Avatar billede hrbi Nybegynder
18. september 2007 - 23:14 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

frys tween text på banner

Det virker stradig ikke..

Jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal skrive det om mere eller gøre ved den, for at få teksten til at stoppe når musen er over banneren...

Er der ikke en venlig sjæl som kan guide mig på spor igen?

Jeg kan ikke finde ud af bruge tween classen. Fla filen ligger der stadig

http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=other&file=news.rar

mvh Hrbi
Avatar billede rookieboy Nybegynder
19. september 2007 - 09:03 #1
http://www.actiontime.dk/news_upd.fla

Her en dit nye banner. Det er lavet i Actionscript 2 og har taget små 15 minutter at lave.

Der er nogle variabler du kan justere lidt på, bla. hastigheden.

Good luck med dit website ;-)

/ Christian
Avatar billede hrbi Nybegynder
19. september 2007 - 11:26 #2
Hey Christian...

tusind takker for hjælpen... Det var virkeligt flot..

jeg troede bare ikke at der skulle både masker og forskellige actions til? En fra flash forum, sagde at jeg bare kunne sætte denne kode ind:

tekst.onRollOver = function() {
        this.play();
};
tekst.onRollOut = function() {
        this.stop();
};

Men det virkede hellere ikke. Selvom jeg havde lavet teksten til et movieclip og givet den instance navnet tekst..  Hvorfor kan man egentlig ikke bruge den simple kode?

igen mange tak :_)

Mvh hrbi
Avatar billede rookieboy Nybegynder
19. september 2007 - 13:18 #3
Ja, folk siger jo så meget, men det betyder ikke at det hverken er korrekt eller hensigtsmæssigt :-)

Din tilgang til opgaven var ikke optimal, og årsagen til at din kode ikke virkede var følgende:

1) Den actionscript kode du havde lavet, var skrevet til et movieclip. Det lå på en timeline og virkede derfor ikke.
2) Du havde ikke placeret dit tekstfelt i et movieclip.
3) Der var ikke noget instancename der hed 'tekst' der kunne refereres til i actionscript.
4) Actionscript er CaSeSenSiTiVe: Du havde skrevet kommandoeren 'OnRollOver' og 'OnRollOut' forkert.
5) Der var syntax fejl i din Actionscript kode.
6) Referencen 'this' gav ingen mening, da 'this' ikke refererede til objektet.

Jeg kan anbefales dig Morten Barklunds super gode actionscript 2.0 bog. Den er lærerig og man kommer hurtigt igang.

/Christian
Avatar billede rookieboy Nybegynder
19. september 2007 - 15:32 #4
Retter:
...
1) Den actionscript kode du havde lavet, var skrevet til et movieclip. Det skal placeres på din timeline i stedet.
....
Avatar billede hrbi Nybegynder
19. september 2007 - 18:46 #5
Ja lige præcis...

Da jeg slettede hele den lange tween og lavede et movieclip istedet. Så der kun var 2 layer med en frame i hver. En actions og en med movieclippet, så virker det :-)

Og jeg har Barklunds bog. Fik den for en uge siden. Men når man aldrig har rodet med det før og først for nylig funde den store "flash lidenskab", så kan det godt nogen gange være svært at finde en løsning eller hjælp fra en bog. Men vi er jo så vidt forskellige. Havde jeg kassen, havde jeg os taget et kursus i flash.. Jeg bruger satme os lang tid hver dag, og synes hele tiden man får flere ideer, bare irriterende man ikke kan få dem ført ud :-)

mvh Hrbi
Avatar billede rookieboy Nybegynder
19. september 2007 - 19:45 #6
Jeg har kodet actionscript 2.0 i ca. 6 måneder og arbejder professionelt med det, da jeg er ansat som webudvikler i et reklamebureau.

Men jeg har kæmpet hårdt med det, bla. med Mortens bog og er blevet så god nu, at jeg kan levere proff. løsninger til kunderne.

Så hvis jeg kan lære det på 6 mdr. - så kan du helt sikkert også.

Så bare hæng i - det skal nok komme ;-)
Avatar billede hrbi Nybegynder
21. september 2007 - 22:10 #7
Hej Rookie..

Før du begyndte at kode AS 2.0  Altså før de omtalte 6 måneder, hva bedrev du så tiden med?? For hvis du er ansat som webudvikler, så må du ha haft kendskab til programmering i forvejen eller hva? Jeg tænker bare, kan man virkelig godt blive bare nogenlunde dygtigt til det, selvom man aldrig har rodet med det før, Og så lige pludselig begynder at rode, læse og finde tutorials om flash..

Hvis du brugte 6 måneder. Så skal jeg nok bruge et par år, hvor jeg er roder med det hver dag :-)  Jeg ved ikke hvor meget det har at sige, men min stærke side er f.esks ikke matematik, fysik og så noget. Ikke fordi jeg ikke har interessen, men der er bare nogen som ikke lige er "formel haj" så at sige..

Men som ´du skriver, man skal vel bare blive ved.. Den bog om Foundation Actionscript 2.0,  er det bare generelt fakta læsning eller kan man måske os finde løsninger på f.eks, hvis nu man vil opnå en bestemt effekt eller lave noget bestemt, er det så os til at finde i de bøger?

Mvh Hrbi
Avatar billede rookieboy Nybegynder
23. september 2007 - 15:19 #8
Hejsa,

Jeg har kodet i mange år, bla. ASP og har således forståelse for alle de grundlæggende principper som findes på tværs af alle programmeringssprog, som fx. klasser, metoder, funktioner osv.

Hvis man har grundlæggende forståelse for programmering, så er det meget hurtigere at lære et nyt sprog, da rigtig mange elementer går i igen.

Har jo været med helt fra starten, da jeg som 11 årig fix en Commodore 64 i julegave, som jeg startede med at programmere Basic på :-)