Avatar billede dixie4y Nybegynder
10. september 2007 - 19:44 Der er 11 kommentarer

Opstilling af server (første gang)

Hej
Har en pc med windows 98 me 1.6 mzh 20 giga 500 ram.
Ovenstående ønsker jeg at bruge som server til en hjemmeside der skal kunne ses i hele verden...intet andet.

Jeg har fundet dette link.:
http://mirror.pacific.net.au/linux/smeserver/releases/7/iso/i386/
Hvad kan jeg bruge, hvad skal jeg bruge ?
- det skal være enkelt.
Har bestil en fast ip-adresse hos TDC - har iøjeblikket 2 dynamiske ipèr (pga. ISDN)
Nogen der gider hjælpe ?

Med venlig hilsen
Allan
Avatar billede kcasper Nybegynder
10. september 2007 - 19:55 #1
du skal hvertifald lave en
dns fra dit domæne til din server

www.gratisdns.dk
Avatar billede dixie4y Nybegynder
10. september 2007 - 20:02 #2
Tak kcasper.
Fik for et par dagen siden prøvet DNS hos gratisdns, det gik meget "godt" (www.925-1000.dk ) - nu skal jeg lige have den faste ip-adressen fra TDC, så jeg kan bruge mit eget "hotel"
..men jeg mangler server software der skal puttes ind i PCèren
http://mirror.pacific.net.au/linux/smeserver/releases/7/iso/i386/
Hvad kan jeg bruge, hvad skal jeg bruge ?
- det skal være enkelt.
Hilsen
Allan
Avatar billede kcasper Nybegynder
10. september 2007 - 20:09 #3
ja der må jeg melde pas jeg ved ikke en fis om linux :-)

men du skal have database.. jeg ved at "phpmyadmin" virker på linux også
http://www.phpmyadmin.net/home_page/index.php

og så skal du installere end "samba server" mener også den virker i linux http://us3.samba.org/samba/

ellers tag lige et kig på det her link .
http://www.linuxbog.dk/admin/bog/samba.html
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2007 - 20:18 #4
Samba bruges fortrinsvist, når en Linux-maskine skal kunne snakke med en Windows-maskine på et netværk. Så det er ikke noget du behøver for at kunne køre en Webserver.

Langbein, som er bruger her på Eksperten, har skrevet mange indlæg, hvor han nævner SME-server. Du kan jo søge lidt efter hans indlæg, eller håbe på at han kigger forbi denne tråd.

Men du kan jo starte med at klikke på dit eget link og downloade iso-filen ved at klikke på det øverste link. Bagefter kan du sikkert læse hvad du har brug for at vide her: http://wiki.contribs.org/SME_Server:Documentation
Avatar billede dixie4y Nybegynder
10. september 2007 - 20:24 #5
Tak for svaret, desværre ikke noget jeg kan bruge.
Jeg er kun interesseret i svar om hvilke af disse serversoftware jeg skal bruge:
http://mirror.pacific.net.au/linux/smeserver/releases/7/iso/i386/
eller kan bruge på min PC -med windows 98 me 1.6 mzh 20 giga 500 ram.
Hilsen
Allan
Avatar billede dixie4y Nybegynder
10. september 2007 - 20:27 #6
Til palau
Jeg tjekker lige <b>langbein</b> gode råd
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2007 - 20:37 #7
Altså, du skal jo lissom slette Win98, hvis du vil køre SME. Derfor skal du downloade iso-filen, så du kan installere, SME, som er et komplet styresystem.
Avatar billede dixie4y Nybegynder
10. september 2007 - 21:03 #8
Til palau
Jeg har lige bestilt en CD-rom hos en bekendt med den downloadet .iso fil - (jeg har selv en meget langsom forbindelse og intet CD-romdrev der kan kopier. - iso-filen skal indstalleres på PCèren der endnu ikke er tilsluttet internettet - vender tilbage imorgen efter kl 15

...der må gerne kommes med guldkorn imellemtiden :-)
Mvh
Allan
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
10. september 2007 - 23:16 #9
>>dixie4y: hvis du gerne vil i gang med at lave en server både hurtigt og nemt kan jeg varmt anbefale Debian, det er nemt at sætte op. :)
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
10. september 2007 - 23:16 #10
Avatar billede elhaard Nybegynder
12. september 2007 - 18:22 #11
Hej,

Hvis du gerne vil have din egen server til hjemmesider, kan det hurtigt blive dyrt med en ISDN-linie, da du antageligvis skal betale minutafgift. Hvis du bare skal gøre nogle sider tilgængelige for verden, bør du i stedet overveje at leje plads på et billigt webhotel, f.x. www.one.com. Så slipper du for at rode med server og forbindelse selv. Og du slipper for at betale strøm for at din maskine står og kører hele tiden...

Men hvis du har lyst til at lære om servere, skal du bare klø på. Eftersom du ikke kender meget til Linux, vil jeg foreslå Kubuntu (www.kubuntu.org). Den regnes af mange som den mest brugervenlige version af Linux. Og de tilbyder endda at sende dig CD'er gratis: Klik på "Shipit free CD's" til højre på deres hjemmesiden.

Den mest anvendte webserver på Linux hedder Apache, og følger med.

Men hvis du skifter til Linux, må du sige farvel til Win98. Hvis du virkelig vil, kan du godt få Apache til Windows 98:
http://www.thescripts.com/serveradministration/webservers/apache/virtual-hosting/app/Install_Apache_Web_Server_Perl_PHP_MySQL_on_Windows.html

Men jeg vil stærkt fraråde det: DU risikerer nemt at få virus, og desuden er Linux væsentligt mere stabilt.