Avatar billede joemoz Nybegynder
25. september 2007 - 18:03 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

.NET dataset

Et basalt spørgsmål:

Jeg vil gerne løbende uploade en liste med data til en webservice på en ekstern side. Data ligger på en SQL 2000-server, og jeg sætter denne op til at eksportere det relevante data ud så ofte som jeg har brug for det (til f.eks. txt-format)

Webservice-kaldet jeg har fået stillet til rådighed hedder noget i retning af Opdaterliste(string Username, String Password, Dataset Subscribers)

Hvad skal der til på min server for at jeg kan lave det pågældende kald? Hvordan sætter jeg det op med et minimum af programmering?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. september 2007 - 02:28 #1
Kan du ikke generere en stub udfra web servicens WSDL ?

(add web service reference i Visual Studio terminologi)

I så fald kan du jo bare kalde en metode i stub klassen.
Avatar billede joemoz Nybegynder
26. september 2007 - 09:01 #2
Tak, men jeg har brug for noget meget mere grundlæggende end det :-) Hvad skal jeg installere på serveren for at køre det?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. september 2007 - 15:23 #3
Ingenting.

.NET kommer med web service support.

Stub koden skal naturligvis uploades til server sammen med resten af din web app.
Avatar billede joemoz Nybegynder
08. oktober 2007 - 12:27 #4
OK - tak for inputtet (beklager min lange svartid), men jeg er stadig lidt i tvivl om hvordan jeg konkret aktiverer det. Jeg har oprettet en VB-applikation med en reference til webservicen, men kan ikke rigtig regne ud hvordan jeg skal lave koden og xml-filen...

Metodens request ser nogenlunde sådan her ud:

POST /ws/XXX_Listfunctions.asmx HTTP/1.1
Host: www.xxx.dk
Content-Type: text/xml; charset=utf-8
Content-Length: length
SOAPAction: "http://webservice.xxx.dk/xxx_MasseUpdate"

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<soap:Envelope xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema" xmlns:soap="http://schemas.xmlsoap.org/soap/envelope/">
  <soap:Body>
    <XXX_MasseUpdate xmlns="http://webservice.xxx.dk/">
      <strUserName>string</strUserName>
      <strPassword>string</strPassword>
      <dsSubscribers>
        <xsd:schema>schema</xsd:schema>xml</dsSubscribers>
    </xxx_MasseUpdate>
  </soap:Body>
</soap:Envelope>
Avatar billede arne_v Ekspert
08. oktober 2007 - 16:33 #5
Når du har din web srevice reference kan du bare kalde koden.

Noget a la:

XXX_Listfunctions service = new XXX_Listfunctions();
service.XXX_MasseUpdate(un, pw, schema);

Så sørger .NET selv for alt det med HTTP og XML.
Avatar billede joemoz Nybegynder
08. oktober 2007 - 18:24 #6
Super - så mangler jeg bare lige at finde ud af hvordan jeg laver et dataset ud af en kommasepareret fil...Men det laver jeg lige en ny forespørgsel til. Sender du et svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. oktober 2007 - 18:33 #7
OLE DB Jet driveren kan læse CSV.

Så en OleDbConnection & OleDbAdapter kan fill'e et DataSet fra en CSV fil.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. oktober 2007 - 18:33 #8
Og et svar.