Avatar billede larsomania Nybegynder
04. september 2007 - 09:51 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Optimere query på SQL Server

Se engang denne query:

======================================
Select * From DeliveryAddressPendingUpdate Where DeliveryAddressPendingUpdateId Not In  (Select DeliveryAddressPendingUpdateId From DeliveryAddressProcessedUpdate Where ApplicationServiceId = 2001)  And PriorityNumber = 1 And DeliveryAddressPendingUpdateId >= 89749 And ( DeliveryAddressId > 0 ) And Not DeliveryAddressId in (select DeliveryAddressId from TraceAmadeusDeliveryAddressError) Order By DeliveryAddressId, DeliveryAddressPendingUpdateId DESC;
======================================

Mit problem er "Select DeliveryAddressPendingUpdateId From DeliveryAddressProcessedUpdate Where ApplicationServiceId = 2001"
midt inde i querien - antallet af records i tabellen vokser og vokser - og der allokeres jo rigtig meget RAM hver gang.

Forespørgslen udføres hyppigt så jeg ville meget gerne optimere den, min udvikler kan ikke lige finde ud af hvad han skal gøre ved den.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
04. september 2007 - 10:05 #1
prøv med noget i denne stil (simplificeret)
Select * From DeliveryAddressPendingUpdate d Where NOT EXISTS(Select 1 From DeliveryAddressProcessedUpdate da Where ApplicationServiceId = 2001 AND da.DeliveryAddressPendingUpdateId = d.DeliveryAddressPendingUpdateId )
AND NOT EXISTS (select DeliveryAddressId from TraceAmadeusDeliveryAddressError t WHERE  t.DeliveryAddressId = d.DeliveryAddressId ) Order By DeliveryAddressId

Der kan være sql fejl.
Men not exists performer bedre ved mange records.
Avatar billede kjulius Novice
05. september 2007 - 23:53 #2
Da der i begge tilfælde er tale om en Not In subselect, burde den relativt enkelt kunne omskrives til en join i stedet. Det burde gøre, at den kører noget hurtigere, især hvis indexerne er på plads. Prøv at teste denne her:

Select pend.*
From DeliveryAddressPendingUpdate pend
Left Join DeliveryAddressProcessedUpdate proc ON proc.DeliveryAddressPendingUpdateId = pend.DeliveryAddressPendingUpdateId And proc.ApplicationServiceId = 2001
Left Join TraceAmadeusDeliveryAddressError aerr ON aerr.DeliveryAddressId = pend.DeliveryAddressId
Where pend.DeliveryAddressId > 0
  And pend.PriorityNumber = 1
  And proc.proc.DeliveryAddressPendingUpdateId Is Null
  And aerr.DeliveryAddressId Is Null
Order By pend.DeliveryAddressId, pend.DeliveryAddressPendingUpdateId DESC

Jeg har sat et par korte aliaser på tabellerne, da deres navne er noget lange at bakse rundt med.
Avatar billede kjulius Novice
06. september 2007 - 00:03 #3
Hov der er en dobbelt proc. i where delen. Det er naturligvis en fejl.

SELECT pend.*
FROM DeliveryAddressPendingUpdate pend
LEFT JOIN DeliveryAddressProcessedUpdate proc
  ON proc.DeliveryAddressPendingUpdateId = pend.DeliveryAddressPendingUpdateId AND proc.ApplicationServiceId = 2001
LEFT JOIN TraceAmadeusDeliveryAddressError aerr
  ON aerr.DeliveryAddressId = pend.DeliveryAddressId
WHERE pend.DeliveryAddressId > 0
  AND pend.PriorityNumber = 1
  AND proc.DeliveryAddressPendingUpdateId IS NULL
  AND aerr.DeliveryAddressId IS NULL
ORDER BY pend.DeliveryAddressId, pend.DeliveryAddressPendingUpdateId DESC
Avatar billede larsomania Nybegynder
15. september 2007 - 11:53 #4
Jeg fik ændret den til et join og det gav betemt en meget markant forbedring af resourceforbruget. Tak for hjælpen. KJUlius, hvis du poster en besked som svar er pointene dine.
Avatar billede kjulius Novice
15. september 2007 - 17:35 #5
Så gerne, det kommer her... :-)