Avatar billede dino84 Nybegynder
07. september 2007 - 16:44 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Generer ny kode hver 5 min.

Jeg har en knap i mit ecxel ark som skal genere en kode.

Men når man trykker på knappen må den kun genere en ny hvis der er gået mere end 5 min fra man sidste fik generet en kode.

Dog skal det være muligt at indsætte dette stykke kode i flere excel ark og genere den samme kode, hvis der trykkes på knappen inden for 5 min.

Jeg vil mene man skal genere koden ud fra den aktuelle tid.

Koden må både indeholde bogstaver og tal.
F.eks ####-####-####-#### eller #####-#####-##### alt efter hvad der er nemmest.
Avatar billede excelent Ekspert
07. september 2007 - 19:07 #1
hmm dit spørgsmål gir godt nok anledning til en række nye spørgsmål
men jeg skyder fra hoften med denne kode, så må vi jo rette ind hen ad vejen.

Sub xGenerator()
Dim x
If Format(Mid(Application.StatusBar, 23, 8), "hh:mm:ss") > Format(Time, "hh:mm:ss") Then
Cells(1, 1) = Mid(Application.StatusBar, 45, 21)
Exit Sub
End If
Randomize
[a1] = ""
For t = 1 To 16
om:
x = Int((122 - 48 + 1) * Rnd + 48)
If x >= 47 And x <= 57 Or x >= 65 And x <= 90 Then 'Or x >= 97 And x <= 122 Then
y = y & Chr(x)
Else
GoTo om
End If
Next
k = Left(y, 4) & "-" & Mid(y, 5, 4) & "-" & Mid(y, 9, 4) & "-" & Mid(y, 13, 4)
z = Format(Time, "hh:mm:ss") & " Næste gang : " & TimeValue("00:05:00") + Time
Application.StatusBar = z & "  Aktuel kode " & k: Cells(1, 1) = k
End Sub
Avatar billede dino84 Nybegynder
09. september 2007 - 03:05 #2
Det virker fint det her...

Men som du selv skriver giver det anledning til en masse spørgsmål. Derfor vil jeg lige beskrive hvad det skal bruges til.

Planen er at jeg skal have et excel ark, der genere denne kode. Koden kan så bruges til at låse et andet excel ark op med. Men hvis excel arket der generer koden lukkes, vil arket der skal låses op, ikke genere den samme kode som vi lige har generet i det første ark.

Kan det ændres så den evt. laver en kode fra 10:00 til 10:04 og en ny fra 10:05 til 10:09 osv.
Avatar billede excelent Ekspert
09. september 2007 - 08:44 #3
En Projektmappe består af et til flere Ark
Når du skriver excel ark, hvad mener du så :-)

Er det stadig ved tryk på knap eller ?
og hvad skal der ske i det minut mellem 10:04 og 10:05 ?

hvor skal disse koder gemmes, hvis de skal bruge senere ?
Avatar billede dino84 Nybegynder
09. september 2007 - 16:24 #4
Jeg mener en selvstændig excel fil. Eller måske jeg skal omtale det som projektmapper?

Ja når der trykkes på en knap skal koden generes.
Mit eks. var for at der ikke skulle opstå tvivl og det komer der så alligevel =)
10:00:00 til 10:04:59 - 10:05:00 til 10:09:59

Koden skal i første omgang bare vises i en celle. (F.eks A1)
Avatar billede excelent Ekspert
09. september 2007 - 20:19 #5
Så skulle koden virke så der indsættes ny kode med interval på
5 min. hvis der klikke på kanappen (som lige skal linkes til koden)
koden virker i den projektmappe den indsættes i
Så må vi tage resten der fra (info.. info..)

Sub xGenerator()
Dim x, y, t
If (Application.StatusBar * 1) < Minute(Time) + 1 Then
Randomize
Cells(1, 1) = ""
For t = 1 To 16
om:
x = Int((122 - 48 + 1) * Rnd + 48)
If x >= 47 And x <= 57 Or x >= 65 And x <= 90 Then 'Or x >= 97 And x <= 122 Then
y = y & Chr(x)
Else
GoTo om
End If
Next
Cells(1, 1) = Left(y, 4) & "-" & Mid(y, 5, 4) & "-" & Mid(y, 9, 4) & "-" & Mid(y, 13, 4)
x = Application.WorksheetFunction.Ceiling(Minute(Time) + 1, 5) * 1
If x >= 60 Then x = 0
Application.StatusBar = Format(x, "00")
End If
End Sub
Avatar billede dino84 Nybegynder
09. september 2007 - 21:12 #6
Virker perfekt.

Den sidste ting er så om det kan lade sig gøre at genere den samme kode hvis jeg indsætter denne kode i flere projektmapper hvis de generes inden for samme interval?
Avatar billede excelent Ekspert
09. september 2007 - 21:27 #7
Desværre det er helt tilfældige koder som genereres
i givet fald skal de kopieres fra en projektmappe
hvor koden er genereret.
Dette kan gøres via VBA, men kan ikke vurdere om det
er umagen værd med den viden jeg har om projektet.
Avatar billede dino84 Nybegynder
09. september 2007 - 21:32 #8
ok, kom med et svar så får du points.

Koden er yderst nyttig for mig, hvordan jeg så lige får løst mit "problem" vil jeg selv arbejde lidt på.
Avatar billede excelent Ekspert
09. september 2007 - 21:34 #9
ok kommer her