Avatar billede nlbgf Nybegynder
07. juni 2001 - 08:39 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

BorderColor

Hvis man i sin <Table> skriver <Table BorderColor=Red Border=1> får man en fin tabel, med rammer omkring alle de enkelte celler i tabellen. Hvordan laver jeg noget tilsvarende vha styles? Hvis jeg i min <Table> skriver <Table Style=\"border: 1px solid red\"> kommer der blot en ramme omkring tabellen. Hvis jeg vil have en ramme omkring de enkelte celler, bliver jeg altså nødt til at lave min style i alle cellerne - er det korrekt? Hvad søren er det fede så ved styles/CSS?
Avatar billede callesen Praktikant
07. juni 2001 - 08:51 #1
Nej - lav en styletype i head: TD {border : outset 1px #FF0000;
}

Det fede er bla.a. at du kan manipulere hver enkelt side i border\'en fx. border-left : solid 1px #FF0000; du kan lave ramme i rammen plus du kan lave outset og inset. Men hvis man ikke skal bruge det, er det ikke fedt. Men det fedeste ved styles er, at man kun skal taste en gang - enten i en selvstændig css-fil eller klippe klistre i hver fil der skal bruge \'stylen\'.
Avatar billede nlbgf Nybegynder
07. juni 2001 - 08:55 #2
Ups, der var vist noget jeg glemte at fortælle... Det er ikke i alle tabeller, at cellerne skal have rammer.

Rent faktisk bruger jeg også styles, bare ikke som du skriver, i hver enkelt fil. Jeg inkluderer en .CSS-fil.

Men som sagt, er det altså ikke alle tabeller der skal have celler med rammer. Derfor kan jeg, så vidt jeg kan se, ikke benytte CSS - eller hva\'?
Avatar billede htx98i17 Professor
07. juni 2001 - 09:03 #3
jo, du skal bare definere class for den celle der skal have border etc...
Avatar billede nlbgf Nybegynder
07. juni 2001 - 09:10 #4
Ja, det er jeg klar over. Men når man har en kæmpe stor tabel, er det altså ikke særlig smart, at skulle give hver enkelt celle en class-værdi. Slet ikke, når der i forvejen er enkelte celler, som har class-værdier...
Avatar billede fomse Nybegynder
07. juni 2001 - 09:10 #5
Det smarte er også at du kan lave et eksternt stylesheet, som du så refererer til i HEAD-tagene i dine dokumenter.
Derved kan du nemmere styrer layoutet på mange forskellige sider.

Fomse:-)
Avatar billede htx98i17 Professor
07. juni 2001 - 09:11 #6
true, men sådan er det :o) du må lave nogle classes der er kombineret med borderstykes og den som cellen allerede har...
Avatar billede fomse Nybegynder
07. juni 2001 - 09:12 #7
øhhh det svar kom vist lidt for sent........
Avatar billede nlbgf Nybegynder
07. juni 2001 - 09:15 #8
Hmm... så kan man altså ikke lave noget smart, med en .MinStyle {border: 1px solid red} og smække den på en table, så alle TD\'er i tabellen få den style?
Avatar billede killifish Nybegynder
07. juni 2001 - 13:01 #9
Du kan lave en <tbody> eller en <colgroup> og så kalde klassen på det tag
Avatar billede nlbgf Nybegynder
07. juni 2001 - 13:04 #10
killifish>> Det kan jeg ikke få til at virke...
Avatar billede nlbgf Nybegynder
07. juni 2001 - 13:06 #11
killifish>> Og ifølge Microsoft selv (http://msdn.microsoft.com/workshop/author/dhtml/reference/properties/borderColor_0.asp), er det heller ikke understøttet... Det er kun <Table> og <TD> som jeg umiddelbart kan bruge til noget...
Avatar billede killifish Nybegynder
07. juni 2001 - 13:10 #12
Jeg kan ikke få adgang til den side du linker til. Jeg havde ikke taget højde for at ie ikke overholder standarden. Min metode skulle meget gerne være lovlig.
Avatar billede nlbgf Nybegynder
07. juni 2001 - 13:14 #13
Kan du ikke få adgang til den? Hmm, mystisk. Tja, det kan godt være, at IE ikke overholder standarden. For det meste synes jeg dog IE\'s ikke-overholden-standarden er en god ting, da det giver ekstra muligheder. Men lige netop i dette tilfælde er det omvendt. Hvis bare man kunne gøre det på den <TBody> eller <ColGroup> (som du foreslår), så ville det være helt fint.

Jeg kan så fortælle, at MS skriver, at border-color kan bruges på følgende: A, ACRONYM, B, BDO, BIG, BLOCKQUOTE, BODY, BUTTON, CAPTION, CENTER, CITE, CODE, currentStyle, CUSTOM, DD, defaults, DEL, DFN, DIR, DIV, DL, DT, EM, EMBED, FIELDSET, FONT, FORM, FRAME, Hn, HR, I, IFRAME, IMG, INPUT type=button, INPUT type=checkbox, INPUT type=file, INPUT type=image, INPUT type=password, INPUT type=radio, INPUT type=reset, INPUT type=submit, INPUT type=text, INS, ISINDEX, KBD, LABEL, LI, LISTING, MARQUEE, MENU, NOBR, OBJECT, OL, P, PLAINTEXT, PRE, Q, runtimeStyle, S, SAMP, SMALL, SPAN, STRIKE, STRONG, style, SUB, SUP, TABLE, TD, TEXTAREA, TH, TT, U, UL, VAR, XMP
Avatar billede olebole Juniormester
08. juni 2001 - 10:58 #14
<ole>
Er det ikke bare:

<style type=\"text/css\">
td {
  border:    1px solid #ff0000;
}
.bla {
  border:    1px solid #0000ff
}
</style>

<table>
<tr>
  <td>noget</td><td class=\"bla\">noget andet</td>
</tr>
<tr>
  <td>noget tredie</td><td>noget fjerde</td>
</tr>
</table>

/mvh
</bole>
Avatar billede nlbgf Nybegynder
08. juni 2001 - 12:30 #15
Nej - desværre. Jeg har nogle store tabeller (mange celler). I nogle tabeller skal rammerne være synlige omkring de enkelte celler, i andre skal de ikke. Hvis der skal skrives classes på alle de celler, hvor rammerne skal være synlige, bliver det noget bøvl.

Ved I hvad, jeg bruger bare den gode gamle <Table BorderColor=Red Border=1>. Så er det bare som om, lidt af det smarte ved CSS går tabt. Alle mine andre farver ligger i en enkelt CSS-fil, men nu skal jeg så ind på næsten alle siderne, for at lave \"red\" om til noget andet, hvis farverne engang skal skiftes - trist.

Godt jeg snart er færdig med at arbejde her, så bliver det jo ikke mig der skal ændre farverne ;-)
Avatar billede olebole Juniormester
08. juni 2001 - 12:52 #16
Jamen så skriver du da bare:

<style type=\"text/css\">
td {
  border:    1px solid #ff0000;
}
.bla {
  border:    0px;
}
</style>

...eller er der noget, jeg helt misforstår...?
/mvh
Avatar billede nlbgf Nybegynder
08. juni 2001 - 13:02 #17
Ja, men så skal jeg jo stadig have Class=bla i alle de celler, som ikke skal have nogen ramme - og det er faktisk lige så mange, som skal have ramme...
Avatar billede olebole Juniormester
08. juni 2001 - 13:32 #18
Jamen, så forstår jeg slet ikke, hvad du vil. Brokker du dig i virkeligheden ikke over, at CSS ikke kan læse dine tanker? Hvordan i al verden skulle CSS dog vide, hvilke tabeller, der skal have ramme og hvilke, der ikke skal, når du ikke har lyst til at definere det...?!?
/mvh
Avatar billede nlbgf Nybegynder
08. juni 2001 - 13:36 #19
Jeg vil hellere end gerne definere det. Det skal bare ikke være ved, at sætte en Class=bla på alle min celler. Det skal være ved, at sætte en Class=bla på min <Table>, så det bliver lige så let, som <Table Border=1 BorderColor=Red>.
Avatar billede olebole Juniormester
08. juni 2001 - 13:44 #20
Nååhhh....jamen så er det vel:

<style type=\"text/css\">
.bla td {
    border:        1px solid red;
}
</style>

...og:

<table class=\"bla\">
<tr>
    <td>cvmngxnh</td><td>fhjfxghj</td>
</tr>
</table>

/mvh
Avatar billede nlbgf Nybegynder
08. juni 2001 - 14:00 #21
Tak. Endelig én, der kan sin CSS... dine points kan hentes her: http://www.eksperten.dk/spm/79824
Avatar billede olebole Juniormester
08. juni 2001 - 14:17 #22
Hmmm...det er jo ellers tit problemet...folk kan DERES CSS. Jeg prøver at bestræbe mig på at lære W3C\'s CSS - men tak for rosen  ;o)
Avatar billede nlbgf Nybegynder
08. juni 2001 - 14:20 #23
;-)