Avatar billede burkal Nybegynder
06. september 2007 - 15:15 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

2 ark 1 makro

Jeg vil gerne tildele en værdi til en celle baseret på en faktor der findes i en anden regneark.

Dvs. Jeg har 1 ark der indeholder en lang række fodboldkampe. Hjemmehold, udehold, hjemmemål og udemål. (Der er mange andre kolonner men det er ligegyldigt i denne sammenhæng) Til dette ark vil jeg gerne have 2 nye kolonner. en kolonne med Hjemmemål ganget med en faktor fra ark 2 og udehold ganget med faktor fra ark 2.

Ark indeholder en liste over hold og 2 målfaktorer. 1 scorings faktor og 1 mål indkasseretfaktor.
Feks
Chelsea    0,5    1,5
Bolton    1,2    0,9

Hvis disse to hold spillede en kamp (repræsenteret i en række i ark1) og resultatet blev 4-2 til chelsea vil jeg gerne have de 2 nye kolonner i ark 1 udregnet på følgende måde:

Hjemmemål(med faktor)
Chelsea scorede 4 mål ganget med deres scorings faktor 0,5 = 2
Bolton indkasserede 4 mål * indkasseringsfaktor 0,9 = 3,6
Disse 2 tal skal lægges sammen og indsættes i kolonne i ark 1 = 5,6

Udemål(med faktor)
Bolton scorede 2 mål ganget med deres scorings faktor 1,2 = 2,4
Chelsea indkasserede 2 mål * indkasseringsfaktor 1,5 = 3
Disse 2 tal skal lægges sammen og indsættes i kolonne i ark 1 = 5,4

Hvordan kan jeg gøre det?

Ps. jeg arbejder videre på problem beskrevet i http://www.eksperten.dk/spm/792751 hvis det er nogen hjælp. Der kan I se nogle af de data jeg bruger.
Avatar billede burkal Nybegynder
07. september 2007 - 09:51 #1
Er der ingen der har et bud på det?
Avatar billede photop Nybegynder
10. september 2007 - 17:54 #2
Du kan jo starte din makro med at åbne arket, så henter du de værdier du skal bruge og gemmer dem i nogle variable, udfører de viste beregninger, og til sidst lukker du arket igen...

Sub Scoringsfaktor()
  Workbooks.Open Filename:="C:\Dokumenter\ark2.xls" (erstat med stien til dit ark2)
  (Udfør alle de beregninger du nu skal lave...)
  ActiveWorkbook.Close
End Sub
Avatar billede photop Nybegynder
11. september 2007 - 10:53 #3
Nu tror jeg at jeg fangede den. Det er i samme dokument at du har 2 forskellige regneark, ikke?

Først lige lidt om opsætning - så du ved hvilke kolonner jeg bruger:
Ark1:
Kolonne A indeholder hjemmehold
Kolonne B indeholder udehold
Kolonne C indeholder hjemmeholdets score
Kolonne D indeholder udeholdets score
-
Kolonne E indeholder hjemmemål med faktor (du kan selvfølgelig bare vælge en anden kolonne)
Kolonne F indeholder udemål med faktor (du kan selvfølgelig bare vælge en anden kolonne)

Ark2:
Kolonne A indeholder holdnavne
Kolonne B indeholder scoringsfaktor
Kolonne C indeholder indkasseringsfaktor

I mit eksempel har jeg lavet overskrifter sådan at selve dataene først starter i række 2.

I celle E2 (det vil sige den øverste celle i kolonnen med "hjemmemål med faktor") skriver du følgende:
=C2*INDIREKTE(ADRESSE(SAMMENLIGN(A2;Ark2!A:A;0);2;;;"Ark2"))+C2*INDIREKTE(ADRESSE(SAMMENLIGN(B2;Ark2!A:A;0);3;;;"Ark2"))

C2 er scorede mål og hele smøren med Indirekte(Adresse(sammenlign....))) går simpelthen ind og sammenligner holdnavne med listen på ark2, og finder den række hvor holdet står. Læg mærke til der hvor der står "Ark2" (det indgår 4 gange i formlen). Hvis dit ark med faktorer hedder noget andet end "Ark2", så skal du ændre navnet i formlen tilsvarende.

I celle F2(det vil sige den øverste celle i kolonnen med "udemål med faktor") skriver du følgende:
=D2*INDIREKTE(ADRESSE(SAMMENLIGN(B2;Ark2!A:A;0);2;;;"Ark2"))+D2*INDIREKTE(ADRESSE(SAMMENLIGN(A2;Ark2!A:A;0);3;;;"Ark2"))

Herefter kan du bare kopiere de 2 formler hele vejen ned igennem kolonnen... Det er altså lavet med almindelige formler og uden makroer...
Avatar billede photop Nybegynder
26. september 2007 - 07:42 #4
Kunne svaret bruges til noget?