Avatar billede testwatest Nybegynder
25. september 2007 - 17:42 Der er 18 kommentarer

Oprette PDF-fil

Hvordan viser jeg et PDF-dokument udfra en streng i mit php-dokument?

Det skal være forholdsvis simpelt? Jeg vil tro det er noget alá nedenstående. (Jeg kender godt FDPF :), men jeg vil forsøge at "bygge" mit eget)

<?php
header("Content-type: application/pdf");

echo "Hello World!";
?>
Avatar billede jakobdo Ekspert
25. september 2007 - 17:59 #1
Hvis du vil bygge dit eget, så hent fpdf og kig i source koden! :o)
Avatar billede olebole Juniormester
25. september 2007 - 18:04 #2
<ole>

Du skal lukke et af dine spm:
    http://www.eksperten.dk/spm/798152

/mvh
</bole>
Avatar billede testwatest Nybegynder
25. september 2007 - 18:38 #3
nej det skal jeg ikke olebole, da det er to forskellige spørgsmål!
Avatar billede testwatest Nybegynder
25. september 2007 - 18:39 #4
jakobdo - jeg synes det er svært at overskue. kan jeg ikke læse om hvad det kræver et sted?
Avatar billede jakobdo Ekspert
25. september 2007 - 18:42 #5
Alle ting er jo ikke beskrevet, så det bare et 1 - 2 - 3, så har du lavet dit og dat.
Avatar billede nemlig Professor
25. september 2007 - 21:07 #6
Jeg vil give jakobdo ret. Det er bare at gå i gang. Jeg startede selv på helt bar bund, men kan da efterhånden en del. Jeg har lavet fakturaer og kontrakter med fpdf.
www.fpdf.org er der nogle udmærkede vejledninger og eksempler.
Er du i tvivl om noget - så skriv bare tilbage.
Avatar billede testwatest Nybegynder
25. september 2007 - 21:14 #7
Er det da ikke forholdsvist simpelt at få min tekst til at stå som et pdf-dokument?
Jeg skal slet ikke bruge alle funktionerne fra fdpf. Jeg skal udelukkende have min tekst til at stå som et pdf-dokument.

Jeg troede blot, at en header var rigeligt.
Avatar billede jakobdo Ekspert
25. september 2007 - 21:22 #8
Der tager du fejl.
En header er ikke nok til at lave filtyper.

F.eks. vil denne kode heller ikke lave en film:

<?php
header("Content-type: video/x-msvideo");
echo 'Porn';
echo 'Mere Porn';
echo 'Og endnu mere Porn';
?>

:o)
Avatar billede testwatest Nybegynder
25. september 2007 - 21:33 #9
:) ved du så hvilke funktioner der skal tages i brug for at lave en pdf-fil?
Avatar billede jakobdo Ekspert
25. september 2007 - 21:42 #10
Nej, men prøv at kig i fpdf sourcen!
Avatar billede nemlig Professor
25. september 2007 - 21:45 #11
Du kan jo starte med at downloade seneste version 1.53.
Så skal jeg give et lille eksempel på kode.
Avatar billede nemlig Professor
25. september 2007 - 21:49 #12
Mini-eksemplet fra fpdf.org virker fint:
<?php
require('fpdf.php');

$pdf=new FPDF();
$pdf->AddPage();
$pdf->SetFont('Arial','B',16);
$pdf->Cell(40,10,'Hello World!');
$pdf->Output();
?>
Avatar billede testwatest Nybegynder
26. september 2007 - 16:47 #13
nemlig: hvad mener du?
Avatar billede nemlig Professor
26. september 2007 - 17:22 #14
Du skal downloade den class, som gør at du kan lave PDF-filer.
www.fpdf.org vælger du "downloads" og downloader "v 1.53".
Class'en består af 2 filer "fpdf.css" og "fpdf.php" samt en font-mappe.
Når du har uploadet disse 2 filer og mappen "font", kan du lave en lille fil med indholdet som jeg skrev kl. 21:49:54.
Når du indlæser denne fil, vil den blive vist som en PDF-fil med indholdet "Hello World".
Avatar billede jakobdo Ekspert
26. september 2007 - 17:50 #15
Nemlig: Jeg tror testwatest vil lave koden til at lave en pdf selv. For han nævner jo allerede fpdf i sin start-tråd.
Avatar billede testwatest Nybegynder
26. september 2007 - 17:57 #16
Jeg kan ikke selv gennemskue FPDF-klassen, så jeg vil høre om nogle ved hvilke funktioner man skal gøre brug af for at lave en simpel funktion der viser noget indhold som en pdf-fil.
Avatar billede nemlig Professor
26. september 2007 - 17:58 #17
Det kan jeg godt se - jeg læste det ikke som fpdf, da han skriver FDPF.
Nu forstår jeg også din kommentar kl. 21.42.
Avatar billede nemlig Professor
26. september 2007 - 18:18 #18
Du kan fx. også prøve at stille spørgsmålet i forummet på www.fpdf.org.