Avatar billede limes_planum Praktikant
10. september 2007 - 10:55 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Void main(void) kontra int main()

Udfra koden:

# include <iostream>
using std::cout;
using std::endl;
using std::cin;

void byt_vaerdier(float *a, float *b)
{
    // Temporær variabel til at
    // opbevare en værdi
    float temp;

    temp = *a;
*a = *b;
*b = temp;

}
int main()
{
float stor = 10000.0;
float lille = 0.00001;

byt_vaerdier(&stor, &lille);

cout << "Stor indeholder nu  " << stor << endl;
cout << "Lille indeholder nu  " << lille << endl;
cin.get();
}

- der hovedsagligt er taget fra et ældre lærehæfte, får jeg flg. warning i Visual Studio 2008:

'Warning    1    warning C4305: 'initializing' : truncation from 'double' to 'float' ...    '

Hvorfor? Definerer jo float hele vejen igennem. Er typen double standard eller hvad??

Har en mistanke om at det har noget med min 'hovedprogramstarter'; 'int main()' som virker til at være ændret fra 'Void main(void)' siden mit lærehæfte er skrevet.
Avatar billede jpk Nybegynder
10. september 2007 - 11:08 #1
Brug f for at angive det er en float...

float stor = 10000.0f;
float lille = 0.00001f;
Avatar billede jpk Nybegynder
10. september 2007 - 11:10 #2
Det er iøvrigt korrekt at bruge "int main" og så returnere fx 0 sidst i main.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. september 2007 - 15:18 #3
void main()

har aldrig vaeret "rigtig".

int main()

er og har altid vaeret det rigtige.

Desvaerre har mange laereboeger vaeret lidt sjuskede paa det omraade.

Hvis man gaar meget op i sprog definitioner, saa mener jeg at ANSI C siget int main()
men tillader implementation specifikke alternativer, mens ANSI C++ kun tillader int main().
Avatar billede limes_planum Praktikant
10. september 2007 - 22:00 #4
Således point men tak til Jer begge alligevel - en sidste ting min output-prompt skriver væredierne som: ".. stor nu 1e-005" og "... lille nu 10000"  - men det er måske meget logisk med float i den sammenhæng?
Avatar billede jpk Nybegynder
11. september 2007 - 09:04 #5
Du skal nok bruge fixed point notation, se her:
http://www.cplusplus.com/reference/iostream/manipulators/fixed.html