Avatar billede klgn Nybegynder
14. september 2007 - 15:29 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

Hvilken køler

Hej!

Når jeg spiller computer begynder min computer at brokke sig. Jeg har tidligere stillet dette spørgsmål http://www.eksperten.dk/spm/793888, og troede problemet var løst, men det er det ikke. Jeg må derfor konkludere, at min computer bliver for varm, når jeg spiller, og det er lidt fesent for at sige det mildt:)

Jeg har ingen viden om kølere, men jeg vil jo gerne købe den bedste, så jeg ikke får de problemer igen.

PT har jeg en blæser af mærket Thermaltake TT-8025A. Jeg håber, jeg måske kan nøjes med at købe en ny blæser, men har som sagt ingen viden inden for dette område, så det er her, I eksperter kommer ind i billedet.

Hvilken blæser skal jeg købe?

Jeg har et AMD bundkort med socket 939.

På forhånd tak,

/klgn
Avatar billede hottadpole Nybegynder
14. september 2007 - 16:50 #1
Freezer 64 Pro fra Arctic Cooling er min foretrukne. Dejligt stille uden at have problemer med at flytte nok luft og monteringen ta'r 10 min.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
14. september 2007 - 17:32 #2
det vil ikke rigtigt hjælpe dig at købe en ny blæser, da det der virkelig køler, nemlig selve køleblokken, stadig er den samme.

freezer 64 er en fin billig køler, men der findes helt klart bedre kølere!

Denne er en af klassens bedste, men er vist nok lidt svær at installere:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=222879
Avatar billede hottadpole Nybegynder
14. september 2007 - 17:42 #3
Scythe køleren som egr_sli linker til er ganske rigtigt svær at have med at gøre. Specielt på LGA775 da studserne til montering sidder helt inde under køleribberne. Derfor droppede jeg den og fik Freezer Pro i stedet. Ikke den køler jeg har prøvet der trykker temperaturen længst ned, men langt nok.
Avatar billede drgonzo Praktikant
15. september 2007 - 14:47 #4
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=206825 Zalman har altid klaret sagen for mig :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
15. september 2007 - 14:49 #5
ups forkert link http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=207735 her var den rigtige
Avatar billede klgn Nybegynder
17. september 2007 - 07:32 #6
Tak for budene, Lige nogle opklarende spørgsmål...

hottadpole> Er du sikker på, det er nok bare at købe en ny blæser? Som egr_sli skriver, så er det jo kølingen, der er et problem kan en blæser alene afhjælpe det?

drgonzo> Er den svær at montere den blæser og køler? Den jeg har nu er bare en traditionel kvadratisk køler og blæser, og ser umiddelbart ret nem at af/påmontere. Jeg har ingen erfaring med den slags.
Avatar billede drgonzo Praktikant
17. september 2007 - 08:17 #7
Jeg er enig med egr sli, køleblokken og dennes forbindelse til CPU er det vigtigste i denne sammenhæng, og standard køleren er ikke for god. Socket 775 er i det hele taget noget lort mht CPU køler montering, nææ socket 478 retention module, se det var kram.

det er bare at følge vejledningen, det er der ikke de store ben i :)
Avatar billede hottadpole Nybegynder
17. september 2007 - 11:07 #8
Den køler jeg refererer til er både køleprofil og blæser. Du kan ikke regne med at få mere køling ved at montere en ny blæser da køleblokken som drgonzo siger er den samme og den transporterer ikke mere varme med en anden blæser. Husk efter afmontering af den nuværende at afrense processoren. Dette gøres med bl. a. renset benzin der fås i ethvert supermarked. Hvis køleprofilen leveres med en kvadratisk plade af kølepasta fjernes dette på samme måde da det er noget bras. Derefter påsmøres kølepasta, f. eks. Arctic Freezer Ceramique i et ultra tyndt lag. For meget hærder nemlig op og isolerer. Husk at der kun er pasta i de mellemrum der opstår hvor cpu og køleblok ikke rører ved hinanden.
Avatar billede klgn Nybegynder
19. september 2007 - 08:57 #9
hottadpole> Ok, når jeg søger på den på edbpriser, finder jeg kun en blæser, men du kan måske linke til den rigtige køler så?

Og tak for Jeres bidrag. Hvis I smider et svar, deler jeg pointene mellem Jer - og så må fremtiden vise, hvilken køler, jeg vælger.
Avatar billede drgonzo Praktikant
19. september 2007 - 09:26 #10
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=382575 denne er faktisk den bedste køler på markedet PT
Avatar billede hottadpole Nybegynder
19. september 2007 - 10:42 #11
Avatar billede hottadpole Nybegynder
19. september 2007 - 10:44 #12
Det er måske billedet på Edbpriser der forvirrer. Der sidder faktisk en køleprofil bag ved. Denne kan skues nærmere på http://www.arctic-cooling.com/cpu2.php?idx=80&disc=
Avatar billede klgn Nybegynder
20. september 2007 - 10:13 #13
Hottadpole> Ja ok, det ændrer jo sagen en del - så smider jeg den i puljen af mulige kølere.

Jeg takker endnu en gan for Jeres forslag, smid et svar, og jeg deler points ligeligt mellem Jer.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
20. september 2007 - 10:22 #14
Svar
Avatar billede drgonzo Praktikant
20. september 2007 - 13:22 #15
...
Avatar billede egr_sli Nybegynder
20. september 2007 - 14:08 #16
hvis det var...