. Brug derfor ./mysql -u username -p.