Avatar billede salanti Nybegynder
07. juni 2001 - 22:21 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvordan undgår jeg spam på en elegant måde.

Jeg er på det sidste begyndt at modtage en del spam på på min WOL e-mail adresse. Det er primært fra amerikanske steder (en del fra hotmail). Karakteristisk er at jeg ikke står med navn eller adresse i modtagerfeltet, og formåder derfor at spamen er sendt til mig bcc feltet? Hvis dette er rigtigt formodet er der så nogen måde jeg kan afvise alle mails der ikke er direkte til mig (+undisclosed recipients, da jeg er tilmeldt nogle nyhedsbreve som jeg stadig ønsker at få). Eller i det mindste bare afvise breve der er sendt til mig som bcc? Jeg har kigget lidt på winfiles, men fandt ikke umiddelbart et brugbart \"filter\" -- er der nogen der har en ide? Det skal måske lige nævnes at jeg bruger outlook express
tak
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
07. juni 2001 - 22:24 #1
Avatar billede salanti Nybegynder
07. juni 2001 - 22:27 #2
Fint nok. Men det er ikke den samme slags spam jeg får, uge efter uge, så om jeg stopper et par stykker vil formodentligt ikke gøre nogen forskel, så spamcop er ikke rigtig en mulighed!!
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2001 - 22:46 #3
Tja du må jo have tilmeldt dig en eller anden service, som ukritisk sender din mail adresse videre, Der findes dog programmer fra f.eks. norton, som kan sorterere en del af disse adresser fra. Jeg selv bruger den teknik, at jeg tjekker min post med lydia inden , jeg downloader til pc\'er, så kan jeg sorterer i dem inden.
Avatar billede mgk2 Nybegynder
08. juni 2001 - 14:37 #4
Bare opret en ny e-mailaddresse. Men helst på www.jubiimail.dk
Avatar billede porche Nybegynder
10. juni 2001 - 02:12 #5
Velkommen til internettet, hvis man ikke passer på så drukner man i en sky af lort fra en masse fæpander som mener man er til alt muligt porno pladder. Man skal virkelige være lidt paranoid for at ens address ikke bliver snuppet (eller kun bruge den til at sende breve til bedstemor) - der findes programmer som automatisk scanner nyhedsgrupper og websites og \"høster\" email addresser.

Det nemmeste er nok som mgk2 siger, at få en ny addresse, men det har man jo ikke altid lyst til.

Nogle udbydere tilbyder at man kan lave mail \'alias\' (jeg ved ikke om wol gør), i så fald kan man ændre alias hver gang den gamle bliver \"opdaget\" - det vil så formentlig betyde det er din internet udbyder som ender med spam\'en i stedet for dig, og nogle vil måske syntes det er forkert - men jeg mener egentlig de bør gøre noget ved. I USA så vi fornyligt hvordan America Online er begyndt at lægge sag an mod folk som genere deres brugere på den måde.
Men hvis du har brugt din \'oprindelige\' email er det jo ikke sikkert det hjælper pludslig at bruge et alias.
Personlig tror jeg ikke det dur med forskellige filter ting, med mindre du har din helt egen maskine på nettet, med eget domain og postserver, så kunne man lave et system hvor den kun ville acceptere mail fra folk på en godkendt liste.

Ellers tror jeg det bedste er som kimrosgaard foreslår: Fight back! Dvs se på headerne i mailen, hvilken maskine kommer den fra, og klag til dem. Som regl bliver posten sent fra en af to slags maskiner: 1. De \'uskyldige\' hvor nogen misbrugt et sikkerhedshul (der er for mange som ikke ved hvordan man setter det rigtigt op) - hvis man klager til dem finder de som regl ud af det og lukker hullet, så er det ihvertefald ikke der fra man får flere mails (og måske en dag er alle huller lukket på hele nettet!)

eller 2. udbydere som er ligeglade med at deres kunder genere alle mulige andre - men hvis nok skrive til dem og klager kan de jo være på ændre holdning en dag.
Avatar billede cyb Nybegynder
10. juni 2001 - 14:53 #6
Ok lad os konstatere der ikke er nogen elegant måde at slippe af med spam på. Spam er meget svært at slippe af med når det først er started.

Det nemmeste er selvfølgelig at prøve at ignorere det (evt. slette det via filtre). Det sværeste er at bekæmpe det (klage til udbyderen, eller den mailserver spamen er sendt fra). Men der findes en smart mellem vej. Prøv at blive slettet fra spamlisten ved at fake at emailadressen ikke eksistere mere. De fleste maillist software framelder automatisk en bruger når han er blevet bouncet x antal gange (typist 3 - 5 gange). Men hvordan får man sin mailbox til at bounce. Det findes der et smart lille program til, jeg kan detsvære ikke lige huske hvad det heder, men jeg leder lige efter det.
Avatar billede cyb Nybegynder
10. juni 2001 - 14:56 #7
Her findes programmet: http://www.er.uqam.ca/merlin/fg591543/bsm/
Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke har prøvet det af i praksis men jeg tror det vil virke.
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. juni 2001 - 15:02 #8
cyb> Den ser da rigtigt god ud, den smider lortet tilbage med en besked om at adressen ikke eksisterer, sådannermanner ;o)

Jeg prøver den sgu, kan altid afinst.