Avatar billede emkay Nybegynder
29. august 2007 - 20:15 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Finde control på side via en custom class

Hey..

Jeg har følgende:

Class1.vb:
************************
    Public Sub fixpage(ByRef Page As System.Web.UI.Page)

        Dim pnlTest As Panel = Page.FindControl("pnlTest")

        If Not pnlTest Is Nothing Then
            pnlTest.Visible = True
        End If

    End Sub
************************

mypage.aspx.vb:
************************
    Protected Sub Page_Load(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Me.Load
        class1.fixpage(Page)

    End Sub
************************

Det virker bare ikke..
Den kan ikke finde mit panel. Class'en fungerer fint nok i andre sammenhænge.

Jeg kan f.eks. godt gøre det med class1.fixpage(Master) og Dim pnlTest As Panel = Master.FindControl("pnlTest")

Men hvis jeg prøver at få fat i en kontrol på selve siden virker det ikke.
Hvad gør jeg galt?
Avatar billede neoman Novice
29. august 2007 - 20:34 #1
Det virker hos mig hvis jeg siger:
    Public Shared Sub fixpage(ByRef Page As System.Web.UI.Page)
Avatar billede emkay Nybegynder
29. august 2007 - 20:44 #2
Kan du godt få fat på en kontrol på siden ved at gøre sådan?

Det virker ikke hos mig.. :(

Object reference not set to an instance of an object.

Stack trace:
[NullReferenceException: Object reference not set to an instance of an object.]
  SharedStuff.fixpage(String strSubmenu, Page& Page) in ****\App_Code\SharedStuff.vb:10
  omvinklen.Page_Load(Object sender, EventArgs e) in ****\omvinklen.aspx.vb:10
  System.Web.UI.Control.OnLoad(EventArgs e) +99
  System.Web.UI.Control.LoadRecursive() +47
  System.Web.UI.Page.ProcessRequestMain(Boolean includeStagesBeforeAsyncPoint, Boolean includeStagesAfterAsyncPoint) +1061
Avatar billede emkay Nybegynder
29. august 2007 - 20:46 #3
Hmm.. Ser lige at du har Shared på i din Sub.. Er det vigtigt? Det producerer bare en warning i min VWD...
Avatar billede neoman Novice
29. august 2007 - 20:49 #4
jeg kan slet ikke køre den UDEN shared - min VS spytter en fejl ud :)
Avatar billede neoman Novice
29. august 2007 - 20:52 #5
<%@ Page Language="VB" AutoEventWireup="false" CodeFile="ClassTest.aspx.vb" Inherits="ClassTest" %>

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" >
<head runat="server">
    <title>Untitled Page</title>
</head>

<body>
    <form id="form1" runat="server">
    <div>

<asp:panel runat="server" height="50px" width="125px" ID="pnlTest" Visible="true">
<asp:Label ID="Label1" runat="server" Text="Label"></asp:Label>
  </asp:panel>
    </div>
    </form>
</body>
</html>

Public Class Class1
    Public Shared Sub fixpage(ByRef Page As System.Web.UI.Page)

        Dim pnlTest As Panel = Page.FindControl("pnlTest")

        If Not pnlTest Is Nothing Then
            pnlTest.Visible = False
        End If

    End Sub
End Class

ovenstående funker hos mig
Avatar billede emkay Nybegynder
29. august 2007 - 20:53 #6
LOL.. Jeg kan ikke køre den med :D

Hvad har du ellers i hele Sub'en og hvordan kalder du den?
Avatar billede emkay Nybegynder
29. august 2007 - 20:54 #7
Min side ligger i en Masterpage.. Har det noget at sige?
Avatar billede neoman Novice
29. august 2007 - 21:00 #8
Tydeligvis - hvis jeg smider en master udenom, så holder det op med at virke ...
Avatar billede emkay Nybegynder
29. august 2007 - 21:07 #9
Ahh.. Så er det ikke mig der er helt sindssyg.. :oP Men hvordan får man det så til at virke med en masterpage?
Avatar billede neoman Novice
29. august 2007 - 21:17 #10
The  $ 64 000  question, hehe .. working on it
Avatar billede kalp Novice
29. august 2007 - 21:32 #11
emkay >> Hvis man arbejder med masterpages får elementerne under den en tilføjelse til deres ID.. hvis man skal have fat i dem via. det navn man selv har angivet skal man fortælle helt præcis hvilken kontrol man vil kigge i efter en anden kontrol.. f.eks

Dim pnlTest As Panel  = masterpageContentHolder.form1.FindControl("pnlTest")

hvis du vil have fat i en kontrol placeret på form1.
Avatar billede neoman Novice
29. august 2007 - 21:37 #12
Public Class Class1
    Public Shared Sub fixpage(ByVal Page As System.Web.UI.Page)
        Dim pnlTest As Panel = Page.Controls(0).FindControl("CPH1").FindControl("pnlTest")
        If Not pnlTest Is Nothing Then
            pnlTest.Visible = True
        End If
    End Sub
End Class
Avatar billede neoman Novice
29. august 2007 - 21:37 #13
Ovenstående virker, hvor min placeholder hedder CPH1 .. og jeg blev snigløbet af kalp til løsningen, hehe
Avatar billede kalp Novice
29. august 2007 - 21:41 #14
ovenstående er korrekt ja, men man kan som sagt også fjerne Controls(0) og angive navnet på den kontrol det drejer sig om..

Det mere læsevenligt:)
Avatar billede neoman Novice
29. august 2007 - 21:43 #15
Ih ja - men jeg famlede lidt i blinde ved at arbejde mig lidt op og ned ad træet, så det var det første skud jo :-)
Avatar billede emkay Nybegynder
29. august 2007 - 21:43 #16
Ja, jeg ville også mene at Controls(0) jo ikke nødvendigvis vælger den rigtige.. Men man kan ikke bare fjerne det..

kalp >> Du siger at man skal angive navnet på den kontrol det drejer sig om.. Hvad mener du der? Hvad skal der stå i stedet for Controls(0)?
Avatar billede neoman Novice
29. august 2007 - 21:50 #17
dette virker også :
Dim pnlTest As Panel = Page.Master.FindControl("CPH1").FindControl("pnlTest")
Avatar billede kalp Novice
29. august 2007 - 21:52 #18
emkay >>

Hvis du har en opbygning som denne..

<ContentHolder>
<form>
<panel> <label></label> </panel>
</form>
</ContentHolder>

og vi er i siden page load metode nu og vil have fat i elementet "label".

Der kan man angive stien til den på den måde

Dim label As Label = (Label)ContentHolder.FindControl("panel").FindControl("label")

Jeg MENER nok det er sådan man gør, men har ikke lige visual studio her ellers tager det 2 sekunder at teste:)

Det er ret nemt når først man forstår konceptet i det!
I starten gav det mig mange problemer, at den skulle lave om på mine ID'er osv.
men nu er det fint nok da jeg har forstået principperne i det.
Avatar billede emkay Nybegynder
29. august 2007 - 21:52 #19
Jæssør! Det virker sgu.. Syns I begge to har fortjent lidt point, så smid et svar :)
Avatar billede neoman Novice
29. august 2007 - 21:54 #20
tihi - så har jeg da også lært noget i dag :)
Avatar billede kalp Novice
29. august 2007 - 22:28 #21
:)