Avatar billede fbll Nybegynder
29. august 2007 - 11:12 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Skæringspunkt i tabel

Hej. Jeg vil gerne have udregnet x (og y) koordinater for et skæringspunkt for to grafer i en Excel tabel. Er der nogen der kan hjælpe mig, jeg syntes jeg har prøvet alt...? Skæringspunktet behøver ikke nødvendigvis at blive vist i selve tabellen, jeg vil være ganske tilfreds med en formel, der ud fra diverse x og y koordinater kan regne skæringspunktet ud.
På forhånd mange tak!
Avatar billede vejmand Juniormester
29. august 2007 - 11:49 #1
Hvis du f.eks har en række Y koordinater: 2, 3, 4 og 5
Og en række x koordinater 2, 4, 6 og 8

=SKÆRING({2;3;4;5};{2;4;6;8})

Resultat = 1
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
29. august 2007 - 11:52 #2
Den hedder =intercept i den engelske version - tilsvarende for hældningen har du formlen =slope. De ligger under kategorien "statistical", måske du så kan finde dem om du har den danske version.
Hilsen  Luffe
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
10. september 2007 - 09:36 #3
Fandt du ud af det?
/ Luffe
Avatar billede fbll Nybegynder
11. september 2007 - 08:32 #4
Hej Luffe. Nej desværre... Jeg arbejder på at manipulere grafen lidt så jeg kan bruge "Intercept", men det er ikke lykkedes mig endnu. Jeg skal nok skrive svaret her hvis jeg finder det - og jeg har ikke glemt point til dig/Jer for i det mindste for at prøve ;-) /fbll
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
11. september 2007 - 10:46 #5
Læste lige dit spørgsmål igen og så det var skæringspunktet mellem de to grafer og ikke skæringspunktet med y-aksen du var ude efter. For lineære grafer kunne det gøres således - ligesom at løse en gammeldags ligning i folkeskolen:
Har værdierne:
B2: 2; C2: 3; D2: 4; E2: 5
B3: 2; C3: 4; D3: 6; E3: 8
For nemheds skyld bytter jeg rundt på x og y værdier for de to grafer, og finder forskrifterne på følgende måde:
B5: =SLOPE(B3:E3;B2:E2)
B6: =INTERCEPT(B3:E3;B2:E2)
for den ene graf giver y=2x-2
C5: =SLOPE(B2:E2;B3:E3)
C6: =INTERCEPT(B2:E2;B3:E3)
for den anden graf giver y=0,5x+1
For at løse ligningen hvor disse to er lig hinanden:
B7: =+B5-C5
C7: =+C6-B6
Så har vi x-værdien:
B8: =+C7/B7
og y-værdien:
=+B8*B5+B6

Jeg ved ikke om det kan bruges, eftersom det kun omhandler lineære grafer. Skæringspunktet for knækkede linjer vil således blive skæringspunktet for de to grafers trendline - et "gennemsnitligt" skæringspunkt.

/ Luffe
Avatar billede fbll Nybegynder
13. september 2007 - 14:49 #6
Hej Luffe. DET VIRKER!!! Genialt... TAK/FBLL
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
13. september 2007 - 16:49 #7
Det var da herligt, det virkede.
Så er det vel mig der skal smide et svar - og dig der skal acceptere mit svar ;o)
Hilsen Luffe
Avatar billede fbll Nybegynder
14. september 2007 - 07:20 #8
Jeps, det er vidst nok hermed gjort - sig til hvis du ikke har fået point, jeg er ny i det her og ledte længe i går efter hvordan jeg giver point, men det svar har du nu så også giet mig :o)
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
14. september 2007 - 08:49 #9
Ja, det funkede fuldt ud.
Tak for point / Luffe