Avatar billede Lasse Novice
08. juni 2001 - 02:00 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

se tabellens attributter og et dump af SQL

hvordan kan se hvilke attributter en tabel har. Skriver man

describe tabelnavn;

så skriver den f.eks. ikke ud hvilken column der er primær nøgle og den slags

En anden ting... er der en kommando, der tager et dump af de SQL sætninger man har fyret af til at konstruere ens database, evt. kun nogle få tabeller, samt nogle sequence-objekter og nogle PL/SQL procedurer... bare et link til hvor der kan findes info om dette.

15 for hvert spg
Avatar billede veronica Nybegynder
08. juni 2001 - 09:03 #1
Ja, describe-kommandoen giver kun NOT-NULL constraints; ikke primary/foreign keys eller check constraints. Du kan finde disse i systemtabellen ALL_CONSTRAINTS.
Men det er lidt besværligt, så jeg vil anbefale dig at anvende freeware/shareware programmet TOAD, som kan findes hos www.toadsoft.com. Det giver et langt bedre overblik end SQL+

Mht. at dumpe SQL-sætninger, kan dette bedst gøres v.hj.a. SPOOL. Inden du starter med de sætninger, du gerne vil gemme, skriver du
SQL> SPOOL test.sql
(eller hvad du nu vil kalde din fil)
Når du er færdig skriver du
SQL> SPOOL off
Derefter har du en fil i dit bin-katalog med din sql.
Avatar billede molan Nybegynder
08. juni 2001 - 11:37 #2
Ja, TOAD rules.
Avatar billede teepee Nybegynder
08. juni 2001 - 11:48 #3
Prøv at udforske følgende views:
v$sqlarea (indeholder selve sql\'en i SQL_TEXT)
v$lock, v$process, v$session, v$rollname
Avatar billede teepee Nybegynder
08. juni 2001 - 11:49 #4
Ligesom resten kan jeg ikke andet end anbefale toad, evt. hvis du har nogle til at betale for dig, så kan toad\'s storebror sql navigator også anbefales.
Avatar billede Lasse Novice
08. juni 2001 - 19:00 #5
takker takker...
veronica>> kan man ikke lave et dump af alle de ting som man én bestemt bruger har lavet... Jeg har oprettet en bruger, som har lavet 3 tabeller, 2 sekvenser og en trigger. Derefter er der med samme bruger sat nogle rækker ind i de forskellige tabeller. Kan man ikke drive ALT dette ud???? Der må da være en eller anden måde til at hente alle de date man har skrevet ind i databasen(hvis den nu skulle flyttes ud på TAPE f.eks)
Avatar billede Lasse Novice
08. juni 2001 - 19:03 #6
en anden ting... det der toad... kan den kun fås til windows... jeg kører oracle på en unix... men det kan måske styres remotely?
Avatar billede Lasse Novice
08. juni 2001 - 19:44 #7
ehhh, jeg tror jeg leder efter en backupmekanisme.... jeg har fundet dok. over det på oracles hjemmeside. Så denne del er løst
Avatar billede veronica Nybegynder
10. juni 2001 - 12:22 #8
Jeg tror ikke, du kan hente dine tabeller etc. ud på den måde, du beskriver. I så fald ville man nok lave en database-eksport, som også tager data med.

Du kan selvfølgelig hente informationerne fra USER_TABLES, USER_SEQUENCES, etc. og evt. generere det via et script, men jeg kender ikke til nogen standard måde at gøre dette på (hvilket selvfølgelig ikke betyder, at den ikke findes).
Avatar billede veronica Nybegynder
10. juni 2001 - 12:23 #9
.. øh.. jeg mener selvfølgelig \"generere et script via en PL/SQL procedure\" ..
;-)
Avatar billede Lasse Novice
11. juni 2001 - 16:36 #10
ok