Avatar billede lillehans Nybegynder
04. september 2007 - 19:52 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Fejl 403 htpasswd og htaccess password-generator

Mit webhotel har genereret 2 filer til mig.
Disse filer har jeg puttet i en mappe "Testmappe" og kaldt dem henholdsvis fil1.htaccess og fil2.htpasswd.
Jeg har herefter lavet et link til "Testmappe", men den åbner sig ikke. I stedet får jeg følgende fejlmeddelelse:
  Webstedet afviste at vise denne webside.
HTTP 403
  Mest sandsynlige årsager:
Dette websted kræver, at du logger på.

Hvad er gået galt?
  Prøv at:
    Gå tilbage til den forrige side.

    Flere oplysninger

Fejlen (HTTP 403 - forbudt) betyder, at Internet Explorer kunne oprette
forbindelse til webstedet, men programmet har ikke tilladelse til at vise
websiden.
Avatar billede showsource Seniormester
04. september 2007 - 20:18 #1
pr. default er alle filer som hedder noget med  "*.ht" forbudt at få vist!

Så kald dine filer noget andet!
Avatar billede showsource Seniormester
04. september 2007 - 20:19 #2
og iøvrigt, hvad er indholdet af de to filer?
Avatar billede showsource Seniormester
04. september 2007 - 20:22 #3
ups, hvis bu du laver eb index.html fil, så vil den garanteret bilvr vist!

<html><head></head>
<body>
Hej du!!!!!!!!!!!!
</body></html>
Avatar billede lillehans Nybegynder
04. september 2007 - 20:37 #4
Den ene fil er det password som jeg har valgt og som hotellet så har genereret
Den anden fil er kodeordet som jeg har valgt og som hotellet så har genereret

Når jeg prøver linket på min egen comptuter, altså ikke på nettet, virker linket, dvs jeg får åbnet mappen "Testmappe",men jeg får jo ikke nogen meddelelse om, at jeg skal indtaste password og kodeord.
Men på nettet kommer fejlmeddelelsen.
Avatar billede lillehans Nybegynder
04. september 2007 - 20:38 #5
Jeg kommer altså slet ikke ind på siden.
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2007 - 21:49 #6
htaccess er den fil som bestemmer hvem der maa hvad. Den forklarer ogsaa ofte hvor password filen er.

I password filen (htpasswd) finder man brugernavn og krypteret password

En htaccess fil (bemaerk at paa apache paa linux skal den ofte hedde .htaccess og tilsvarende .htpasswd) kan se saadan ud

AuthUserFile /home/daleif/public_html/testarea/.htpasswd
AuthGroupFile /dev/null
AuthName "daleifs testarea"
AuthType Basic

<Limit GET>
require user daleif
</Limit>

her er det kun brugeren daleif som faar lov til at komme ind paa siden ogsaa selv om der er flere brugere i .htpasswd.

Desuden skal begge filer vaere laesbare
Avatar billede lillehans Nybegynder
04. september 2007 - 21:58 #7
>daleif Det er mit webhotel der har kreeret filerne, så jeg går ud fra, at de ved hvad de har med at gøre. Problemet er bare, at jeg har gjort noget forkert. Hvad?
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2007 - 22:01 #8
hvad er indholdet af testmappe paa webhotellet? og hvad er rettighederne?
Avatar billede lillehans Nybegynder
04. september 2007 - 22:23 #9
Indholdet er de to filer, som webhotellet har genereret, og sagt at jeg skulle lægge i samme mappe. Det skulle resultere i, at når jeg vil åbne mappen Testmappe, skal jeg først angive et brugernavn og en adgangskode, men det medfører blot en fejlmeddelelse.
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2007 - 22:48 #10
(1) er du sikker paa at mappen hedder Testmappe med stort? ogsaa naar du skriver det i URLen?
(2) er du sikker paa at rettighederne paa Testmappe er korrekte
(3) er du sikker paa at rettighederne paa de to filer er korrekte?
(4) er du sikker paa at de to filer ikke skal hedde .htaccess og .htpasswd?
Avatar billede lillehans Nybegynder
05. september 2007 - 17:38 #11
Nej til det hele. Men prøv at se her, hvis du har tid og lyst, og så kan du sikkert hurtigt hjælpe mig.
http://one-com-tools.mikkelkaas.dk/
Avatar billede Slettet bruger
05. september 2007 - 18:02 #12
Der står der jo højt og tyderligt at den ene fil SKAL gemmes under navnet .htaccess (der skal ikke stå noget foran punktummet) og password filen som .htpasswd

dvs. de skal IKKE hedde fil1.htaccess eller fil2.htpasswd

Få omdøbt de to filer og prøv igen.

En anden ting. Er du sikker på at dit webhotel kører apache? og at de understøtter .htaccess og .htpasswd?
Avatar billede lillehans Nybegynder
06. september 2007 - 00:24 #13
Det var fejlen. Jeg havde også lave nogle andre. Men nu virker det. Mange tak for din hjælp. Jeg fik i øvrigt at vide i går, at jeg havde snydt dig for points i et andet spørgsmål, idet jeg også skal give points til dem der blot deltager i løsningen på et problem. Det vidste jeg ikke. Altså undskyld! Jeg har derfor forhøjet til 60 points, hvilket jeg håber er et passende pointtal. Ellers bare sig til, så afsætter jeg nogle flere. Det er jo svært for mig at vide, hvor komplicerede spørgsmål jeg stiller, når jeg ikke har forstand på disse sager.
Lav blot lige et svar.
Avatar billede lillehans Nybegynder
06. september 2007 - 00:54 #14
>showsource Nu glemte jeg det igen. Du skulle have haft points for din venlige deltagelse i mine problemer. Du må have points til gode for din deltagelse. Jeg skal huske det, næste gang du hjælper mig. Sorry!
Avatar billede lillehans Nybegynder
06. september 2007 - 00:57 #15
>showsource Næh, det er jo ikke for sent endnu, spørgsmålet er jo ikke lukket. Lav så venligst et svar!
Hvor mange points vil du have?
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2007 - 01:41 #16
Det finder du selv ud af.

Som forklaret i den anden traad saa laegger de fleste kommentarer indtil speorgeren er tilfreds hvorefter spoergeren beder de han/hun mener skal have point om at smide et svar som saa faar points (de kan kun gives til svar).
Avatar billede showsource Seniormester
06. september 2007 - 05:49 #17
et svar...

Og en anden ting, den passwordfil med brugernavn og krypteret password,
hvis den er lavet på et unix system, vil den ikke virke på windåze, og omvendt.

Du kan iøvrigt få vist hvad der skal stå i den her: http://freebsd.azero.dk/

Det er jo så et unix system.
Avatar billede showsource Seniormester
06. september 2007 - 05:49 #18
.....
Avatar billede lillehans Nybegynder
06. september 2007 - 10:47 #19
Tak for hjælpen!