Avatar billede freeall Nybegynder
04. september 2007 - 08:32 Der er 2 kommentarer

En tabel har et felt som peger på records fra en anden tabel

Hej.

Mit problem er nok at jeg er lidt i tvivl om måden jeg kan gøre dette smartest på. Jeg har en tabel users og en tabel boards. Et af felterne i boards er logged_in_users som skulle vise se brugere som på er logget ind på det board.

Jeg kunne lave et "array" i feltet logged_in_users i boards som så havde alle users id's i sig. Men det synes jeg ikke er specielt smart, og der må være noget man kan gøre på database niveau i stedet for at skulle kode sig ud af det.

Dvs.... Hvordan gør jeg sådan at feltet logged_in_users i tabellen boards indeholder et antal records fra users. Lyder som en relation, men det har jeg ikke kunnet finde ud af.

Mvh fa
Avatar billede nielle Nybegynder
04. september 2007 - 09:23 #1
Hvis det er sådan at en user kun kan være logget ind på et board af gangen, kan du flytte oplysningen over på users-tabellen.

Hvis der er sådan at en bruger sagtens kan være logget ind på flere boards, er den bedste løsning at oprette en helt 3. tabel som angiver relationen mellem brugere og boards de er logget ind på:

=== loggedIn ===
id - for rækken
user_id - id fra user-tabellen - udpeger brugeren
board_id - id fra boards - udpegere brugeren

Tabellen kan udvides med flere felter, hvis du f.eks. har lyste til at vide hvornårbrugeren loggede ind på det pågældende board, eller hvilken rolle hun har (almindelig/moderator/administrator/etc.)
Avatar billede nielle Nybegynder
11. september 2007 - 12:49 #2
Hvad med noget respons?