Avatar billede skaarup Nybegynder
02. september 2007 - 00:28 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Vurdering af teaterhjemmeside

Jeg har bakset en hjemmeside sammen for det teater jeg arbejder på. Det har været et slags "learn-by-doing" projekt. Jeg har bygget siden op fra bunden og lært de funktioner, jeg skulle bruge hen ad vejen.

Nu er jeg ved at være ved vejs ende og vil gerne have jeres vurdering. Brugervenlighed og overskuelighed er mine nøgleord.

Mvh. Claus
Avatar billede skaarup Nybegynder
02. september 2007 - 00:29 #1
Måske et link vil være på plads :-)
www.driftinn.dk (midlertidig adresse)
Avatar billede olebole Juniormester
02. september 2007 - 00:54 #2
<ole>

Designmæssigt synes jeg nok, den godt kunne trænge til en kærlig hånd  :)

Nu er jeg selv gammel tekniker og har arbejdet saqmmen med adskillige af jeres gæster, men jeg savner info om, hvem der har produceret forestillingerne. Jeg kan godt se, hvilke personer - men hvilke grupper hører de evt. til?

Til foreninger -> "Strøm: 380 V. 16 Amp." ... det er der ikke kommet ud af et dansk stik de sidste 15 år. I Danmark bruger vi ligesom resten af EU 230 Volt i enkeltfase og 400 Volt i to- eller trefase installationer. Det skete ved en langsom overgang fra omkring 1990, hvor vi begyndte at kunne mærke den forhøjede spænding på pærebudgettet på Det Ny Teater - inden vi kunne gå over til 230V lamper  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
02. september 2007 - 02:17 #3
olebole: Din 400 volts forklaring er ikke helt rigtig. Elselskaberne har ikke ændret hastigheden på generatorene med så meget som en omdrejning. Man ændrede blot tollerancerne for spændingen så de var EU tilpasset, og så der faktisk ikke rigtig var nogen lande der skulle ændre noget. I hvertfald ikke i Danmark. Man har dog krav på at ens spænding ikke må falde/stige over/under en vis spænding, så skal selskaberne lave tiltag til at dette ikke sker.
Folk der bor tæt på transformerstationer, kan ofte have en spænding der ligger 10-20 volt over hvad andre har. Derfor er der forskel på hvor lang tid pærer holder fra en adresse til en anden.

En ting der dog netop blev lavet om på, var mærkningen af el-apparater, såsom pærer. De skal i dag kunne holde til 10 volt højere spænding. Derfor holder de som regel også længere end de gamle.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
02. september 2007 - 02:33 #4
skaarup: Det var så et lille sidespring. Jeg synes egentlig at siden er pæn, men mangler lidt "teaterliv". Jeg kan ikke rigtig forklare hvad der mangler, men havde nok forventet lidt mere liv, uden at det skal være poppet. Måske nogle simple, veludførte animationer.
Hvad med f.eks at sætte en lokal kunstner på sagen. Måske har I allerede nogle temaer på teatret, udvendigt eller indvendigt.
Måske drejer det sig blot om et aftenbelyst, stemningsfyldt billede af bygningen, lige før aftenens forestilling.
Avatar billede olebole Juniormester
02. september 2007 - 02:38 #5
akyhne >> Det er delvist korrekt, men virkeligheden er, at stortset alle teatre har 130/400V - og det gælder stortset alle andre spillesteder. Jeg ved objektivt, at spændingen blev sat op mange steder op gennem 90'erne og det var et stort problem for mange belysningsafdelinger på landets teatre. Der er lamper, man kunne anvende i 80'erne, som ikke kan anvendes idag  :)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
02. september 2007 - 02:45 #6
Der har sikkert været nogle steder hvor spændingen har skullet hæves, da minimum tollerancen før var 198 volt, hvor den nu er 207 volt. Det går så ud over alle der er tilsluttet den pågældende transformator. Max. tollerancen var/er 242/244 volt.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
02. september 2007 - 02:53 #7
Og det er et sidespring fra din sitevurdering, skaarup, men dine oplysninger er forkerte. Og hvis du vil vide hvorfor spændingen blev ændret, var det selvfølgelig på grund af EU. Det var bl.a. fordi England havde 240 volt, hvor det meste af Europa havde 220 volt. Nu har vi alle 230/400V +/- 10% - i hvertfald i det "gamle" EU.
Avatar billede neoman Novice
02. september 2007 - 03:00 #8
Dine sider hopper ret meget i firefox - der går noget galt med bredden på cirka hver anden eller tredje side og ved billetbestilling. I IE ser de nogenlunde stabile ud, på nær "Undreland" hvor der er noget galt med billedet, hvor det rager lidt ud, og MEGET galt i FF (hvor billedet rager meget ud til venstre)

Ellers meget nydeligt resultat af learning-by-doing !
Avatar billede neoman Novice
02. september 2007 - 03:07 #9
Hvis du kigger på dine 3 rammer, så er nogle af kanterne en slat tykkere end andre - ved ikke om det er tilsigtet.
Avatar billede skaarup Nybegynder
02. september 2007 - 15:18 #10
Akyhne: Jeg er enig i at der mangler lidt "liv" på siden. Animationer er jeg ikke meget for, men et par smukke billeder/grafiske elementer kommer sikkert på tale henad vejen. Især på forsiden i midterrammen, må der gerne ske lidt mere. Inspirationen skal dog lige være der :-)

neoman: Undreland billedet skal der gøres noget ved.
Jeg tror det er fordi midterrammen har en minimumsbredde og nogle af billederne er bredere end den. Det fikser jeg lige i morgen på jobbet.
kanten i toppen af billedet er tykkere end de andre. Det var ikke meningen.

Tak for input. Jeg vender tilbage i morgen.

Mvh. Claus
Avatar billede skaarup Nybegynder
07. september 2007 - 13:15 #11
Akyhne og neoman: Kan I ikke komme med nogle svar, så jeg kan give jer point?

Mvh. Claus
Avatar billede neoman Novice
07. september 2007 - 14:30 #12
svar:)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
07. september 2007 - 18:59 #13
'