Avatar billede count44 Nybegynder
13. september 2007 - 16:05 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke vise Æer, Øer eller Åer.

Jeg sidder site op, jeg har fået lavet et nyhedssystem - og en tilsvarende admindel hvor det er muligt at skrive nyhederne fra. Mit problem er bare at når jeg skriver en nyhed fra min admindel bliver mine æø og åer ikke vist korrekt, det bliver istedet vist som: ¥Ã. Men hvis jeg tilgengæld logger ind i mit phpmyadmin og skriver en nyhed direkte ind i databasen har den ingen problemer med at vise ÆØ og Å.

Filen der indsætter nyheden ser sålædes ud:
<?
include("config.protect.php");

if($_POST[titel] == "") {
echo("Du skal udfylde feltet <b>Overskrift</b>");
die();
}

if($_POST[brodtekst] == "") {
echo("Du skal udfylde feltet <b>Brødtekst</b>");
die();
}

if($_POST[tekst] == "") {
echo("Du skal udfylde feltet <b>Nyhed</b>");
die();
}

$titel = ($_POST[titel]);
$brodtekst = ($_POST[brodtekst]);
$tekst = ($_POST[tekst]);
$forfatter = ($_SESSION['sesUser']);

mysql_query("INSERT INTO nyheder (titel,brodtekst,tekst,forfatter) VALUES ('$titel','$brodtekst','$tekst','$forfatter')") or die(mysql_error());

?>

Og tabelen hvor nyheden skriver ser sådan her ud:
  <form id="form1" name="form1" method="post" action="nynyhed_ok.php">
<table width="270" border="0">
  <tr>
    <td width="123" height="40"><label><span class="style2">Overskrift</span></label></td>
    <td width="137"><textarea name="titel" cols="20" id="id" titel="titel"></textarea></td>
  </tr>
    <tr>
    <td height="85"><label><span class="style2">Brødtekst</span></label></td>
    <td><textarea name="brodtekst" cols="20" rows="10" id="tekst" type="textarea"></textarea></td>
  </tr>
  <tr>
    <td height="85"><label><span class="style2">Hele nyheden (uden overskrift og brødtekst)</span></label></td>
    <td><textarea name="tekst" cols="20" rows="10" id="tekst" type="textarea"></textarea></td>
  </tr>
  <tr>
    <td height="35" colspan="2"><div align="center">
        <input type="submit" name="Submit" value="Bekr&aelig;ft" />
      </div></td>
  </tr>
</table>

Håber der er nogen der kan hjælpe...
På forhånd tak
Avatar billede pidgeot Nybegynder
13. september 2007 - 16:27 #1
Tegnsættet på din formular er UTF-8, mens din side bruger ISO-8859-1. Check de header-sætninger der indgår i det script der indeholder din formular, og sørg for de stemmer overens med resten af siden.
Avatar billede count44 Nybegynder
13. september 2007 - 17:02 #2
Du har redet min dag.... Det virker - mange tak
Avatar billede pidgeot Nybegynder
13. september 2007 - 17:17 #3
Og her er dit svar. :)