Avatar billede harry-p Nybegynder
18. september 2007 - 00:33 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Programmeringssprog til communities

Hej Eksperten!
Nu er det efterhånden en del år siden, at jeg startede med at programmere hjemmesider. Jeg startede med at programmere i ASP, hvorefter jeg skiftede over til PHP. Da jeg ikke har holdt mig opdateret i nogle år, vil jeg høre, hvilket programmeringssprog, som er "in" for tiden.
Det afhænger selvfølgelig af, hvad man skal have kodet. I det her tilfælde, står jeg og skal programmere et større community.
Er PHP stadig fint, eller er det blevet afløst af fx ASP NET?
Jeg ønsker derfor en kort introduktion til, hvad de forskellige programmeringssprog egner sig til, og hvad jeg kan bruge til et community.

Mvh
Harry
Avatar billede arne_v Ekspert
18. september 2007 - 02:56 #1
1)  Det er blevet mere og mere almindeligt at hente noget færdigt (gratis) software
    og tilrette det fremfor at skrive et sådant system fra bunden.

2)  Både ASP og proceduralt PHP er stadigt meget brugte, men efter min mening
    ikke særligt fremtids rettet.

3)  De to mest oplagte muligheder er ASP.NET og objekt orienteret PHP. Begge vil kunne
    opfylde dine behov på en god måde.

4)  Eller JEE hvis du kan finde et sted at hoste det.
Avatar billede windcape Praktikant
18. september 2007 - 06:38 #2
Og da ASP.NET stadigvæk er _meget_ stærkt målrettet windows platformen, er PHP5 med diverse frameworks (zend,symphony) stadigvæk det mest populære til *nix platformen.

ASP.NET vil aldrig "afløse" php :)
Avatar billede harry-p Nybegynder
18. september 2007 - 11:53 #3
Er man så gået hen til PHP5 (som jeg har forstået er mere objekt orienteret??), fremfor de ældre versioner af PHP?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. september 2007 - 22:45 #4
Langtfra alle er.

Men hvis du skal starte paa en frisk, saa synes jeg absolut at du skal lave
noget "moderne" PHP.
Avatar billede harry-p Nybegynder
18. september 2007 - 23:29 #5
Jamen der skal helt sikkert startes på en frisk. Men ASP.NET samt JEE, er der ingen grund til at kigge nærmere på? Og hvad er den store forskel på den ældre PHP versioner og PHP5? Er der kun tale om et mere objekt orienteret sprog, eller er der flere ændringer?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. september 2007 - 13:18 #6
Det var kun en sammenligning mellem ældre og nyere PHP.

Nej - ASP.NET og JEE var absolut også muligheder (JEE kun hvis du kan få det hostet).

PHP5 har udbygget de objektorientede muligheder i forhold til PHP4. Derudover er
extensions naturligvis også forbedret bl.a. indenfor XML.
Avatar billede harry-p Nybegynder
22. september 2007 - 00:26 #7
Okay, mange tak. Tror jeg vil give enten ASP.NET eller PHP5 et forsøg. Hvor kan man læse nærmere om PHP5, uden at investere i bøger? Tak
Avatar billede arne_v Ekspert
22. september 2007 - 00:38 #8
Avatar billede harry-p Nybegynder
23. september 2007 - 15:54 #9
Mange tak for hjælpen ;) Arne_v, hvis du skriver et svar, så skal du nok få point.
Avatar billede olebole Juniormester
23. september 2007 - 16:04 #10
<ole>

Sproget blot et værktøj, så pricippielt kan det være mere eller mindre hip som hap, hvilket sprog, du anvender - sålænge, du har det godt med det pågældende sprog. Jeg har ikke hørt det, men jeg er sikker på, Ray Charles kunne producere forrygende soulmusik med en kam i et stykke smørrebrødspapir  ;o)

På den anden side, har arne_v en rigtig god pointe, derved at PHP4 og ASP-'classic' ikke videreudvikles og har en begrænset tidshorisont for understøttelsen på serverne (ASP dog nok længere end PHP4)

/mvh
</bole>
Avatar billede arne_v Ekspert
23. september 2007 - 18:06 #11
svar