Avatar billede gottorp Nybegynder
19. september 2007 - 13:54 Der er 2 kommentarer

Opdatering af flere pivot'er på én gang.

Hej,
Hvordan kan man bestemme om alle eller kun én pivot bliver opdateret, når man har flere faneblade med hver deres pivot.
Pivot'erne trækker data fra samme database.

Min indspillede Macro ser sådan ud:

Sheets("FerieSaldo").Select
    Range("N13").Select
    ActiveSheet.PivotTables("Pivottabel1").PivotCache.Refresh
    Sheets("FerieFridagSaldo").Select
    Range("M15").Select
    ActiveSheet.PivotTables("Pivottabel1").PivotCache.Refresh
    ActiveWindow.ScrollWorkbookTabs Position:=xlLast
    Sheets("Art 300-749 (R3)").Select
    Selection.QueryTable.Refresh BackgroundQuery:=False
    ActiveWindow.ScrollWorkbookTabs Position:=xlFirst
    Sheets("Forside").Select
End Sub

Men dette er ALT for besværligt, da der er mange ark og der skal tastes en kode ind ved hver opdatering.
I starten blev alle opdateret ved kun at taste koden én gang, men nu har jeg tilføjet nogle faner og pivot'er og så er det pludselig kun nogle af dem, der bliver opdateret.

-Hvordan kan jeg opdatere alle ved kun at taste koden én gang?
-Hvordan kan jeg bestemme at ét bestemt ark IKKE skal være med i opdateringen, når alle andre skal være med?
-Har Excel en smart metode til at styre dette?
-Eller hvordan vil det se ud i VBA?

Mvh
Avatar billede gottorp Nybegynder
19. september 2007 - 14:00 #1
Ps. jeg er klar over at alle fanerne ikke er med i den viste makro.
-når man uden makro bare trykker på opdater pivot, så opdaterer Excel ofte alle pivoterne i fanebladene.
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
20. september 2007 - 00:36 #2
Hvis du opretter en pivot og tager en kopi af denne i en ny fane og tilretter denne, vil xl opfatte disse to som en del af den samme og hvis du refresher den ene vil den anden også blive opdateret. Laver du derimod en ny pivot i en tredje fane fra scratch vil xl opfatte denne som en selvstændig og den skal så også refreshes uafhængig af de andre. Selve sheet'et kommer så også til at fylde mere. Du kan tage uendelig mange (sådan da) kopier af en pivot uden at sheet'et bliver nævneværdig større, men laver du en ny eller to fra scratch vil du straks se pæne ændringer i KB af sheet'et.
Hilsen Luffe