Avatar billede tullius Nybegynder
02. september 2007 - 23:08 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Negative beløb under indtægter

Har jeg gjort noget helt grundlæggende forkert? Når jeg går ind under Kontoplan og kigger på INDTÆGTER er alle min poster negative. Jeg har f.eks. modtaget 6000 for et projekt, men der står -6.000,00 ud for den konto. Tilsvarende har alle mine UDGIFTER positive beløb ud for sig!?!

/Tullius
02. september 2007 - 23:24 #1
Indtægter krediteres og er derfor pr. definition negative, omkostninger debiteres og er derfor positive beløb i et bogføringsprogram.

Det er grundlæggende bogføringsprincipper - og er ikke en fejl.
Avatar billede tullius Nybegynder
02. september 2007 - 23:56 #2
Jeg tænkte nok, at det var noget helt grundlæggende - derfor kun 15 point for spørgsmålet. Det vender bare forkert i mit hoved, at indtægter skal være negative.

Hvis du vil have de 15 point, skal du lige lave et svar. Tak for hjælpen under alle omstændigheder.
Avatar billede olesvein Nybegynder
03. september 2007 - 07:40 #3
Det regnskabsprincip der benyttes kaldes dobbelt bogholderi, som betyder at alle beløb optræder på to forskellige konti, og at summen af alle konti skal være nul. Når du  derfor konterer et beløb som positivt et sted skal, det samtidig konteres negativt et andet sted.
Nå du modtager penge, indtægter, konteres beløbet positivt i kasse (bank, giro) og negativt på indtægtskontoen.
MVH olesvein
03. september 2007 - 21:32 #4
OK!