Avatar billede jansoz Nybegynder
18. september 2007 - 21:03 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Overskrift med css

Jeg vil gerne lave en overskrift med CSS.

Jeg har lavet følgende lille kode i CSS:

p    {
    width:200px;
    float:left;
    margin-left:10%;
    margin-top:30px;
    font-size:0.9em;
}

Til det har jeg følgende kode og tekst i HTML:

<p><b>Mennesket</b><br />
Udviklingshæmmede medlemmer (før kaldt mentalt handicappede eller åndssvage) og deres evt. familier
må opleve, at de ikke længere er alene.<br />
Venskaber der knyttes under vores månedlige møder
udvikler sig, på mange gode måder,  også imellem møderne.</p>

Som I kan se, har jeg lagt en <b></b> ind til overskriften, men jeg ville gerne gøre det udelukkende i CSS. Hvordan kan jeg gøre det?
Avatar billede keysersoze Guru
18. september 2007 - 22:35 #1
de normale tags for overskrifter er h1, h2, h3 osv - og dem kan du style og gøre ved præcis som du har gjort det p-tag
Avatar billede jansoz Nybegynder
18. september 2007 - 22:58 #2
Den er jeg med på. I den kode jeg har skrevet foroven, står overskriften lige over teksten. Med <h1>-tag får jeg et mellemrum. Ja, brødteksten flytter sig et helt andet sted hen. Jeg har prøvet med p {margin:0;}, men det hjalp ikke. Hvordan får jeg de to dele til at stå som én tekst med en overskrift uden luft imellem?
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2007 - 23:50 #3
Kan du bruge dette ellers er det en ide til at arbejde videre med:

<style type="text/css" media="screen">
.title
{
    background-color: #6D8269;
    color: #C7E1A7;
    font-weight: bolder;
    font-size: x-large;
    padding: 10px 20px 10px 20px;
}
.title2
{
    background-color: #6D8269;
    color: #C7E1A7;
    font-weight: lighter;
    font-size: small;
}
.titlemargin
{
    margin: 10px 0px 10px 0px;
}
</style>
</head>
<body>
<div class="title titlemargin" style="height: 20px;">
        <div style="float: left; margin-left: 120px;">Mennesket</div>
    </div>

    <div class="title2 titlemargin" style="height: 40px;">
        <div style="float: left; margin-left:  160px;">....Udviklingshæmmede medlemmer (før kaldt mentalt handicappede eller åndssvage) og deres evt. familier
må opleve, at de ikke længere er alene.<br>
Venskaber der knyttes under vores månedlige møder
udvikler sig, på mange gode måder,  også imellem møderne.</div>
    </div>
</body>
</html>
Avatar billede keysersoze Guru
19. september 2007 - 07:45 #4
mener dette skulle kunne gøre det;

h1
{
  padding: 0px;
  margin: 0px;
  display: inline;
}
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2007 - 11:43 #5
"Hvordan går det ? "
Avatar billede jansoz Nybegynder
20. september 2007 - 18:32 #6
Jeg har desværre ikke haft så meget tid de seneste dage, men jeg prøver at se på det i aften. Omvendt kan man sige at det er nogle forholdsvis lange koder som kræver en del tid sammenholdt med den enkle <b>...</b></br> som virker helt efter hensigten. Det er mere det at det generer min stolthed at jeg ikke lige kan få det til at se ud samme måde i CSS.
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2007 - 19:15 #7
Kan du vise hvordan du ønsker det skal se ud ?
Avatar billede jansoz Nybegynder
21. september 2007 - 20:00 #8
Jeg vil meget gerne linke til mit "arbejdsområde," men nogle formaliteter lægger en hindring i vejen. Så snart de er på plads, lægger jeg et link så snart jeg får tid. Jeg regner med at kunne poste et link i løbet af uge 39/2007.
Avatar billede keysersoze Guru
16. december 2007 - 10:54 #9
kommet videre?
Avatar billede jansoz Nybegynder
16. december 2007 - 16:25 #10
Ja, det er skammeligt som jeg har behandlet denne tråd og jer der har holdt øje. Jeg skylder jer en undskyldning.
Det hænger sammen med at websitet stadig ikke er offentliggjort, men at det indtil videre ligger på en testadresse som er: http://jansoz.diinoweb.com/files/website_2/. Jeg garanterer ikke at linket vil forblive aktivt i al evighed. Selve spørgsmålet med fed i overskriften løste jeg alligevel med HTML. Jeg konkluderede at arbejdet med at skrive en kode i HTML alligevel ville være den simpleste fremgangsmåde frem for at lave en kode i CSS som så skulle linkes ind i HTML på det pågældende sted med en markør. Når det nu kun drejede sig om fed omkring et ord eller to.
Så tak til bidragsyderne. Jeg synes I alle er kommet med gode bidrag som jeg også har kigget på, men jeg valgte alligevel den kætteriske, men simple måde.
Avatar billede keysersoze Guru
16. december 2007 - 16:46 #11
Der er problemer med æøå på forsiden hos mig.

Men hvis alt så er løst skal vi så have lukket her :)