Indledning
- Hvilket sprog skal jeg vælge?
- Hvilket perspektiv skal vi vælge?
- Hvilke forventer har jeg til chatten?
- Hvordan skal jeg tjene penge?
Hvilket sprog skal jeg vælge?
Vil du nå langt med din chat, vil jeg anbefale at bruge:
*Flash/Java->ASP.NET->MySQL
Vil du lave en chat som et fritidsprojekt, og ikke vil tjene penge på den i fremtiden eller blive stort, så vælger du den simple løsning:
*XHTML->Javascript->PHP/ASP->MySQL
Hvis din chat skal kunne klare mange brugere online på samme tid, og opnå størst sandsynlighed for det rigtige chatterne gør i selve klienten, mht. at rykke, skrive i samme interval, så vælger du den løsning med *Flash/Java->ASP.NET->MySQL.
Ville du besøge den evige langtrukkende chat, som kører abnormt langsomt, og blinker og siger *klik klik* ved hver reload, så skal du vælge den negative løsning:
*XHTML->Javascript->PHP/ASP->MySQL, selvfølgelig medmindre du bruger "JavaScript.AJAX".
Javascript ajax, er ikke et nyt emne indefor Javascript. Javascript Ajax stammer helt tilbage fra deres første docs, men i den seneste fremtid er folk begyndt at snuse mere til ajax, da det også kan en del fedt.
Ajax gør det nemt for php og javascript at samarbejde, det vil sige du kan eksempelvis reloade en hjemmeside adresse uden du vil bemærke siden bliver reloadet.
Men hvis du tænker længere frem, vil denne løsning ikke være ret sikker, da javascript og php vil være det nemmeste at bryde op mht. sikkerheden.
Derfor kommer det gyldne ord fra mig af:
Skal du nå langt med din chat, og vil tjene penge på den i fremtiden, og vider udvikle chatten, så vælger du løsningen med:
*Flash/Java->ASP.NET->MySQL
Flash er dog ikke kun nok, da du skal lave det godt med sockets. Den simple syntax i flash, er så let at gå til at du ikke aner det.
Derfor skal du bygge en socket-server, som står og lytter på en bestemt port.
Derefter skal du igennem flash, konnekte til din egen socket-server, på den port som står og lytter - også er du igennem.
Din server kan eventuelt modtage dataen og sende direkte tilbage til flash-klienten, hvor du så kan håndtere trafikken gennem flash. Du kan derimod også tage den anden vej.
KLIENT->SERVER->KLIENT
Eller SERVER->KLIENT->SERVER
Simpelt eksempel:
Klienten = AA
Server = BB
AA sender en string til BB hvor der står "Hello world". Derefter sender BB tilbage til AA, hvor AA håndterer "Hello world" og fortæller hvad AA eventuelt skal gøre.
Du kan også vælge om AA skal sende data til BB og om BB skal håndtere trafikken og sende det præcise resultat til AA.
Dette er op til dig.
Hvilket perspektiv skal jeg vælge?
2Dchat, 3Dchat, isometrisk?
2dchat, er en chat ligesom Netstationen. Som i bemærker skriver Netstationen selv at de er en 3dchat, men det er de ikke.
Der er forskel på 2,-3D og isometrisk grafik,
2D: Netstation.dk
3D: TowerChat.com ( flere vinkler, flere grafik delinger med skygger, ect..)
Isometrisk: Habbo.dk, hvor det ofte er lavet i pixel-grafik. Som kan tegnes ved øvelse i Paint (PAINT.NET)
De fleste vil jo lave en såkaldt "3DChat", men hvad de ikke aner, er det faktisk umuligt at lave en 3Dchat, da man i virkeligheden ikke kan lave et stykke grafik, som viser noget "omme bag billedet", eller noget som man faktisk slet ikke kan se på et billede, med ofte i film.
Netstationen er en 2Dchat og ikke en 3Dchat!
Hvilke forventninger har jeg til chatten?
Det du skal tænke over inden du begynder, er hvor du vil hen med chatten.
- Hvad kan DIN chat som de allerede eksisterende chatte ikke kan og har?
- Hvordan kan jeg komme til at tjene penge på det?
- Hvad gør jeg for at holde på brugerne, og ikke lader dem smutte efter første besøg?
Disse tanker skal du tænke igennem inden du går i gang, for en chat med forventing til succes kræver langt mere end bare at begynde at udvikle en uden forventninger til fremtiden.
Hvordan skal jeg tjene penge?
Hvis du vil tjene penge på din udviklet chat, så findes der jo den nemme og faktisk utrolig gode måde, at tjene penge på - nemlig sms-betaling.
SMS-betaling, reklamer ( evt. google-ads (
www.google.dk ), og diverse reklame-partnere )
SMS-betaling->
>> V.I.P funktion
>>> Køb af eventuelt speciel udstyr til ens bruger
>>>> Eventuelt at brugerne skal betale for sin mobil hver månede for at holde sin bruger i live.