Avatar billede nicp Nybegynder
15. september 2007 - 17:45 Der er 7 kommentarer

Afrunde et helt regneark

Jeg har nogle prislister som ønskes afrundes til hele 10. Mit problem er at jeg ikke kan finde ud af at indføje funktionen f.eks afrund.loft (eller gulv) til alle celle i arket.
Kan nogen hjælpe??
Avatar billede brynil Nybegynder
15. september 2007 - 22:51 #1
Prøv at skrive nedenstående i et modul:

Function MyRound(Number As Double, Multiple As Double) As Double
    MyRound = Round(Number / Multiple, 0) * Multiple
End Function

Sub RundOpNed()
Dim c

    For Each c In Selection
        If IsNumer(c.Value) And c.Value <> "" Then
            c.Value = MyRound(c.Value, 10)
        End If
    Next

End Sub

Marker så det relevante område (ikke hele arket) og kør sub'en RundOpNed.
Avatar billede brynil Nybegynder
15. september 2007 - 22:54 #2
Ret linien
  If IsNumer(c.Value) And c.Value <> "" Then

til
  If IsNumeric(c.Value) And c.Value <> "" Then
Avatar billede ceymoure Nybegynder
15. september 2007 - 22:56 #3
hvilket excel har du? 2007? eller 2003?
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
15. september 2007 - 23:51 #4
Om det er en funktion du leder efter kunne jeg tænke mig at den du skulle bruge, var =round() (mener den bare hedder =afrund() på dansk) hvor du angiver antal af digits til -1. F.eks. =ROUND(A1;-1)  ...  =afrund(A1;-1)
Men den kan jo ikke umiddelbart kopieres oveni de eksisterende cifre. I en kolonne til højre for, en søg og erstat funktion i selve prislistens formler måske, eller ... ? Kan ikke gennemskue hvad du mener med "indføre funktionen"
Hilsen Luffe
Avatar billede nicp Nybegynder
17. september 2007 - 10:07 #5
Tak for svar
Brynil's ser spændende ud, måske for vanskeligt for mig!

jeg bruger excel 2001

Til Ladefoged: Med indføre mener jeg indsætte funktionen oveni de eksisterende cifre, som du rigtigt har set. Kan søg og erstat bruges når der kun står cifre i cellerne?
Avatar billede brynil Nybegynder
17. september 2007 - 10:25 #6
Det skulle være til at klare ;)

Tryk Alt+F11

Højreklik på -VBA-Project(dit mappe navn)- ude til venstre og vælg -Insert-, -Module-

Kopier min kode ind i det oprettede modul.

(Vær sikker på at du har markeret det område i Excel-arket der skal behandles.)

Placér så markøren et sted mellem -Sub RundOpNed- og -End Sub- i modulet og tryk F5 for at køre makroen.
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
17. september 2007 - 12:20 #7
En søg og erstat kan nok ikke bruges direkte på cifre, såvidt jeg kan overskue. Det jeg tænkte på var en søg og erstat hvis prislisten havde formler, som en lookup f.eks., så kunne man udnytte = og parenteser til at søge og erstatte med.