Avatar billede anitaviz Nybegynder
04. september 2007 - 15:30 Der er 13 kommentarer

Objekt orienteret eller ikke.

Hejsa vi er ved at udvlikle et administrations system i vores firma.

Vi skal til at beslutte om systemet skal kodes objekt orienteret, eller om det er beddre at lade være.

Er der nogen der kan råde/vejlede os om det kan betale sig, både versus tid og performance.
Avatar billede majbom Novice
04. september 2007 - 15:44 #1
følger lige med hér :)
Avatar billede nielle Nybegynder
04. september 2007 - 15:56 #2
I bør så vidt muligt vælge OOP hvis I har muligheden. Hovedbegrundelse: hvis programmering er noget I agter at fortsætte med så er det et *must* for en seriøs programmør at kunne OOP.

Bortset fra dette kan PHP sagtens programmeres uden OOP uden at det nødvendigvis har den store betydning. Det vigtigste er at man lære at strukturere sin kode fornuftigt (men her er OOP et godt hjælpeværktøj).

Om det kan betale sig tidsmæssigt?

Udviklingsmæssigt:

Tja, det kommer an på jeres baggrund. Hvis I er vant til at programmere PHP, men ikke som OOP, så er der en ekstra lære-process, som godt kan tage sin tid til at starte med – det er kort sagt en anden tankegang man skal lære sig.

Vedligeholdelsesmæssigt:

Absolut. OOP er nemmere at fejlfinde og vedligeholde i. Hvis I senere ønsker at lave noget på en anden måde er det også en fordel hvis al funktionaliteten holdes samlet i en klasse i stedet for at den er spredt ud over en masse PHP-filer.

Om det kan betale sig performancemæssigt?

Der har det næppe den store forskel om I vælger det ene eller det andet.
Avatar billede styrk Nybegynder
04. september 2007 - 16:38 #3
helt enig med nielle..

OOP all the way! ;D
Avatar billede avminarm Juniormester
05. september 2007 - 14:02 #4
OOP tager lidt længere tid at gennemtænke synes jeg, men tilgengæld er det yderst anvendeligt i "genbrugssituationer" og som nielle skriver nemmere at vedligeholde og rette i.

Jeg vil dog mene at projektet skal have en vis størrelse før det kan betale sig (hvis man ikke allerede er inde i OOP termonologien/teknikken). Man kan i mange situationer lig så godt benytte funktioner i stedet for.
Avatar billede majbom Novice
05. september 2007 - 14:18 #5
jeg har ikke forstået hvorfor det er smartere at oprette en instans af en klasse (eller hvad det nu hedder :)) - fremfor at kalde en funktion...
Avatar billede nielle Nybegynder
05. september 2007 - 15:51 #6
Det kan f.eks. være fordi at man har brug for at have flere instanser i samme klasse i luften på en gang - og at hver instans har brug for at have sine egne interne variable.

Det er ikke så relevant lige i denne løsning, hvor der formentlig kun lægges op til at der kun er en instans af f.eks. administrator klassen.

Der er dog andre fordele i dette projekt; f.eks.:

1) OOP-tankegangen tilskynder til at man adskiller funktionalitet fra design (html/css-koden). Dermed er det nemt senere at ændre designet uden at bekymre sig om hvorvidt man kommer til at ødelægge funktionalitet.
2) Ligeledes tilskynder den til at man får samlet funktionaliteten på et centralt sted, hvilket betyder at man senere nemt kan overskue hvor der skal ændres noget hvis man f.eks. vælger at lave om på databasestrukturen.
Avatar billede olebole Juniormester
05. september 2007 - 16:49 #7
<ole>

- og det globale variable-scope 'forurenes' ikke, da et objekts variabler ligger 'forseglet' i objektet

/mvh
</bole>
Avatar billede majbom Novice
05. september 2007 - 19:28 #8
ja okay, det er selvfølgelig rigtigt...

kender i nogle sider hvor man kan lære lidt om dét?
Avatar billede styrk Nybegynder
05. september 2007 - 20:22 #9
google er din ven :-)
Avatar billede nielle Nybegynder
11. september 2007 - 12:49 #10
Hvad med noget respons?
Avatar billede majbom Novice
11. september 2007 - 13:03 #11
-> styrk - i know, men hvis i nu lige kendte nogle gode, ville det være dumt at bruge tid på at sortere :)
Avatar billede nielle Nybegynder
17. september 2007 - 12:41 #12
anitaviz> Hvad med om I gav noget respons?
Avatar billede majbom Novice
21. januar 2009 - 10:05 #13
anitaviz?