Avatar billede felixcat Nybegynder
02. september 2007 - 19:25 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

<td> width i Firefox og IE 6-7 i CSS

Jeg vil gerne kunne bestemme bredden af en <td> så det både virker i  Firefox og Internet Explorer.

Mit problem er at teksten bliver delt på to linier. Det ser ikke godt ud i en tabel. Kan man ikke undgå linebreak. her er mit css

.main-content table {font-family: "trebuchet ms",arial,sans-serif; font-size:110%; clear:both;  margin:2.0em 0 0.2em 0px; table-layout: fixed; border-collapse:collapse; empty-cells:show; background-color:rgb(233,232,244);border-left: 1px solid #008eb1;border-right: 1px solid #008eb1;border-top: 1px solid #008eb1;}
.main-content table th.top {height:3.5em; padding:0 7px 0 7px; empty-cells:show; background-color:rgb(255,255,255); text-align:left; color:rgb(0,0,0); font-weight:bold; font-size:110%;
border-bottom: 1px solid #008eb1;
    border-top: 1px solid #008eb1;}
.main-content table tr.odd td, tr.odd th {
    background-image: url(../assets/images/tealbg.gif);
    background-repeat: repeat;
    border-bottom: 1px solid #008eb1;
    border-top: 1px solid #008eb1;

}
.main-content table th {height:3em; padding:2px 20px 2px 7px; background-color:#FFFFFF; text-align:left; color:rgb(80,80,80); font-weight:bold; font-size:110%;}
.main-content table td {height:3em; padding:2px 7px 2px 7px; border:none; background-color:#eee; text-align:left; font-weight:normal; color:rgb(0,0,0); font-size:110%;}
p.caption {clear:both; margin:0.5em 0 2.0em 20px; text-align:left; color:rgb(80,80,80); font-size:110%;}

min doctype:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd" >
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en" lang="en" > men betyder det noget?
måske skal man style td i html eller hvad ved jeg

på forhånd tak
Avatar billede olebole Juniormester
02. september 2007 - 19:31 #1
<ole>

Hvis linjen bliver delt i to, er det jo fordi, der ikke er plads til den i cellen, når du sætter bredde på den. Hvad vil du opnå? Læg gerne et link til siden.

Hvad angår din DTD, så _kan_ XHTML 1.0 Transitional kun parses som HTML ... aldrig som XHTML. Derfor er der absolut ingen, der har glæde af din XHTML-agtige kode. Du kan ligeså godt skrive HTML 4.01 Strict  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede felixcat Nybegynder
02. september 2007 - 19:36 #2
"Hvis linjen bliver delt i to, er det jo fordi, der ikke er plads til den i cellen, når du sætter bredde på den" nej men der er plads hvis jeg kunne gøre de andre celler mindre. Det ser ikke ud til at virke i IE.

det andet gider jeg ikke kommentere på
Avatar billede olebole Juniormester
02. september 2007 - 19:39 #3
Prøv at vise den kode, det drejer sig om. Ellers er det lidt svært at hjælpe  :)

Du behøver ikke kommentere på 'det andet' - det var blot en tør, saglig konstatering.
Avatar billede felixcat Nybegynder
02. september 2007 - 19:42 #4
<table  style="border-bottom: 1px solid #008eb1;" summary="Holdliste for Brøgger Dans. Her kan du se hvilke danse vi kan tilbyde undervisning i. Brøgger Dans har afdeleinger i Århus, Galten, Hammel, Kjellerup og Hovedgård"><%dim taeller
  taeller = 0%>
          <% if citylist > 0 then%>
          <% ' hele holdoversigt

  While ((Repeat8__numRows <> 0) AND (NOT rsqueryHoldOversigt.EOF))

If strLastHoldType <> rsqueryHoldOversigt.Fields.Item("HoldType").Value Then%>
          <tr>
            <td style="font-size:140%; border-top: 1px solid #008eb1;" colspan="7"><strong><%=(rsqueryHoldOversigt.Fields.Item("City").Value)%> - <%=(rsqueryHoldOversigt.Fields.Item("HoldType").Value)%></strong></td>
          </tr>

          <tr>
            <th class="top" scope="col">Hold:</th>
            <th class="top" scope="col">Sæson:</th>
            <th class="top" scope="col">Dag:</th>
            <th class="top" scope="col">Kl.:</th>
            <th class="top" scope="col">By:</th>
            <th class="top"scope="col">Pris:</th>
            <th class="top" scope="col">Ledig:</th>
          </tr>
          <% End If
  strLastHoldType = rsqueryHoldOversigt.Fields.Item("HoldType").Value%>
          <%

if taeller mod 2 = 0 then %>
          <tr class="odd">
            <% else %>
          <tr>
            <% End If %>
            <td><%=(rsqueryHoldOversigt.Fields.Item("Hold").Value)%></td>
            <td><%=(rsqueryHoldOversigt.Fields.Item("saeson").Value)%></td>
            <td><%=(rsqueryHoldOversigt.Fields.Item("Ugedag").Value)%></td>
            <td><%=(rsqueryHoldOversigt.Fields.Item("Tid").Value)%></td>
            <td><%=(rsqueryHoldOversigt.Fields.Item("City").Value)%></td>
            <td><%=(rsqueryHoldOversigt.Fields.Item("Pris").Value)%></td>
            <td><%=(rsqueryHoldOversigt.Fields.Item("Ledig").Value)%></td>
          </tr>
          <%
  Repeat8__index=Repeat8__index+1
  Repeat8__numRows=Repeat8__numRows-1
  rsqueryHoldOversigt.MoveNext()
  taeller = taeller + 1

Wend

%>
          <% Else %>
          <%'Sorteret på ugedag
  While ((Repeat8__numRows <> 0) AND (NOT rsqueryHoldOversigt.EOF))

If strLastHoldType <> rsqueryHoldOversigt.Fields.Item("Ugedag").Value Then%>
          <tr>
            <td style="font-size:140%; border-bottom: 1px solid #008eb1;border-top: 1px solid #008eb1;" colspan="7"><strong><%=(rsqueryHoldOversigt.Fields.Item("Ugedag").Value)%></strong></td>
          </tr>

          <tr>
            <th class="top" scope="col">Holdtype:</th>
            <th class="top" scope="col">Hold:</th>
            <th class="top" scope="col">Sæson:</th>
            <th class="top" scope="col">Kl.:</th>
            <th class="top" scope="col">By:</th>
            <th class="top" scope="col">Pris:</th>
            <th class="top" scope="col">Ledig:</th>
          </tr>
          <% End If
  strLastHoldType = rsqueryHoldOversigt.Fields.Item("Ugedag").Value%>
          <%

if taeller mod 2 = 0 then %>
          <tr class="odd">
            <% else %>
          <tr>
            <% End If %>
            <td><%=(rsqueryHoldOversigt.Fields.Item("Holdtype").Value)%></td>
            <td><%=(rsqueryHoldOversigt.Fields.Item("Hold").Value)%></td>
            <td><%=(rsqueryHoldOversigt.Fields.Item("saeson").Value)%></td>
            <td><%=(rsqueryHoldOversigt.Fields.Item("Tid").Value)%></td>
            <td><%=(rsqueryHoldOversigt.Fields.Item("City").Value)%></td>
            <td><%=(rsqueryHoldOversigt.Fields.Item("Pris").Value)%></td>
            <td ><%=(rsqueryHoldOversigt.Fields.Item("Ledig").Value)%></td>
          </tr>
          <%
  Repeat8__index=Repeat8__index+1
  Repeat8__numRows=Repeat8__numRows-1
  rsqueryHoldOversigt.MoveNext()
  taeller = taeller + 1

Wend
End If %>
        </table>
Avatar billede olebole Juniormester
02. september 2007 - 19:44 #5
HTML-koden, please. Jeg har ikke noget at bruge en ASP-kode til
Avatar billede felixcat Nybegynder
02. september 2007 - 19:47 #6
Jeg kan ikke give dig html koden, da jeg ikke vil poste et par hundrede linier.
Men det ovenstående er den tabel hvor det anvendes på.
Avatar billede olebole Juniormester
02. september 2007 - 19:49 #7
Så kan jeg ikke hjælpe
Avatar billede felixcat Nybegynder
02. september 2007 - 19:49 #8
Ok - er der andre der kan hjælpe
Avatar billede felixcat Nybegynder
02. september 2007 - 19:55 #9
Html koden som kommer frem efter udførelsen af scriptet, er på 800 linier. Jeg kan ved gud ikke se hvad du kan bruge det til.
Avatar billede olebole Juniormester
02. september 2007 - 20:05 #10
- at du ikke forstår det, kan meget vel hænge sammen med, du ikke kan få dine tabeller til at virke  :)
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2007 - 20:15 #11
hvorfor smider du ikke bare et link til siden eller til en test side hvor vi kan se resultatet.

Du kunne jo f.eks. gemme den genererede kode fra scriptet og laegge den ud paa nettet. Det er altsaa meget nemmere end at vi skal til at saette os ind i diverse scripting sprog eller skal sidde og de code 700 liniers irrelevant HTML kode.

Desuden hvis du har en celle af en vis bredde saa kan du ikke garantere hvilken linie ombrygning brugerne kommer til at se. Det kommer an paa fonten (som saedvanligvis ikke er den samme for alle brugere, specielt ikke mellem forskellige browsere), samt font stoerrelsen
Avatar billede olebole Juniormester
02. september 2007 - 20:17 #12
- så er din tabel i øvrigt ikke valid. Du mangler et tbody-element. Et table-element kan ikke have tr-elementer som 'børn' ... det kan kun indeholde caption-, col-, colgroup-, thead-, tbody- og tfoot-elementer som direkte 'børn'  :)
Avatar billede felixcat Nybegynder
02. september 2007 - 20:19 #13
Nå så slap katten ud af sækken. Du har en utrolig evne til at være nedladende over for andre. Måske dækker det over en manglende erkendelse af dine evner i hverdagen. Eller en eller anden form for sygelighed. Jeg tror Freud kalder det  en Narcissistisk personlighedsprototype Men jeg gider ikke spilde min tid på at kommentere dine indlæg.
Avatar billede felixcat Nybegynder
02. september 2007 - 20:22 #14
Siden er kun på min pc. den er ikke offentlig.
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2007 - 20:28 #15
felixcat >> det er bare aergeligt for dig saa. Man er maaske ikke altid enig med OleBole, men han ved hvad han snakker om.

Saa maa du jo bare selv debugge din kode.
Avatar billede olebole Juniormester
02. september 2007 - 20:31 #16
felixcat >> hvad i alverden bilder du dig dog ind ...?!??!!!

Du stiller et spørgsmål og beder folk om at hjælpe dig. Når så folk finder fejl i din kode, teer du dig som et lille barn, der ikke tåler at have begået en fejl - og prøver med lommepsykologiske diagnoser! Vær du glad for, Freud døde længe inden, han kunne nå at forklare dig meningen med sit arbejde!

Mere fladpandet, papnakket og uopdragen opførsel skal man dog lede længe efter! Hvad i alverden skulle dog få folk til overhovedet at overveje at hjælpe dig? *ROTFLMAO*
Avatar billede felixcat Nybegynder
02. september 2007 - 21:00 #17
Lukker og slukker.
Det var ikke meningen at fornærme nogen. Jeg blev bare pist over olebole belærende og nedladende facon som vanlig. Det kan da godt være han har ret, men det er nu engang svært at vise noget man har på sin pc. Og derfor skal man ikke tale ned til folk. Jeg har prøvet at forklare mit problem og havde håbet på noget hjælp. Men skidt med det.
Jeg "styler" det med display inline. Det virker men måske var der en smartere måde at gøre det på. Og once again. Det var ikke min mening at fornærme nogen. Så undskyld
Avatar billede olebole Juniormester
02. september 2007 - 21:12 #18
Hvorfor skriver du "Så undskyld" i en kommentar, hvor du lige har gentaget dine uhyrligheder?

"Jeg blev bare pist over olebole belærende og nedladende facon som vanlig" >> Hvor?

"Og derfor skal man ikke tale ned til folk" >> Hvem? Hvor? Hvis du taler om dig selv, så lad dog være!

Vil du lige være venlig at læse mine kommentarer én gang til? Sammenlign dem så med din hjerneblødning af en kommentar (02/09-2007 20:19:51)! Den eneste, der har været hamrende uforskammet, arrogant og nedladende overfor nogen somhelst i denne tråd er dig!

Endnu engang: Du stiller et spørgsmål om fejl i et bestemt element. Ikke så snart, jeg finder en fejl i det pågældende element, flejner du fuldstændig ud med grove, uforskammede påstande og fladpandede forsøg på, at hente ammunition i pskologiske diagnoser ... som du vel at mærke er lysår fra at have forstand på!

"Det var ikke min mening at fornærme nogen" >> Så prøv dog at bruge den skaldede side af toupéen!
Avatar billede olebole Juniormester
02. september 2007 - 21:18 #19
Mine kommentarer var:

Hvis linjen bliver delt i to, er det jo fordi, der ikke er plads til den i cellen, når du sætter bredde på den. Hvad vil du opnå? Læg gerne et link til siden.

Hvad angår din DTD, så _kan_ XHTML 1.0 Transitional kun parses som HTML ... aldrig som XHTML. Derfor er der absolut ingen, der har glæde af din XHTML-agtige kode. Du kan ligeså godt skrive HTML 4.01 Strict  :)

-------------------------------------

Prøv at vise den kode, det drejer sig om. Ellers er det lidt svært at hjælpe  :)

Du behøver ikke kommentere på 'det andet' - det var blot en tør, saglig konstatering.

-------------------------------------

HTML-koden, please. Jeg har ikke noget at bruge en ASP-kode til

-------------------------------------

- at du ikke forstår det, kan meget vel hænge sammen med, du ikke kan få dine tabeller til at virke  :)

-------------------------------------

- så er din tabel i øvrigt ikke valid. Du mangler et tbody-element. Et table-element kan ikke have tr-elementer som 'børn' ... det kan kun indeholde caption-, col-, colgroup-, thead-, tbody- og tfoot-elementer som direkte 'børn'  :)

-------------------------------------

Hvor er det lige, du finder anledning til at påstå, jeg skulle mangle selverkendelse og sågar være psykisk syg? Har du mon nogensinde overvejet at se dig selv i spejlet?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
03. september 2007 - 11:42 #20
Lige en kommentar: tbody er ikke påkrævet til en tabel - det er implicit sålænge man ikke bruger thead eller tfoot.

Fra W3 om HTML 4.01:
The TBODY start tag is always required except when the table contains only one table body and no table head or foot sections.

Når det så er sagt, så vil jeg i øvrigt give Ole ret. Vi har ikke noget at bruge ASP-kode til i denne sammenhæng, da det ikke viser os dataene som de er (og man må jo engang gå ud fra en uoverensstemmelse mellem hvor meget plads dataene skal bruge og hvor meget der bliver afsat).
Avatar billede olebole Juniormester
03. september 2007 - 12:21 #21
pidgeot >> det er delvist korrekt. Det er nemlig reelt umuligt at arbejde med en tabel uden mindst ét af de nævnte elementer. Det er således umuligt at appende en række til en tabel uden f.eks. et tbody-element.

Som det også helt tydeligt fremgår af standarden, kan et table-element under ingen omstændigheder indeholde tr-elementer som børn - men_skal_ til gengæld indeholde mindst ét tbody-element:

<!ELEMENT TABLE - -
    (CAPTION?, (COL*|COLGROUP*), THEAD?, TFOOT?, TBODY+)>
Avatar billede olebole Juniormester
03. september 2007 - 12:26 #22
- og somom det hele ikke var sort nok i forvejen, så er her tbody-elementet:

<!ELEMENT TBODY    O O (TR)+          -- table body -->

Her fremgår det, at et tbody-element skal indeholde mindst ét tr-element ... men også, at tbody-elementet helt kan udelades  :)

Da tabellen som sagt er umuligt at arbejde med uden - og W3C modsiger sig selv - tillader jeg mig stadig at tolke standarden derhen, at tbody-elementet er obligatorisk  ;o)