Avatar billede reds2001 Nybegynder
10. september 2007 - 10:41 Der er 3 kommentarer

Web service til at holde data

Jeg skal have lavet en løsning hvor jeg skal have nogle centrale data liggende tilgængeligt for rigtig mange brugere. I stedet for at de skal på databasen hvergang de skal bruge data vil jeg loade data op til en webservice der så køre konstant med loaded date. Er det en holdbar løsning eller er der bedre alternavtiver?
Avatar billede keysersoze Guru
10. september 2007 - 18:44 #1
en webservice skal jo også have sine data et sted fra og medmindre du laver et andet datalag vil det jo også være databasen der skal hentes fra og så har du intet vundet - men gemmer du en kopi af dine data fx i en xml-fil eller i serverens cache så vil du selvfølgelig kunne undgå mange kald til databasen. Om en webservice så er nødvendig eller om du bare kan nøjes med et datalag der kun henter fra databasen såfremt der ikke ligger noget i cachen er svært at svare på uden at vide hvordan din applikation ellers hænger sammen, men som udgangspunkt vil det nok kun være nødvendigt med en webservice såfremt du skal gøre dine data tilgængelig for at andre kan programmere op imod dem og ikke bare til din egen applikation.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. september 2007 - 04:18 #2
De to spørgsmål må være:

1) er web service et velegnet interface til formålet ?
2) vil den cache give nogle performance forbedringer ?

re 1)

Hvis service skal bruges af applikationer som er lavet i forskellige sprog
(.NET, Java, C++, Python, PHP etc.) så: JA

Hvis service kun skal bruges af .NET applikationer så: NEJ (vælg en mere effektiv
binær protokol)

re 2)

Formentlig ikke.

Der er principielt ingen grund til at tro at en cache i en middleware server skulle give
bedre performance end cachen i databasen (en lokal cache vil derimod give en klar fordel).

Der er naturligvis undtagelser: hvis database serveren ikke kan opgraderes med mere
memory eller hvis middleware serveren står ubenyttet hen etc..
Avatar billede keysersoze Guru
02. oktober 2007 - 11:26 #3
lukketid?