Avatar billede peterfa Nybegynder
24. september 2007 - 21:55 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Forkert udseende på knap efter ændring af enabled

Hej

Har lavet et interface i swing hvor jeg bruger to JButtons til at udgøre henholdsvis en start og en stop knap. Når start knappen bliver klikket bliver den disablet, og stop knappen samtidigt enabled. Samme princip gælder for stop knappen. I begge tilfælde anvendes setEnabled(...) metoden, og den kaldes altid fra swing tråden.

Når sådan et toogle foretages, så vil baggrunden på knappen hver anden gang ende med at se forkert ud. Se fx dette billede http://www.daimi.au.dk/~u041578/logtestv3.PNG, hvor start er enabled og stop er disablet. Tekst farven er korrekt, men baggrundsfarven er forkert på begge knapper. Et klik mere på start vil få den knap til at se korrekt ud, og et klik derefter på stop vil bringe ui'et i en situation hvor begge knapper ser rigtige ud. Derefter skifter de igen til det forkerte udseende når der klikkes på dem.

Er løbet helt tør for ideer til hvad der kan være galt her. Forslag meget velkommne.
Avatar billede peterfa Nybegynder
24. september 2007 - 21:57 #1
Skal måske lige sige, at der ikke samtidigt udføres en masse arbejde på swing tråden. Alt tungt arbejde bliver udført vha. en Executor, og ui'et er fuldt responsivt.
Avatar billede kube Nybegynder
25. september 2007 - 09:23 #2
Du kan jo selv bestemme farven på knappen efter den er 'disabled'. fx:

button.setEnabled(false);
button.setBackground(java.awt.Color.CYAN);

Hvor 'button' er en ref. til JButton objekt. Jeg ved ikke hvad default farven er for JButton, men det er vel til at finde ud af!
Avatar billede peterfa Nybegynder
25. september 2007 - 22:33 #3
Hmm men jeg prøver ikke bevist at styre farven. Den har også det forkerte look i enabled mode (hver anden gang den er enabled), og i det tilfælde skal baggrundfarven jo være en gradient.
Avatar billede kube Nybegynder
26. september 2007 - 12:23 #4
jeg ved ikke helt om jeg har forstået spg. helt korrekt så.

Men toogler du dem korrekt.. altså enable når du disabler den anden osv
Avatar billede peterfa Nybegynder
29. september 2007 - 16:16 #5
Selve enabled tooglen fungerer korrekt (altså pånær at udseendet hver anden gang bliver forkert). Knapperne bliver "inaktive" / "aktive" som ønsket, de får sig bare et udseende der lidt ligner at applikationen hænger.