Avatar billede nubi19 Nybegynder
22. september 2007 - 10:48 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Cancel shortcuts fra keydown på textbox

Jeg har en textbox, jeg gerne vil have man kan holde f.eks. CTRL nede og trykke TAB, og så skriver den det ud. Men den ligger i en tabcontrol, og så tabber man selvf. til næste tab ved den kombination. Ligeledes hvis man holder ALT nede og trykker TAB, så skiftes til et andet program osv. osv.

Kan jeg på nogen måde omgå det, så keydown beskeden kun når til min tekstbox, og bl.a. Windows ikke reagerer på den ? Helt galt er det f.eks. hvis jeg holder Windows tasten nede og trykker D, så skjules alle vinduer jo. Eller ALT + F4 = farvel program :-(

Det jeg skal bruge det til, er at registrere en global hotkey til mit program. For at brugeren selv kan vælge hvilken kombination der skal trykkes, vil jeg have sådan min textbox reagerer på de gyldige taster, og så bare noterer det ned, fremfor at hele windows reagerer på genvejen.

Jeg har selvf. prøvet

e.SuppressKeyPress = true;
e.Handled = true;

uden held.

Håber på et godt tip eller to, tak :-)
Avatar billede blinklys79 Nybegynder
23. september 2007 - 14:37 #1
Du skal bruge "Keyboard hooks" og det bliver noget low level programmering du skal ud i :-)

http://blogs.msdn.com/toub/archive/2006/05/03/589423.aspx

http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms644960.aspx
Avatar billede nubi19 Nybegynder
23. september 2007 - 19:48 #2
Øv da også, havde krydset fingre for en løsning kun lidt simple API'er. Jeg er ikke meget for at lægge hooks ind, hvis jeg ikke har en meget god grund til det. Jeg laver det nok på en anden måde så, men du skal mange tak anyway, nu behøver jeg ikke spilde mere tid på alskens fusk :-)
Smid et svar så får du pointene.
Avatar billede blinklys79 Nybegynder
23. september 2007 - 22:16 #3
Svar :-)