Avatar billede nbj1 Praktikant
02. september 2007 - 09:41 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

utt-8 giver firkant istedet for å

hvorfor for man firkant istedet for å æ ø når man henter fra databasen, bruger utf-8 både i php form og i mysql ???
Avatar billede arne_v Ekspert
03. september 2007 - 01:43 #1
Det lyder altså meget som om at der bliver outputtet ISO-8859-1 tegn.
Avatar billede nbj1 Praktikant
03. september 2007 - 06:33 #2
jo men jeg har sat mysql til utf-8 i tabellen og header i php så.. jeg ved ikke lige hvor den for det fra.
Avatar billede nbj1 Praktikant
07. september 2007 - 09:20 #3
jeg kan ikke helt finde sammenhænget, hvis jeg kikker i mysql vises æøå fint nok, hvis jeg undlader at hente fra mysql (samme fil) og bare laver en echo "øåæ" vises det fint nok, men med hentning fra databasen kan æøå ikke vises ????
Avatar billede pidgeot Nybegynder
07. september 2007 - 09:27 #4
Mon ikke du mangler at fortælle databasen du skal bruge det som UTF-8? Prøv at køre SET NAMES 'utf8' inden du laver dine queries.
Avatar billede nbj1 Praktikant
07. september 2007 - 09:31 #5
skal det skrives SET NAMES'utf8'; så for jeg bare en blank side ?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
07. september 2007 - 10:00 #6
Der skal være et mellemrum efter NAMES.

Jeg regner i øvrigt med du har regnet ud at der er tale om en query til MySQL, ikke en PHP-kommando...
Avatar billede nbj1 Praktikant
07. september 2007 - 10:13 #7
ja noget lignende dette :
<?php
header('Content-Type: text/html; charset=UTF-8');
require"header.php";

echo "<a name=top>".$head;

echo"æøå";
echo $preletter."<a name=a>B...</a>".$afterletter;

$connec=mysql_connect($mysqlserver,$mysqluser,$mysqlpassword);

if(!$connec){echo"<b><font color=red>RD Directory was unable to connect to mysql info . Please report this message to the admin.</b><br>If you are the admin change the mysql info in the header.php </font><br><hr>";}

$select=mysql_select_db('esbnyt');
$result = mysql_query("set names 'UTF-8'");

$result = mysql_query("SELECT * FROM rd_Link2You  WHERE letter LIKE 'B'  order by id asc")or die(mysql_error());

while($row = mysql_fetch_array($result))

  {

  echo '<a href="#" onclick="window.open(\''.$row['link'].'\');">'.$row['title'].'</a><br>'.$row['discription'].$separator;

  }

require("footer.php");

?>
Avatar billede nbj1 Praktikant
07. september 2007 - 10:15 #8
men giver ikke nogen ændring
Avatar billede nbj1 Praktikant
20. september 2007 - 11:36 #9
på selve siden vises det fint hvis jeg skriver echo"æøå";
og kikker i databasen står det også fint med æåø
så på en eller anden måde bliver der lavet kluder idet når data fra mysql vises i php
Avatar billede nbj1 Praktikant
20. september 2007 - 12:24 #10
&aelig;    æ
&AElig;    Æ
&oslash;    ø
&Oslash;    Ø
&aring;    å
&Aring;    Å
evt php fil der ændre alle æøå med ovenstående
Avatar billede nbj1 Praktikant
22. oktober 2007 - 18:01 #11
har fundet udaf det lukker takker