Avatar billede gulvlugt Nybegynder
12. september 2007 - 17:34 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Skrivebeskyttede mapper

Hej.

Når man downloader ting fra internettet, og det selv installere sig, så bliver mapper, og filer skrivebeskyttet til "root", eller andre grupper.

Kan jeg på nogen måde med en kommando (efter installation) lave mapper, og indholdet til ikke at være skrivebeskyttet?
Avatar billede gulvlugt Nybegynder
12. september 2007 - 17:45 #1
Eller meget gerne en løsning på at jeg får lov til at pille ved alle filer, og mapper!
Avatar billede elhaard Nybegynder
12. september 2007 - 18:03 #2
Du kan ændre ejerskab med

  chown -R bruger.gruppe /sti/stil/katalog

Du kan ændre rettigheder med f.x.

  chmod -R g+r /sti/til/katalog

I begge tilfælde betyder -R at du gør det rekursivt, altså alle undermapper og filer.

Med chmod betyder g+r, at du giver læserettighed (r) til gruppen (g).
Tilsvarende kan du fjerne rettigheder med - i stedet for +
Mulige rettigheder: r (read), w (write), x (execute), X (execute, hvis der i forvejen er nogen, der må execute)
Mulige personer: u (user), g (group), o (others).

Dette kan kombineres.

Eksempel:

Ændr ejerskab på kataloget "hankat", så alt ejes af "benny", med gruppe "users"

  chown -R benny.users hankat

Ændr rettigheder, så brugeren (her benny) og gruppen (her users) må læse og skrive filerne, og execute dem, hvis de i forvejen er markeret som executable for nogensomhelst (det er f.x. kataloger):

  chmod -R ug+rwX hankat

Ændr rettigheder, så alle andre ikke må noget som helst.

  chmod -R o-rwx hankat
Avatar billede elhaard Nybegynder
12. september 2007 - 18:04 #3
Hov, det skulle have været et svar...
Avatar billede elhaard Nybegynder
12. september 2007 - 18:06 #4
Hvis du vil have fulde rettigheder til alle filerne:

  chmod -R a+rwX hankat
Avatar billede gulvlugt Nybegynder
13. september 2007 - 16:41 #5
Mange tak.