Avatar billede mortenus Nybegynder
01. september 2007 - 15:31 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

sortere overskredne mødetider i database

Hejsa.

Endnu engang må jeg ty til hjælp hos de kloge excel eksperter, da jeg selv er en novice i fht sådan kode.

Har i et stykke tid haft gang i en database, hvor jeg booker mødetider med kunder.

Det fungerer sådan at jeg aftaler en tid med en kunde som kan være fra 2 uger til 3 måneder fremme i tiden. Uheldigvis fungerer det også sådan at disse kunder sommetider ikke møder op til aftalt tid, hvorefter jeg så bare har en aftale figurerende i mit regneark som jeg ikke ved om er overholdt. Da jeg har et vist ansvar overfor mine kunder skal jeg kunne kontakte disse hurtigst muligt.

Jeg skal derfor bruge en makro som kan give mig et lynhurtig overblik over overskredne datoer dvs. at hvis jeg eksempelvis
logger på databasen den 1 sept. kan få vist overskredne dati til og med 1 sept.

eksemplet ku være på overskredne dati til 1 sept
marianne            tid 23/7    tlf  31491...
ole                  tid 11/8    tlf  31658...

kunne være supercool hvis data poppede frem i boks eller bare blev markeret på række niveau i arket.
Avatar billede mugs Novice
01. september 2007 - 15:47 #1
Kan du ikke blot bruge funktionen "Betinget formattering" i menuen Formater. Der kan du indsætte op til 3 formater.
Avatar billede supertekst Ekspert
01. september 2007 - 15:47 #2
Hvordan markeres aftaler, der er overholdt?

Du er velkommen til at sende en model/kopi af dit regneark til: pb@supertekst-it.dk
Avatar billede mortenus Nybegynder
01. september 2007 - 16:14 #3
har indtil videre bare noteret således

eks

marianne    1.tid      2.tid          3.tid
            22/3      8/5            9/6

når kunden har været til møde den 9/6. booker jeg et nyt møde. og på den måde ved jeg det er overholdt.

men det ku være jeg skulle lave det om... hvad med 9/6* eller lign(nogen forslag).

Jeg er klar over at jeg kan søgepå datoer ved ctrl +F, men det er et nørkle arbejde og tager for lang tid
Avatar billede mortenus Nybegynder
01. september 2007 - 16:14 #4
ups

1.tid      2.tid          3.tid
22/3      8/5            9/6
Avatar billede mugs Novice
01. september 2007 - 16:45 #5
Hvis du skal gemme historik på dine møder, er du nødt til at have årstallet med.
Avatar billede supertekst Ekspert
01. september 2007 - 18:13 #6
Kode indlægges i det pågældende ark:
Rem Række 1 Overskrifter
Rem Navn | Tflnr. | 1. tid | 2. tid o.s.v.
Dim antalRæk, antalKol, aftKol
Sub testTider()
    antalRæk = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Row
    antalKol = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Column

    For ræk = 2 To antalRæk
        aftKol = 0
        For kol = 3 To antalKol
            If IsDate(Cells(ræk, kol)) = True Then
                Cells(ræk, kol).Interior.ColorIndex = xlNone
                aftale = Cells(ræk, kol)
                aftKol = kol
            End If
        Next kol
Rem check sidste aftale - marker hvis mindre/= dags dato
            If aftKol > 0 And aftale <= Now Then
                Cells(ræk, aftKol).Interior.ColorIndex = 6      'gul markering
            End If
    Next ræk
End Sub
Avatar billede mortenus Nybegynder
01. september 2007 - 21:15 #7
udmærket..

nu er det lettere at se om folk er booket eller ej. skal dog lige vænne mig til den gule farve. Pointene må gå til supertekst.

Mugs skrev
>Hvis du skal gemme historik på dine møder, er du nødt til at have årstallet med.<

bliver det et problem. Læser nedenstående kode som at den er gearet til dette.

Rem check sidste aftale - marker hvis mindre/= dags dato

Supertekst:
hvordan ændrer jeg koden så hele pågældende række markeres.
Avatar billede mugs Novice
01. september 2007 - 21:36 #8
Nu er excel ikke mit "hovedprogram" her på eksperten. Men hvis dags dato defineres som en dato og en måned, vil den samme dato jo eksistere både i år 2007, 2008 o.s.v. Datoen bliver jo gemt som en numerisk værdi på harddisken, men hvordan Excel reagerer overfor dette, må vi nok lade supertekst svare på.

Den gule farve kan du vel blot ændre til en anden numerisk værdi for farven. I Access har f.eks den røde farve den numeriske værdi 255.
Avatar billede mortenus Nybegynder
01. september 2007 - 22:04 #9
ok, var også bare en forespørgsel.. jeg må jo hellere skrive hele den numeriske korrekte værdi..
Kan godt se det kan kokse når vi når til 2008 o.s.v  ---- tak for hjælpen

lige en ting
skal man oprette et svar før spørger kan give point.
ved ikke lige om jeg har fået givet point rigtigt. kan jeg ikke lige få en pointtilbagemelding

mange mange tak for hjælpen...
Avatar billede mugs Novice
01. september 2007 - 22:11 #10
Selv tak - Du er den eneste der har lagt et svar, og kun svar (ikke kommentarer) kan honoreres med point. Du er nødt til at vente på, at supertekst lægger et svar. Indtil dette sker, forbliver spørgsmålet åbent.
Avatar billede supertekst Ekspert
02. september 2007 - 00:07 #11
Version 2 - hele rækken markeret + svar.

Rem Række 1 Overskrifter
Rem Navn | Tflnr. | 1. tid | 2. tid o.s.v.
Dim antalRæk, antalKol, aftKol
Sub testTider()
    antalRæk = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Row
    antalKol = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Column

    For ræk = 2 To antalRæk
        aftKol = 0
        For kol = 3 To antalKol
            If IsDate(Cells(ræk, kol)) = True Then
                Rows(ræk).Select
                Selection.Interior.ColorIndex = xlNone
                aftale = Cells(ræk, kol)
                aftKol = kol
            End If
        Next kol
Rem check sidste aftale - marker hele rækken, hvis mindre/= dags dato
            If aftKol > 0 And aftale <= Now Then
                Rows(ræk).Select
                Selection.Interior.ColorIndex = 6      'gul markering
            End If
    Next ræk
    Cells(ræk, 1).Select
End Sub
Avatar billede mortenus Nybegynder
02. september 2007 - 18:37 #12
tusind tak for hjælpen begge to.
rart at se nogen der forstår at svare kortfattet og præcist, specielt på min lidt kringlede problemformulering.
Avatar billede supertekst Ekspert
02. september 2007 - 23:17 #13
Selv tak...