Avatar billede count44 Nybegynder
15. september 2007 - 17:22 Der er 9 kommentarer

Button handlig

Hvordan kan jeg få en simpel Button til at udføre en handling - uden at skulle viderestilles den til en anden side.

Altså jeg vil f.eks. gerne kunne gøre sådan at når jeg trykker på her Button:

<input name="kampe-" type="button" id="kampe-" value="-" />

Så udføre den følgende handling:

        <?
        $query = mysql_query("SELECT * FROM championship WHERE id = '$row[id]'");
        $row = mysql_fetch_array($query);

        mysql_query("UPDATE championship SET kampe=kampe+1 WHERE id = '$row[id]'");
        ?>

Jeg har prøvet lidt frem og tilbage - men kan altså ikke få det til at virke - det skal være sådan at der er mulighed for at trykke på knappen gentagende gange, den skal altså ikke viderestille til en eller anden side.

Håber på hjælp - på forhånd tak.
Avatar billede nielle Nybegynder
15. september 2007 - 17:26 #1
Du kan ikek få en button til at gøre noget på serveren uden at submitte din form.
Avatar billede nielle Nybegynder
15. september 2007 - 17:27 #2
Du behøver nu ikke at sende folk videre til en anden side - du kan sagtens sende dem tilbage til den samme side igen.
Avatar billede hmm10 Nybegynder
15. september 2007 - 17:31 #3
Enten ligger du det i en form og laver:
<input type='submit' value='-' /><input type='hidden' name='kampe-' value='-'>

Eller også laver du det via et java script:
<input name="kampe-" type="button" id="kampe-" value="-" onclick="location.href='';" />

Det er ligegyldigt om du ligger dit database-kald i samme (før print) eller ny fil - du laver blot en header("location: xx");
Avatar billede count44 Nybegynder
15. september 2007 - 17:43 #4
Jeg har forstår ikke hvordan jeg får denne her linje til at udføre en handling:
<input type='submit' value='-' /><input type='hidden' name='kampe-' value='-'>

Men ellers forstår jeg det nogenlunde det med Javascriptet, men hvordan skal jeg mere præcist skrive det. Hvis jeg skal bruge onclick="location.href='';", hvordan skriver jeg så selve den handling der skal udføres i toppen af dokumentet?
Avatar billede hmm10 Nybegynder
15. september 2007 - 19:42 #5
Jammen, så bruger vi "javascript-metodon", hvis du ikke forstår formålet med en form. Der er blot den ulempe, at du ikke kan bruge POST i denne mentode.

<?
if($_GET['do'] == 'update')
{
  // din php. fx. med en værdi: print $_GET['id'];
  header('Location: fil.php');
}
?>

<input type='button' onclick='location.href="fil.php?do=update&id=2";'>
Avatar billede olebole Juniormester
16. september 2007 - 17:37 #6
<ole>

Du kan også skrive:

<script type="text/JavaScript">
function updateDB(nID) {
    var o = document.createElement("img");
    o.style.display = "none";
    document.getElementsByTagName("body")[0].appendChild(o);
    o.setAttribute("src", "http://www.domain.dk/sti/til/fil.php?do=update&id="+nID);
}
</script>

<button onclick="updateDB(123)">Opdater</button>

- og i filen 'fil.php':

<?php
if (isset($_GET["do"]) && $_GET["do"]=="update") {
    if ($_GET["id"]-1<$_GET["id"]) { // $_GET["id"] er et tal
        $query = mysql_query("SELECT * FROM championship WHERE id = '".$_GET["id"]."'");
        $row = mysql_fetch_array($query);
        mysql_query("UPDATE championship SET kampe=kampe+1 WHERE id = '".$_GET["id"]."'");
    }
?>

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
16. september 2007 - 17:40 #7
Nej, sql-sætningerne er noget vrøvl - men det er dine egne vist også. Ret dem selv til, så de giver mening  :)
Avatar billede count44 Nybegynder
21. september 2007 - 16:18 #8
Jeg har fået lavet en holdbar løsning - dog blev det lidt anderledes end jeg før havde skrevet. Men i skal have mange tak for hjælpen.
Avatar billede hmm10 Nybegynder
18. april 2011 - 16:53 #9
Selv tak :) Lukketid?