Avatar billede charley78 Novice
20. september 2007 - 16:45 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

hvordan starter man css

Er der nogen der på en fuldstændig simpel overordnet måde, kan vise mig vej til hvordan jeg bruger css?

Nu er det heldigvis sådan at jeg har kendskab til html, og jeg har en hjemmeside ved hånden, der kan bruges som udgangspunkt: nemlig www.saxilcykler.dk.

Kan nogen sige mig hvad jeg skulle gøre, hvis jeg fx ville ændre baggrundsfarven på alle siderne på een gang?

Sidespørgsmål: er det sådan at ALLE fælles egenskaber kan lægges i css'en? - ogaå tabeller med menuer osv.? For ér det sådan, så skulle man tro, at det er bedst at starte med et css dokument og så lave almindelige sider bagefter, altså når man begynder en side.

Jeg bruger Dreamweaver 8!
Avatar billede keysersoze Guru
20. september 2007 - 22:17 #1
Det er måske ikke verdens bedste side - men du kan læse lidt mere om css her; http://www.html.dk/tutorials/css/

For lige hurtigt at svare på dine spørgsmål;

Du kan godt ændre baggrundsfarven på alle sider på én gang (såfremt selvfølgelig at alle sider inkluderer den samme .css-fil). Det kan gøres på denne måde;

body
{
  background-color: #CCCCCC;
}

meningen med css-filen er netop at samle alle fælles egenskaber deri - i bedste fald er der ingenting i din html-kode der fortæller noget som helst om hvordan en side skal vises, det ligger netop i css-filen. Om du laver css eller html først gør ingen forskel - men jeg tror det vil være lettest at overskue hvis man opretter én html-element som det første, lægger styles på det - indsætter næste element i html og styler det osv.
Avatar billede charley78 Novice
21. september 2007 - 11:12 #2
Tak! Jeg kan dog ingen steder komme, før jeg (altså helt fra scratch) har fundet ud af, hvordan jeg linker css dokumentet og html dokumentet :o(
Jeg har kun benyttet css i samme dokument.
Avatar billede charley78 Novice
21. september 2007 - 11:18 #3
.. tidligere forstås!
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. september 2007 - 11:18 #4
Det står i tutorial'en, som keysersoze linker til.

Men kort fortalt, så sætter du flg. linje ind i den head-sektion:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="mappen_med_dit_stylesheet/navnet_på_dit_stylesheet.css">
Avatar billede charley78 Novice
21. september 2007 - 11:43 #5
Jeg går ud fra at det The Sheriff skriver, betyder at lægge pågældende tag ind i html-filen. Og jeg er selv nået så langt som til i et forsøg, (som jeg dog ikke ved, om er som det skal være) at generere et tag, der ser ud som flg.:
<link href="file:///D|/Charlotte/hjemmeside/Mandura/css" rel="stylesheet" type="text/css" /> Det ligger også i html-filens head sektion, og jeg går ud fra skulle give det samme resultat. Når jeg publicerer min html-fil i dette spæde eksempel, skulle bogstaverne bare være 'ariel' i stedet for den defaulte 'times', but there's no cigar!

Hvis det ikke er for stor ulejlighed, kunne jeg godt tænke mig at kende vejen derhen. Jeg er nødt til for en anden gangs skyld at vide, hvordan jeg i Dreamweaver 8 linker de to ark på en måde der fungerer.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. september 2007 - 11:51 #6
Dit link er ihvertfald forkert.

Du skal linke ift. opbygningen af dit site.

Fx har du din index.htm i roden og dit css liggende i en mappe, der hedder /css og dit stylesheet hedder style.css, kommer dit tag til at hedde:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="css/style.css">

Et stylesheet er en textfil, der ender på .css og IKKE på .css.txt
Avatar billede charley78 Novice
21. september 2007 - 11:58 #7
ok, tak. Jeg skulle ind og omdøbe css.css til style.css.
Så fungerer det. tak!
Jeg forstår dog ikke
1) hvordan man bruger at putte css dokumentet i en mappe, da der vel alligevel kun er ét
2) hvordan man laver manøvren inde fra Dreamweaver

Jeg har puttet lidt flere points i puljen!
Avatar billede charley78 Novice
21. september 2007 - 11:59 #8
1) 'hvorfor' (ikke 'hvordan')
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. september 2007 - 12:08 #9
Det behøver du skam heller ikke :)

Jeg gør det på mine sites, fordi jeg har så mange filer og fordi jeg bruger flere stylesheets.

Men husk at ændre tag'et tilsvarende, hvis dit css ligger i samme mappe som resten af html-filerne.

Lige hvordan du nemmest gør i Dreamweaver, må jeg blive dig svar skyldig, da jeg blot bruger en teksteditor.

Men kunne forestille mig, at du kan få vist koden for den enkelte side i Dreamweaver og så copy/paste dit tag ind.
Avatar billede charley78 Novice
21. september 2007 - 12:18 #10
- Tak for svar igen. og jo, Thesheriff skal også have point.. Skriver du et "svar"?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. september 2007 - 12:45 #11
Velbekomme :)
Avatar billede olebole Juniormester
21. september 2007 - 19:01 #12
<ole>

Fra næste markup-version (XHTML 2.0) kan man _kun_ have CSS og JavaScript i eksterne filer - så man kan ligeså godt vænne sig til det  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. september 2007 - 19:04 #13
Tak for det ole - så lærte jeg også noget :)
Avatar billede charley78 Novice
21. september 2007 - 20:43 #14
- ja, tak for det! :o)

... så skal jeg bare igang med at kigge på hvad xhtml er for noget, og hvad det kan!
Avatar billede charley78 Novice
26. september 2007 - 14:06 #15
nogen der ved hvordan jeg linker til et stylesheet fra min html-fil i Dreamweaver CS3?
Avatar billede keysersoze Guru
26. september 2007 - 17:20 #16
<link rel="stylesheet" href="dinfil.css" type="text/css">
Avatar billede charley78 Novice
26. september 2007 - 18:13 #17
grazias ;o)