Avatar billede hansjacob Nybegynder
20. september 2007 - 08:21 Der er 12 kommentarer

Argument i adresse bar efter /

Hej,

Jeg vil gerne lave en side, hvor argumentet er det efter slashet - i stil med denne side.

Dvs
www.minside.dk/hullahulla

afleverer variabel værdien "hullahulla" til en variabel.

www.minside.dk/hullahulla?var2=1

afleverer "hullahulla" til en-eller-anden variabel og værdien "1" til variablen var2.

Osv.

Er det noget man kan ordne i opsætningen af serveren (i så fald ville dette være et apache spørgsmål) eller kan det ordnes i php? Hvad er strategien?

Venlig hilsen og på forhånd tak,
Jacob
Avatar billede xsix Nybegynder
20. september 2007 - 10:13 #1
Kan du ikke bare lave en $_GET, og så sætte den = variablen? :)
Avatar billede hansjacob Nybegynder
20. september 2007 - 11:01 #2
Nej, så tror jeg ikke helt du har forstået mit problem.

På min side, www.minside.dk har jeg en index.php fil. I adressen indtaster URL'en
  www.minside.dk/jacobProfil?id=3

I index.php filen (altså www.minside.dk/index.php) vil jeg gerne kunne samle dels string'en "jacobProfil" op og dels id=3.

Jeg er klar over, at jeg får fat i id ved
$id = $_GET["id"]

Men hvordan får jeg "jacobProfil" ind? Og hvordan forhindrer jeg serveren i at lede efter et bibliotek med navnet jacobProfil (og dermed lede efter filen www.minside.dk/jacobProfil/index.php) ?

VH Jacob
Avatar billede xsix Nybegynder
20. september 2007 - 13:46 #3
Men hvis det er jacobprofil der har id 3, så skal du jo kun hente id'et.

Men hvis det er fordi du skal hente 2 ting, skal du skrive det som
http://www.minside.dk/index.php?[profil]=jacobProfil&id=3

hvor [profil] så skal være det du kendetegner ved din $_GET, ligesom med id'et :)

Er ikke sikker på jeg har forstået dit spørgsmål helt, så hvis det der ikke har besvaret dit spørgsmål, så prøv at uddybe det lidt :)
Avatar billede olebole Juniormester
20. september 2007 - 14:11 #4
<ole>

hansjacob >> Det lyder unægtelig som noget rod, du har gang i. Jeg tror, du er nødt til at lave en blanding af Apache's mod_rewrite og PHP, hvis du virkelig mener, hvad du skriver i spørgsmålet  :)
    http://www.eksperten.dk/spm/Internet/Webservere/Apache/?sort=&order=DESC&status_1=on&status_2=on&status_3=on&spm_creator=&spm_part=&spm_answer=&find=mod_rewrite&engine=exp

/mvh
</bole>
Avatar billede phillips Nybegynder
20. september 2007 - 16:12 #5
Ole har ret - det du leder efter er mod_rewrite funktioner. Det kan være ret kompliceret, hvis du ikke har arbejdet med det før, men du kan starte her:

http://forum.modrewrite.com/

Med mod_rewrite kan det f.eks. lade sig gøre at skrive http://minside.dk/hullahulla/bullabulla/ for at komme ind på minside.dk med f.eks. $var1=hullahulla og $var2=bullabulla. :-)
Avatar billede hansjacob Nybegynder
20. september 2007 - 16:45 #6
olebole + phillips:
Det er noget i den stil jeg har brug for. Men det lyder jo som om I synes det er ret svært.

Er det noget man har adgang til hos fx. surftown?

VH Jacob
Avatar billede xsix Nybegynder
20. september 2007 - 19:06 #8
Hmm så har jeg vist ledt dig på vildspor, det må du undskylde.
Avatar billede phillips Nybegynder
20. september 2007 - 20:45 #9
Med lidt læsning og afprøvning kan det sagtens lade sig gøre. Desværre tror jeg næppe, du har adgang til det hos Surftown - eller one.com for den sags skyld. Jeg ved, de har det hos servage.net og Dreamhost.
Avatar billede hansjacob Nybegynder
20. september 2007 - 22:24 #10
Fremragende. Tak for linket showsource. Det er lige ex 3 jeg har brug for.

Ved I om /foo?var1=hallo så fører hen til /search.php?terms=foo&var1=hallo???

Servage.net - er det godt? Jeg har luret lidt på det. Det ser jo lovende ud.

Kom bare med svar så skal I få point.

VH Jacob
Avatar billede phillips Nybegynder
21. september 2007 - 07:10 #11
> Ved I om /foo?var1=hallo så fører hen til /search.php?terms=foo&var1=hallo???

Det gør den ikke. Der skal du bruge eksempel 4.
Avatar billede showsource Seniormester
21. september 2007 - 07:19 #12
ingen point til mig, ellers tak