Avatar billede llgpublic Nybegynder
01. september 2007 - 17:17 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Textarea med huske funktion

Hej,

Er der nogen som kan lave et lille script med følgene funktioner.

Textarea som husker det en person indtaster.

Gemmer indholdet når siden opdateres, lukkes.
Indlæser indholdet når siden opdateres, åbnes.

Indholdet af Textarea skal fjernes efter X antal minutter.

Det skal være sådan at indholdet er privat, altså et personligt notat som andre ikke ser, alle ser deres eget notat, evt Session IP, eller Cookies?
Avatar billede mstorgaard Praktikant
01. september 2007 - 17:22 #1
Det må jo være noget med at lave en JavaScript, som automatisk gemmer en cookie med indholdet hvert minut eller lignende, hvorefter du sørger for at indsætte teksten i textarea'et, hvis den kan finde en cookie, som hedder noget bestemt.

Funktionen findes vist også i WordPress i admin-delen, måske du kan hente lidt inspiration derfra.

Jeg vil desværre ikke lave hele funktionen for 60 point, men det burde være ret ligetil at gå i gang med.
Avatar billede llgpublic Nybegynder
01. september 2007 - 17:36 #2
Jeg har allerede prøvet med Javascript, jeg kunne sagtens få det til at virke men når jeg ville include i iframe eller php script, kunne den ikke gemme det pga. nutides browser indstillinger.
Avatar billede mstorgaard Praktikant
01. september 2007 - 17:45 #3
Så gør det at du benytter JavaScript til at gemme cookien med textarea'ets oplysninger, mens du benytter PHP-variablen $_COOKIE[''] til at hente oplysningerne ned til textarea'et igen.
Avatar billede llgpublic Nybegynder
01. september 2007 - 18:01 #4
Er ikke sikker på at man stadig kan skrive videre og få indholdet gemt så?
Avatar billede olebole Juniormester
01. september 2007 - 18:05 #5
<ole>

"kunne den ikke gemme det pga. nutides browser indstillinger" >> Hvad er det for indstillinger? Det eneste, jeg kan komme i tanker om, er cross-domain-scripting ... og det har aldrig været tilladt. Ellers burde der ikke være problemer med PHP-scripts eller iframes.

Du må komme med flere informationer og/eller lægge et link. Ellers ender vi vist i en laaaaaang quiz  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede llgpublic Nybegynder
01. september 2007 - 18:20 #6
Okay, det her er et javascript som jeg har prøvet at benytte og det virker også fint, men når det inkluderes i iframe eller som php include kan det ikke læse/gemme cookie muligvis fordi måden det er lavet på ikke er helt godkendt, IE7 advare om activex content når man køre scriptet.
Avatar billede llgpublic Nybegynder
01. september 2007 - 18:22 #7
http://www.digitdesigns.dk/test.htm

Det virker fint, men når jeg inkluder det i iframe eller andet vil det ikke gemme indholdet.
Avatar billede mstorgaard Praktikant
01. september 2007 - 18:24 #8
Har du prøvet at hente cookien ud ved at benytte $_COOKIE['']?

For det burde fungere.
Avatar billede llgpublic Nybegynder
01. september 2007 - 18:30 #9
Nej, det her jeg ikke ... Fatter ikke meget af PHP desværre :(
Avatar billede olebole Juniormester
01. september 2007 - 18:30 #10
Det hjælper ikke at se, hvad du kan fåtil at virke. Skal vi komme videre, må du vise et eksempel, du ikke kan få til at virke  :)
Avatar billede llgpublic Nybegynder
01. september 2007 - 18:42 #11
Du siger noget der, sjovt nok så virker det faktisk nu, slettede en linje i Javascriptet som gemmer information om hvilket domæne cookie bliver gemt fra. Det er nok dig som løber med points ole, for en lille reminder som førte til resultat :D
Avatar billede llgpublic Nybegynder
01. september 2007 - 18:43 #12
Noget helt andet er, når jeg benytter includer notat.htm med php skriver den lidt tekst "" før den includer indholdet, hvad kommer det af?

Eksempel
http://www.digitdesigns.dk/pronto/index.php?
Avatar billede zynzz Praktikant
01. september 2007 - 19:04 #13
$variabel er det der står i notatet

setcookie("notat", $variabel, time()+3600);  // udløber en time efter

// udskriv dit indhold
echo $_COOKIE['notat'];
Avatar billede olebole Juniormester
01. september 2007 - 19:11 #14
Du inkluderer forkert. Hvis du ser den kode, der bliver skrevet ud til browseren (Vis->Kilde), kan du se, der er flere sæt html-, head- og body-tags. Det må der ikke være i et HTML-dokument.
Derfor må de dokumenter, du inkluderer, ikke indeholde disse tags. Skal du bruge f.eks. en tabel og et JavaScript i et div:

<div>
<? include("tabel_dokument.php") ?>
</div>

- så må 'tabel_dokument.php' kun indeholde tabellen og scriptet ... ikke andet  ;o)
Avatar billede llgpublic Nybegynder
01. september 2007 - 19:16 #15
Så det er fordi selve siden benytter HTML og BODY, og den side jeg inkluder også benytter dem?

Så kan jeg vel kun benytte iframes?
Avatar billede olebole Juniormester
01. september 2007 - 19:23 #16
Nej, du nøjes bare med at skrive de elementer, du skal bruge, i det dokument, du inkluderer:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
    <title>TITLE</title>
<style type="text/css">
html, body {
    height: 100%;
    margin: 0;
    padding: 0;
}
</style>
<script type="text/JavaScript">
function doScroll(sName, nX, nY) {
    document.frames[sName].scrollTo(nX, nY);
}
</script>
</head>
<body>

<h2>Et include-eksempel</h2>

<? include("tabel_dokument.php") ?>

</body>
</html>

- så indeholder 'tabel_dokument.php' kun dette:

<script type="text/JavaScript">
function foo() {
    alert("Du kaldte funktionen 'foo'.")
}
</script>
<table border="1">
<tbody>
<tr>
    <td>Blabla</td><td>Blabla</td>
</tr>
<tr>
    <td><button onclick="foo()">TEST</button></td><td>Blabla</td>
</tr>
<tr>
    <td>Blabla</td><td>Blabla</td>
</tr>
</tbody>
</table>

Prøv det - og tjek kildekoden i browseren  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
01. september 2007 - 19:26 #17
Hehe ... det var et gammelt dokument fra skrivebordet, som indeholdt kode fra en anden tråd på Eksperten - så der var en helt ligegyldig funktion  :)

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
    <title>TITLE</title>
<style type="text/css">
html, body {
    height: 100%;
    margin: 0;
    padding: 0;
}
</style>
</head>
<body>

<h2>Et include-eksempel</h2>

<? include("tabel_dokument.php") ?>

</body>
</html>
Avatar billede llgpublic Nybegynder
01. september 2007 - 19:42 #18
Jeg benytter HEAD, HTML samt BODY tag i den fil jeg inkluder, siden som den inkluders i benytter i forvejen disse tags, hvis det er det som gør at jeg får de underlige bogstaver før min inkluderet side, hvad skal jeg så gøre siger du?
Avatar billede olebole Juniormester
01. september 2007 - 19:44 #19
Du skal læse, hvad jeg skriver til dig - og teste mit eksempel. Så kan du ikke være i tvivl  :)
Avatar billede llgpublic Nybegynder
01. september 2007 - 20:07 #20
Prøvede men min hjemmeside er baseret på et CMS system og der er simpelthen så mange funktioner at det slet ikke er til at finde ud af hvad man bør tilrette, jeg har benyttet en iframe istedet. Smid venligst et svar ole.
Avatar billede olebole Juniormester
01. september 2007 - 20:19 #21
okay ... ja, CMS'er begrænser ofte mere end de gavner  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
01. september 2007 - 20:46 #22
Tak for points  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
01. september 2007 - 20:52 #23
Med iframe får du til gengæld problemer med søgemaskine indeksering - for ikke at tale om problemerne med at tilføje den korrekte side som Favorit.

Jeg tror, jeg ville vælge at finde et andet CMS - eller overveje, om ikke det ville være lettere at skrive noget selv ... evt. med hjælp fra div. tutorials og spørgsmål på Eksperten  ;o)