Avatar billede boye_dk Nybegynder
21. september 2007 - 21:43 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Vis x-antal tegn i stedet for hele teksten ?

Hej eksperter..

jeg er igang med at lave et nyhedssystem til min hjemmeside, men vil gerne have det sådan at ude i nyhedsoversigten viser den kun nogle af tegnene - i stedet for hele nyheden. Så hvis nyheden nu var på 1000 tegn, så skal den kun vise 200 og så står der "Læs mere.." efter de 200 tegn.

Det er kun "ordet" i linien:

$query = mysql_query("SELECT * FROM nyheder ORDER BY id DESC") or die(mysql_error());

som jeg står og mangler.. kan bare ikke huske hvad man skal skrive i linien for den kun viser et xxx-antal tegn
Avatar billede kimiwan Nybegynder
21. september 2007 - 21:47 #1
$query = mysql_query("SELECT left(kolonne_navnet_med_teksten) FROM nyheder ORDER BY id DESC") or die(mysql_error());
Avatar billede kimiwan Nybegynder
21. september 2007 - 21:48 #2
$query = mysql_query("SELECT left(kolonne_navnet_med_teksten, 200) FROM nyheder ORDER BY id DESC") or die(mysql_error());

Sorry, jeg var lidt for hurtig med at trykke send :o)
Avatar billede boye_dk Nybegynder
21. september 2007 - 21:58 #3
<?
        $query2 = mysql_query("SELECT left(tekst, 200) FROM nyheder ORDER BY id DESC LIMIT 1") or die(mysql_error());
        while($row2 = mysql_fetch_array($query2)) {
        echo $row2['tekst'];
        ?>
        <div align="right"><a href="?side=nyheder&id=<?=$row2['id']; ?>" class="toplink">Læs mere..</a></div>
        <? } ?>

sådan ser mit kode ud lige nu.. men den viser ikke noget.. :(
Avatar billede kasper.h Nybegynder
21. september 2007 - 22:07 #4
prøv med
SELECT left(kolonne_navnet_med_teksten) AS korttekst FROM nyheder ORDER BY id DESC

og så echo $row2['korttekst'];
Avatar billede boye_dk Nybegynder
21. september 2007 - 22:18 #5
virker helt fint med det :)

du glemte bare left(kolonne_navnet_med_teksten, x-antal tegn)
Avatar billede boye_dk Nybegynder
21. september 2007 - 22:26 #6
smider du lige et svar..
Avatar billede kasper.h Nybegynder
21. september 2007 - 22:48 #7
Perfekt :)