Avatar billede ogodt Nybegynder
27. august 2007 - 14:12 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

kombinere 1-3 felter og opslag i anden tabel

hej,

jeg har en tabel med 10 felter, hvor af jeg ønsker at kombinere 3 af dem, alle 3 felter er nødvendigvis ikke udfyldte, men altid i rigtig rækkefølge f.eks. 1, 1+2 eller 1+2+3

Det kunne så se sådan her ud

Felt1 Felt2
STOL  BEN

Bliver så til STOLBEN

Det kan jeg godt lave som et udtryk, men jeg vil gerne have at STOLBEN bliver slået op i en anden tabel hvor man kan finde følgende værdier:

Felt1    Felt2  Felt3

STOLBEN    200    300

Nogen der har en genial idé til dette.

Ole
Avatar billede jensen363 Forsker
27. august 2007 - 14:28 #1
Hej Ole

Du skal benytte din forespørgsel som samler felt1, 2 og 3 som jointabel/opslag til din anden tabel

SELECT Forespørgsel1.Opslag, Tabel2.Felt2, Tabel2.Felt3
FROM Forespørgsel1 INNER JOIN Tabel2 ON Forespørgsel1.Opslag = Tabel2.Felt1;
Avatar billede jensen363 Forsker
27. august 2007 - 14:30 #2
Din Forespørgsel1 kan eventuelt se således ud :

SELECT [Tabel1]![Felt1] & [Tabel1]![Felt2] & [Tabel1]![Felt3] AS Opslag
FROM Tabel1;
Avatar billede ogodt Nybegynder
27. august 2007 - 14:48 #3
hej jensen363,

er vi ikke enige om at dit forslag nummer 2 kun er en samling af de 3 felter?

dit forslag 1 vil jeg lige se om jeg kan finde ud af at lave :-)
Avatar billede jensen363 Forsker
27. august 2007 - 14:50 #4
Korrekt ... var ikke helt klar over om du var inde i hvordan du samlede felterne
Avatar billede ogodt Nybegynder
27. august 2007 - 15:13 #5
Det var heller ikke helt dumt tænkt :-) men lige den del havde jeg fundet ud af.

Nu har jeg faktisk fået lavet dit forslag 1 og det virker :-) men hvordan får jeg nu det hele kombineret i en formular, jeg havde jo en forespørgsel/formular hvor alle vigtige felter var taget med, min ide var jo så at, på formularen skulle folk kunne se STOL og BEN hver for sig og så havde jeg de 2 felter med værdierne 200 og 300 som var hentet ud fra den nye forespørsel.
Men jeg kan ikke få lov og kombinere dem ??
Avatar billede jensen363 Forsker
27. august 2007 - 15:23 #6
Så kan du vælge at lade din forespørgsel1 medtage alle felter foruden opslaget, dvs.

SELECT Tabel1!Felt1 & Tabel1!Felt2 & Tabel1!Felt3 AS Opslag, Tabel1.Felt1, Tabel1.Felt2, Tabel1.Felt3
FROM Tabel1;

Og så medtage disse i forespørgsel2 også, dvs.

SELECT Forespørgsel1.Felt1, Forespørgsel1.Felt2, Forespørgsel1.Felt3, Tabel2.Felt2, Tabel2.Felt3
FROM Forespørgsel1 INNER JOIN Tabel2 ON Forespørgsel1.Opslag = Tabel2.Felt1;
Avatar billede ogodt Nybegynder
28. august 2007 - 10:27 #7
jeg ved ikke helt hvordan jeg gjorde det, men det lykkeds :-) der var jo også andre tabeller som skulle med og det drillede lidt, men nu funker det, hvis du smider et svar så får du point og mange tak for hjælpen.
Avatar billede jensen363 Forsker
28. august 2007 - 10:30 #8
Velbekommen :-)