Avatar billede oejvind Nybegynder
20. september 2007 - 20:09 Der er 11 kommentarer

Hvordan ændrer jeg

Hej Eksperter!

Jeg vil gerne ændre udseende på nogle elementer i en menu - her kommer et uddrag af koden:

<li class="sub_ul act_path"><a href="index.php?specielle-rejser">Specielle rejser</a>
    <ul class="act_path">
        <li class="sub_no act_path active"><a href="index.php?firmarejser">Firmarejser</a></li>

        <li class="sub_no"><a href="index.php?landbrugsrejser">Landbrugsrejser</a></li>
        <li class="sub_no"><a href="index.php?skole-og-studierejser">Skole- og studierejser</a></li>
        <li class="sub_no"><a href="index.php?kulturrejser">Kulturrejser</a></li>
        <li class="sub_no"><a href="index.php?korrejser">Korrejser</a></li>
        <li class="sub_no"><a href="index.php?riderejser">Riderejser</a></li>
    </ul>

    </li>

Jeg vil gerne ændre udseende på:

<li class="sub_ul act_path"><a href="index.php?specielle-rejser">Specielle rejser</a>
    <ul class="act_path">

og

<li class="sub_no act_path active"><a href="index.php?firmarejser">Firmarejser</a></li>

men da CSS ikke er mit mit modersmål har jeg problemer.

Hvordan adresserer/kalder jeg de to ovennævnte classes/subclasses.
(undskyld hvis jeg ikke formulerer mig særlig præcist - hverken CSS eller xHTML er mit modersmål.

oejvind
Avatar billede stenger Nybegynder
20. september 2007 - 20:21 #1
Classes addresser du ved at sætte et punktum foran navnet.

Eksempelvis:

.act_path {
    font-family:Verdana;
    font-size:12px;
    color:#000000;
    padding:0;
    text-decoration:underline;
}

Husk, hvis ikke du kører et eksternt stylesheet at placere det i <head>, således:

<style type="text/css">

indsæt diverse styles, som ovenstående eksempel

</style>

Nu kn jeg se at der er mellemrum i nogle af dine class-names. Jeg ved ikke om det er stavefejl fra din side, men hvis ikke, så ville jeg nok ændre de navne. Brug underscore istedet for.

Håber det hjalp lidt.
Avatar billede oejvind Nybegynder
20. september 2007 - 20:37 #2
Hej igen stenger!

Menuen genereres af et CMS så jeg har ikke stor indflydelse på mellemrummene.

CSS er i en ekstern css-fil. Jeg prøvede at indsætte dit eksempel - uden held - alle menu-emner blev understregede.

Det var nok ikke det du mente. Jeg skal nok bare hjælpes lidt mere på vej.

oejvind
Avatar billede olebole Juniormester
21. september 2007 - 00:09 #3
<ole>

stenger >> Det er ikke mellemrum i klassenavne, men to klasser sat på samme element. Der må _endelig_ ikke indsættes underscores  ;o)

oejvind >> Det er ikke til at vide præcist, hvad der skal gøres, når man ikke kan se HTML- og CSS-koderne. Prøv at lægge et link

/mvh
</bole>
Avatar billede stenger Nybegynder
21. september 2007 - 08:08 #4
Øh...to classes på samme elemet, adskilt af et mellemrum? Kan man det? Fatter browseren det? Har aldrig hørt om det før... :)
Avatar billede oejvind Nybegynder
21. september 2007 - 08:19 #5
Jeg arbejder i øjeblikket på siden så den skifter konstant adresse/indhold så det vil ikke være smart med et link - derfor et uddrag af koden.

Jeg er interesseret i at brugeren kan se hvor hun er henne. Dvs jeg gerne vil have både
(på denne side):

<li class="sub_ul act_path"><a href="index.php?specielle-rejser">Specielle rejser</a>
og
<li class="sub_no act_path active"><a href="index.php?landbrugsrejser">Landbrugsrejser</a></li>

markeret.

Kan det lade sig gøre?

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
    <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">

<head>

<title>En artikel | Specielle rejser</title>

  <meta http-equiv="content-style-type" content="text/css" />

<style type="text/css">

.hcss_menu {
    font: normal normal 11px Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;
    }

.hcss_menu em {
    font-style: normal;
    }

.hcss_menu ul {
    margin: 0;
    padding: 0;
    list-style: none;
    border-left: 0;
}

.hcss_menu ul li {
    float: left;
    position: relative;
    width: 130px; /* Width of Menu Items */
    height: 23px;
    }

.hcss_menu li ul {
    position: absolute;
    left: 0; /* Set 1px less than menu width */
    top: 23px;
    display: none;
    border: 0;
    }

.hcss_menu li ul li ul {
    left: 130px;
    top: 0;
    }

.hcss_menu ul li a, .hcss_menu ul li a:link, .hcss_menu ul li a:visited, .hcss_menu ul li a:active {
    display: block;
    text-decoration: none;
    color: #FFFFFF;
    background: #708090; /* IE6 Bug */
    padding: 5px;
    border: 0;
    text-align: center;
    }

.hcss_menu ul li a:hover {
    background: #475661;
    color: #FF6600;
}

.hcss_menu ul li:hover a {
    background: #475661;
    color: #FF6600;
}

.hcss_menu ul li ul li a {
    text-align: left;
    background: #8B99A7;
    padding-left: 7px;
}
.hcss_menu ul li ul li a:hover {
    background: #708090;
}
.hcss_menu ul li:hover ul li a {
    text-align: left;
    background: #8B99A7;
    color: #FFFFFF;
}

.hcss_menu ul ul { display: none; }
.hcss_menu ul li:hover ul { display: block; }
.hcss_menu ul li:hover ul ul { display: none; }
.hcss_menu ul ul li:hover ul { display: block; }

  </style>
</head>
<body>

<div class="hcss_menu">
<ul class="act_path">
    <li class="sub_ul"><a href="#">Grupperejser</a>
    <ul>
        <li class="sub_no"><a href="index.php?8-dages-rejser">8 dages rejser</a></li>
        <li class="sub_no"><a href="index.php?12-dages-rejser">12 dages rejser</a></li>

        <li class="sub_no"><a href="index.php?wellness-rejser">Wellness rejser</a></li>
        <li class="sub_no"><a href="index.php?andre-rejser">Andre rejser</a></li>
    </ul>
    </li>
    <li class="sub_ul"><a href="#">Kør selv</a>
    <ul>
        <li class="sub_no"><a href="index.php?flybilsommerhus">Fly/bil/sommerhus</a></li>

        <li class="sub_no"><a href="index.php?12-dages-kor-selv">12 dages kør selv</a></li>
        <li class="sub_no"><a href="index.php?8-dages-kor-selv">8 dages kør selv</a></li>
    </ul>
    </li>
    <li class="sub_ul act_path"><a href="index.php?specielle-rejser">Specielle rejser</a>
    <ul class="act_path">
        <li class="sub_no"><a href="index.php?firmarejser">Firmarejser</a></li>

        <li class="sub_no act_path active"><a href="index.php?landbrugsrejser">Landbrugsrejser</a></li>
        <li class="sub_no"><a href="index.php?kulturrejser">Kulturrejser</a></li>
        <li class="sub_no"><a href="index.php?korrejser">Korrejser</a></li>
        <li class="sub_no"><a href="index.php?riderejser">Riderejser</a></li>
        <li class="sub_no"><a href="index.php?skole-og-studierejser">Skole- og studierejser</a></li>
    </ul>

    </li>
    <li class="sub_ul"><a href="#">Om Island</a>
    <ul>
        <li class="sub_no"><a href="index.php?historien">Historien</a></li>
        <li class="sub_no"><a href="index.php?det-moderne-island">Det moderne Island</a></li>
        <li class="sub_no"><a href="index.php?kulturlivet">Kulturlivet</a></li>
        <li class="sub_no"><a href="index.php?naturen">Naturen</a></li>

        <li class="sub_no"><a href="index.php?de-fire-arstider">De fire årstider</a></li>
        <li class="sub_no"><a href="index.php?litteraturliste">Litteraturliste</a></li>
        <li class="sub_no"><a href="index.php?foredragsholdere">Foredragsholdere</a></li>
        <li class="sub_no"><a href="index.php?nationalmelodi">Nationalmelodi</a></li>
        <li class="sub_no"><a href="index.php?kort-over-island">Kort over Island</a></li>
        <li class="sub_no"><a href="index.php?vejret-de-naeste-fem-dogn">Vejret de næste fem døgn</a></li>

    </ul>
    </li>
</ul>
</div>

</body>
</html>
Avatar billede oejvind Nybegynder
21. september 2007 - 09:14 #6
Jeg har muligvis været lidt fedtet med pointene - nu er de sat op :-)
Avatar billede roenving Novice
21. september 2007 - 13:41 #7
>>stenger

Browserne fatter ganske udmærket flere klasser på samme element, og da den type styling netop understøtter det grundlæggende i kaskadering (C'et i CSS, Cascading Style Sheets !-), er det helt basalt i css ...

-- at det så ikke er fattet af så forfærdelig mange web-'guruer', siger nok mest om den måde, man validerer den slags mennesker i vores netværk !o]
Avatar billede oejvind Nybegynder
22. september 2007 - 14:26 #8
Ingen forslag?
Avatar billede olebole Juniormester
22. september 2007 - 17:14 #9
- èn mulighed ud af flere:

.hcss_menu ul li.act_path a, .hcss_menu ul li.act_path a:link, .hcss_menu ul li.act_path a:visted {
    color: red !important;
    background: yellow !important;
}
.hcss_menu ul ul li.act_path a, .hcss_menu ul ul li.act_path a:link, .hcss_menu ul ul li.act_path a:visted {
    color: yellow !important;
    background: red !important;
}
Avatar billede oejvind Nybegynder
22. september 2007 - 20:13 #10
>>olebole

Close but no cigar - desværre er det ikke helt hvad jeg gerne vil. Hvis jeg anvender dit forslag bliver alle elementer under et enkelt menupunkt ændret. Eks. hele banden under "Specielle rejser" bliver røde - jeg vil kun ha' at det er overskriften "Specielle rejser" og eksempelvis "Landbrugsrejser" der skifter baggrund.
Men tak under alle omstændigheder.

PS. Der havde sneget sig et par slåfejl ind i dit udmærkede forslag - a:visted i stedet for a:visited.

oejvind
Avatar billede oejvind Nybegynder
04. oktober 2007 - 13:48 #11
Slet ingen forslag ?????