Avatar billede marcf12 Nybegynder
28. august 2007 - 14:22 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Userfor i vba.

Hej,

Jeg har følgende problem:

Jeg er i gang med at lave en brugerformular i userform menuen.

Jeg har det problem at jeg ved ikke hvordan jeg får den userform over i Excel når jeg er færdig.

Kan den tilknyttes en knap som en makro, eller kan den startes op når man åbner for regnearket.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
28. august 2007 - 14:29 #1
På alle måder. F.eks i ThisWorkbook:

Private Sub Workbook_Open()
UserForm1.Show
End Sub
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
28. august 2007 - 14:30 #2
Hvis du har indsat en Commandbutton i arket:

Private Sub CommandButton1_Click()
Userform1.Show
End Sub
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
28. august 2007 - 14:32 #3
Og via en genvejstast. Det er nemmere hvis du beskriver hvordan du vil have den kaldt frem.
Avatar billede marcf12 Nybegynder
28. august 2007 - 14:49 #4
tak for din tilbagemelding.

Hvor skal jeg kode det ovenstående henne?

Skal det kodes inde i userform eller et andet sted
Avatar billede marcf12 Nybegynder
28. august 2007 - 14:55 #5
Hej igen.

Jeg vil gerne have det sådan at jeg trykker på en knap som jeg vil kalde ”start beregning” Derefter skal den brugerformular jeg har lavet så komme frem i det samme regneark. Når så de forskellige tal er indtastet så skal brugeren blive i det samme regneark hvor det resultat jeg har tænkt mig skal ligge.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
28. august 2007 - 14:58 #6
En knap? På selve arket, eller i en værktøjslinie?

Husk at lukke dine andre spørgsmål der står åbne.
Avatar billede marcf12 Nybegynder
28. august 2007 - 15:01 #7
Hej igen.

Jeg desværre rimelig ny her, så når du sige luk de andre spørgsmål, mener du så dem som har spurgt om før idag? eller dette her? Hvordan lukker jeg dem?

Jeg vil gerne have dem på en knap på selve arket
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
28. august 2007 - 15:21 #8
Når jeg hjælper en bruger, checker jeg ofte hvor mange åbne spørgsmål vedkommende har. Det kan jeg for dit vedkommende se her: http://www.eksperten.dk/list.phtml?spm_creator=marcf12&status_1=on&status_2=on&status_3=on&status_4=on

Dem der ikke har blåt flag, er uafsluttede spørgsmål. Brugere der har mange uafsluttede spm., overholder som regel ikke reglerne på eksperten, idet de sk**** på at uddele point, eller i det mindste sige tak for hjælpen.

Et spørgsmål skal selvfølgelig kun afsluttes/lukkes, hvis spørger er tilfreds med hjælpen, eller efter noget tid ikke har fået nogen brugbar hjælp.

Jeg kan i dit tilfælde se at dine åbne spørgsmål kun er få dage gammel, så jeg var nok lidt for hurtig ude her, med en reminder. Du bør dog stadig lige acceptere og lukke de spørgsmål som du har fået en godkendt løsning på.

Problemet er at en del bruger springer op og falder ned på reglerne her på E. Det gør mig irriteret, og nogen gange er lunten for mig i den henseende, lidt kort.

Hvordan du lukker dem du vil lukke, kan du se eksempler på her: http://www.racingcar.dk/eksperten/svar/svar.html
Avatar billede marcf12 Nybegynder
28. august 2007 - 15:24 #9
Ok jeg forsøger lige at lukke dem :-))
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
28. august 2007 - 15:27 #10
Til dit spørgsmål:

* Åbn værktøjslinien "kontrolelementer"
* klik på "kommandoknap"
* Klik i arket, hvor den skal placeres
* Dobbeltklik på knappen, mens den er i "Designtilstand"

Du kommer nu ind i modulet for arket, hvor knappen er placeret. der står:

Private Sub CommandButton1_Click()
End Sub

Indsæt så koden Userform1.Show, så der står:

Private Sub CommandButton1_Click()
Userform1.Show 'Selvfølgelig kun hvis din userform hedder Userform1, ellers ændrer du navnet
End Sub

Gå tilbage til Excelarket. På værktøjslinien klikker du på "Trekant & lineal"- symbolet, den med hoverteksten "Afslut Designtilstand". Nu virker din knap.
Avatar billede marcf12 Nybegynder
28. august 2007 - 15:27 #11
Nu har jeg trykket på accepteret.

Men flagende er stadig gule ?? Jeg havde også accepteret dem før :-)
Avatar billede marcf12 Nybegynder
28. august 2007 - 15:35 #12
Så virker det :-))

Jeg takker mange gange for din hjælp
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
28. august 2007 - 15:35 #13
Du skal huske at markere hvilke(n) bruger(e) der skal have point.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
28. august 2007 - 15:35 #14
Til venstre for "Accepter"- knappen.
Avatar billede marcf12 Nybegynder
28. august 2007 - 15:36 #15
Nu har jeg trykket på accepter. Så du må lige sige til hvis du ikke får din point.
Avatar billede marcf12 Nybegynder
28. august 2007 - 15:41 #16
Har du fået dine point.

Jeg synes at flagende stadig ser gule ud ??
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
28. august 2007 - 15:43 #17
I denne tog du dem selv. Jeg har ikke puttet et svar her, da vi ikke var færdige.
Avatar billede marcf12 Nybegynder
28. august 2007 - 15:48 #18
Det må du undskylde.

Hvordan kan jeg give dig point. Hvis jeg giver dobbelt point for det næste spørgsmål, så kan du få igennem der.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
28. august 2007 - 16:06 #19
Giv mig blot 30 her: http://www.eksperten.dk/spm/793625
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
28. august 2007 - 16:07 #20
Fik du koden til at virke?
Avatar billede marcf12 Nybegynder
28. august 2007 - 16:12 #21
Du må synes jeg er lidt langsom :-)

Jeg takker for din tålmodighed. Ja jeg fik koden til at virke. Jeg har bare det problem at jeg er i tvivl om hvor jeg koder. Da jeg lavede en inputbox kunne jeg forstå hvad jeg lavede. Nu har jeg lidt problemmer.

Hvor hvad skal jeg kode hvis jeg vil have selve brugerformularen væk efter at brugern har tastet de tal som der skal tastet. Problemet er at selve kassen bliver jo bare stående i regnearket efter man har tastet tal ind.?

Skal jeg oprette det ovenstående spørgsmål som et nyt spørgsmål, så kan få nogle point?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
28. august 2007 - 16:25 #22
Hvis du f.eks har en knap der udfører handlingen, skal du blot indsætte koden Userform1.Hide som det sidste.
Avatar billede marcf12 Nybegynder
28. august 2007 - 16:42 #23
Tak :-)

Jeg prøver det lige af. Jeg har nemlig ikke en knap der udføre handlingen. Jeg har direkte cellereference inde i control source. Så når tal er tastet ind i felterne så havner tal direkte i de forskellige regneark. Skal jeg have en knap der udfører en handling for at få selve brugerformularen til at forsvinde ?
Avatar billede marcf12 Nybegynder
28. august 2007 - 16:52 #24
Hej igen :-)

Jo nu virker det. Jeg lavede jo bare en knap i brugerformularen med din kode. Og så forsvinder formularen jo selvfølgelig når trykker på den.

Jeg takker.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
28. august 2007 - 17:46 #25
Velbekomme. Du kan jo bare kalde den "Luk". Det gør du under Caption. Hvis du skriver et L under Accelerator, kan vinduet så lukkes med Alt+L