Avatar billede nazty Nybegynder
10. september 2007 - 13:15 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Søge på de 4 sidste cifre i tallet

Skal have lavet en søgemaskine hvor man kan søge på de 4 sidste cifre i tallet. Hvordan kan man lave det?

Har noget kode her:

If Request.Form("nr") <>  "" then
    'Åbner forbindelse
    Set db = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
    SQL = ("select * FROM lager WHERE Billede = 'Ja' AND nr LIKE '%Right(" & Request.Form("nr") & ", 4)';")
    JET = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source="& server.MapPath("../../../../log/db.mdb")
    db.Open SQL, JET, 1
Avatar billede nazty Nybegynder
10. september 2007 - 13:17 #1
Btw..

Koden virker ikke som den er nu.. men den kommer ikke men nogen fejl..
Avatar billede fennec Nybegynder
10. september 2007 - 13:21 #2
Brug ASP's right:
SQL = "select * FROM lager WHERE Billede = 'Ja' AND nr LIKE '%" & right(Request.Form("nr"),4) & "'"
Avatar billede nazty Nybegynder
10. september 2007 - 14:02 #3
hmm.. virker stadig ikke :/

Siger nummeret ikke matcher noget..
Avatar billede fennec Nybegynder
10. september 2007 - 14:21 #4
Så skal jeg lige vide lidt om data.
1: Hvad får du af data i Request.Form("nr")?? Jeg har forstået at du f.eks får "123456789", men kun vil søge på de sidste 4 tegn altså "6879"

2: Hvad har du af data i "nr" i databasen?? Jeg har opfattet det som noget ala:
22222
1116789
Avatar billede fennec Nybegynder
10. september 2007 - 14:25 #5
Eller få du altid 4 tegn eller mindre fra Request.Form("nr")?? f.eks "123"

Også vil du kun have den skal søge på de sidste 4 tegn af "nr" i databasen:
11111111 (findes ikke)
1111123 (findes)
2222123 (findes)
1234444 (findes ikke)
Avatar billede nazty Nybegynder
10. september 2007 - 16:26 #6
I databasen har jeg en masse tal på 13 cifre. De er kun de sidste 4 jeg er interesseret i. Når jeg søger skal den hente alt data der ender på de 4 cifre jeg søger på (i samme rækkefølge)
Avatar billede michael_stim Ekspert
10. september 2007 - 16:30 #7
Det er mig der tænker forkert. Det skal selvf. ikke være LIKE når man substringer, men derimod =

SQL = ("select * FROM lager WHERE Billede = 'Ja' AND nr = 'Right(" & Request.Form("nr") & ", 4)';")

eller

SQL = "select * FROM lager WHERE Billede = 'Ja' AND nr = '" & right(Request.Form("nr"),4) & "'"
Avatar billede fennec Nybegynder
10. september 2007 - 16:39 #8
Ok, så er jeg med. Du skal lave en right på nr i stedet:
SQL = "select * FROM lager WHERE Billede = 'Ja' AND right(nr,4) = '" & Request.Form("nr") & "'")

Kræver selvfølgelig at Request.Form("nr") er præsis 4 tegn lang.
Avatar billede fennec Nybegynder
10. september 2007 - 16:40 #9
men min sql fra 13:21:41 burde altså også virke. Bare ikke helt så hurtig da det er en like.
Avatar billede nazty Nybegynder
10. september 2007 - 16:41 #10
hmm.. sker ingen ting michael_stim :S
Avatar billede nazty Nybegynder
10. september 2007 - 16:44 #11
arh.. nu gør det.. ved sq ik li hva jeg laver :S smid svar!
Avatar billede nazty Nybegynder
10. september 2007 - 16:48 #12
hvordan siger jeg at 'nr skal være 4 cifre?
Avatar billede fennec Nybegynder
11. september 2007 - 08:18 #13
lænker du på Request.Form("nr")??

if len(Request.Form("nr")&"") <> 4 then
  response.write "Nr skal være 4 tegn"
  response.end
end if
Avatar billede nazty Nybegynder
11. september 2007 - 10:45 #14
Perfekt! Mange tak!