Avatar billede michaelthomassen Nybegynder
12. september 2007 - 14:33 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

DOM browser problem

Jeg har følgende javascript kode på min side;

row = document.getElementById('Table').rows[1].cloneNode(true);
tmp = document.createTextNode('Hallo');
row.cells[1].appendChild(tmp);

Dette virker fint i Opera, men fejler i IE ('row.cells.1' is null or not an object).

Jeg har prøvet denne kode, som igen virker fint i Opera, men ikke i IE:
row = document.getElementById('Table').rows[1].cloneNode(true);
alert(row.cells[1].align); //giver "center"
alert(document.getElementById('Table').rows[1].cells[1].align); // fejler

Nogen der har et bud på hvorfor?
Avatar billede olebole Juniormester
12. september 2007 - 20:29 #1
<ole>

row = document.getElementById('Table').getElementsByTagName("tr")[1].cloneNode(true);
tmp = document.createTextNode('Hallo');
row.getElementsByTagName("td")[1].appendChild(tmp);

row = document.getElementById('Table').getElementsByTagName("tr")[1].cloneNode(true);
alert(row.getElementsByTagName("td")[1].getAttribute("align"));
alert(document.getElementById('Table').getElementsByTagName("tr")[1].getElementsByTagName("td")[1].getAttribute("align"));

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
12. september 2007 - 20:36 #2
Jeg har altid selv disse wrappers liggende i toppen af script-tagget i min HTML-template:

var d=document;
function gE(id){return d.getElementById(id)};
function gA(o,t){return o.getElementsByTagName(t)};
function cE(t){return d.createElement(t)};
function cT(s){return d.createTextNode(s)};

Med dem ville koderne se sådan ud:

row = gA(gE('Table'), "tr")[1].cloneNode(true);
tmp = cT('Hallo');
gA(row, "td")[1].appendChild(tmp);

row = gA(gE('Table'), "tr")[1].cloneNode(true);
alert(gA(row, "td")[1].getAttribute("align"));
alert(gA(gA(gE('Table'), "tr")[1], "td")[1].getAttribute("align"));

Lidt slankere ... omend den sidste er en anelse 'krøllet'  ;o)
Avatar billede michaelthomassen Nybegynder
12. september 2007 - 21:34 #3
Ole slår til igen med en korrekt løsning. Jeg vil tillade mig straks at tyvstjæle de wrappers, de er sgu meget fixe :)

Nu melder den i det mindste ikke fejl i IE, men min nyoprettede tabel vises ikke... men det er jo nok et helt andet spørgsmål. Kan det have noget at gøre med at jeg sætter style på min tabel således;

tbl.style.display = 'block';

Jeg har prøvet med

tbl.setAttribute('style', 'display:block');

som heller ikke virker, men det er måske forkert?

Tak for hjælpen, smid et svar :)
Avatar billede michaelthomassen Nybegynder
12. september 2007 - 21:41 #4
Har fundet fejlen, IE vil åbenbart have et tbody element i tabellen, ellers bliver rows ikke vist.
Avatar billede olebole Juniormester
14. september 2007 - 14:06 #5
Ja, tbody'en er faktisk obligatorisk i et tabel-element, men browserne sætter det automatisk ind, hvis det undlades. Dog er det ikke nok, når man vil bruge DOM på tabellen ... så _skal_ der være et tbody-element til stede  :)