Avatar billede bennybangkarl Nybegynder
30. august 2007 - 16:21 Der er 6 kommentarer

Hover-effekt vha. for-loop

Hejsa!

Jeg sidder og roder lidt med en menu, hvor der skal være lige hover-effekt på. Det, jeg gør, er at sætte menuen op fra starten af på følgende måde:
for(i=1; i < 5; i++){
    buttonname = "button_"+i;
    _root.attachMovie(i, buttonname, i);
    setProperty(_root.buttonname, _x, 250);
    setProperty(_root.buttonname, _y, (i-1)*30 + 60);
}
- det virker ganske udmærket.

Men - så ville jeg lave hovereffekt (her er en simplificeret til en simpel alpha-ændring) på menuen på følgende måde:

function onEnterFrame(){
    for(i=1; i < 5; i++){
        buttonname = "button_"+i;
        _root.buttonname.onRollOver = function(){
            _root.buttonname._alpha = 50;
        }
        _root.buttonname.onRollOut = function(){
            _root.buttonname._alpha = 100;
        }
.. Det virker bare ikke, og jeg kan ikke se hvorfor. Hvis jeg prøver at erstatte buttonname med et navn på én af knapperne virker det perfekt for denne ene knap - og naturligvis ikke for de andre. Men i det her tilfælde, hvor den skulle tjekke alle, går den ikke.
Har lidt på fornemmelsen, det er fordi, der er noget galt med linkingen til menu-movieclip'ene, men kan ikke se, hvad der skal ændres.

I håb om svar.

Mvh. Benjamin
Avatar billede mat Nybegynder
30. august 2007 - 20:15 #1
Istedet for;

_root.buttonname.onRollOver

Skriver du;

_root[buttonname].onRollOver

mvh mat
Avatar billede bennybangkarl Nybegynder
30. august 2007 - 22:01 #2
Hej mat!

Tak for det hurtige svar. Desværre driller det stadig lidt; hovereffekten er sådan set synlig, men når man fører cursoren over én af de fire knapper, menuen består af, er det hver gang knap 4 (altså den sidste/nederste), der får ændret alpha. Hvordan kan det være - det skulle da elles virke fint, at den tjekker alle knapperne igennem i for-loopet og deraf fastslår, hvilken knap, cursoren er over, og dermed halverer alpha på denne. Oder was..
Avatar billede mat Nybegynder
30. august 2007 - 22:29 #3
Oh, lad være med at kalde din function for onEnterFrame, kald den noget andet og kald den efter du har instancieret dine knapper.
Avatar billede mat Nybegynder
30. august 2007 - 23:34 #4
Prøv med;

for(i=1; i < 5; i++){
    buttonname = "button_"+i;
    a = _root.attachMovie(i, buttonname, i, {_x:250, _y:(i-1)*30 + 60});
    a.onRollOver = function(){
            this._alpha = 50;
    }
    a.onRollOut = function(){
            this._alpha = 100;
    }

Det ser lidt rarere ud...

mvh mat
Avatar billede bennybangkarl Nybegynder
31. august 2007 - 12:12 #5
Hej mat!

Endnu en gang tak for svaret! - sidder ikke p.t. ved den computer, jeg arbejder ved, men prøver det hurtigst muligt og vender tilbage.
Avatar billede bennybangkarl Nybegynder
01. september 2007 - 16:54 #6
.. og så virker det. Jeg siger mange tak - hvis der kommer et svar, kan jeg sende nogle point efter dig.