Avatar billede marvinq Nybegynder
27. august 2007 - 12:31 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Automatisk database opdatering

Jeg er ny til det tekniske side af SQL, og selve programmeringen bagved, så har lige et par spørgsmål, som jeg håber nogle herinde kan hjælpe med.

Mit problem er at jeg har en MsSQL database hostet i forbindelse med en hjemmeside. Samtidig har jeg et regnskabsprogram lokalt som ligeledes kører på en MsSQL database... Så er det at jeg gerne rutinemæssigt vil have min lokale database til at synkronisere med min web-database. Jeg ved det kan lade sig gøre i en eller anden form, men ved nogle hvordan??

Metoden skal helst undgå at jeg hard-koder nogle SQL.-queries ind i mit program, men blot at sql-databasen selv kan finde ud af at sammenligne og eventuelt opdatere.

Der kan eksempelvis være tale om en server med tabellerne: 'kunde', 'ordre' og 'vare'... tabellerne 'kunde' og 'vare' skal opdateres med informationer fra den lokale database, mens 'ordre' tabellen skal kopieres ned på den lokale database.

Håber der er nogle som kan hjælpe mig med nogle svar på spørgsmålet

På forhånd mange tak.

/MHQ
Avatar billede pierrehusted Nybegynder
27. august 2007 - 12:57 #1
Det kan laves på mange forskellige måder.

Jeg ville vælge at lave en DTS-pakke, som bliver scheduled til at køre så tit opdateringen ønskes.

DTS-pakken tager så dataene og laver opdateringen frem og tilbage igen.

Det kræver dog at den ene MS-SQL server kan se den anden (og DTS-pakken kan schedules til at køre der).
Avatar billede marvinq Nybegynder
27. august 2007 - 13:07 #2
Jeg har slet ikke forstand på det, og ved ikke om jeg kan lave så forbandet meget på den eksterne database (på webhotellet) - men jeg skulle gerne have fuld adgang til den lokale database.

Kender slet ikke DTS, men læser lige på det. Hvad med replication.. er det noget der fungerer ordentligt, og kan det lade sig gøre?? Jeg kører Microsoft SQL Server Management Studio 2005 - kan man sætte sådan noget op der i??

/MHQ
Avatar billede marvinq Nybegynder
27. august 2007 - 13:14 #3
Har hørt noget med at primærnøgler etc. ikke kommer med hvis jeg kører via en DTS (oprettet i DTSWizard), er det korrekt?? For i såfald dur det ikke

/MHQ
Avatar billede pierrehusted Nybegynder
27. august 2007 - 13:15 #4
Hmm... kører du MS-SQL 2005, så er det ikke DTS der er løsningen. Så hedder det SSIS (2005 versionen af DTS, som kan en masse mere).
Hvis man absolut vil, så kan man også godt køre DTS på 2005 - men det kræver at man downloader og installerer lidt ekstra (Se her: http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms345120.aspx).

Lidt info om SSIS her: http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms141026.aspx

Selv kender jeg kun uendelig lidt til SSIS.

Replication har jeg ikke arbejdet med. Men jeg vil tro at det skal køres på den server, som har dataene - d.v.s. i dit tilfælde på begge servere. Spørgsmålet er så om du kan få lov på webhotel-serveren.
Er det kun de få tabeller, så kan det klares rimeligt enkelt
Avatar billede marvinq Nybegynder
27. august 2007 - 13:18 #5
Der er tale om måske 5-6 tabeller max... men der kan godt være op til en million rækker.

/MHQ
Avatar billede marvinq Nybegynder
27. august 2007 - 13:44 #6
Hvordan kommer jeg til den SSIS editor / wizard??? Kan ikke finde den

/MHQ
Avatar billede pierrehusted Nybegynder
27. august 2007 - 14:05 #7
Du skal åbne noget udviklingsmiljø i stil med Visual Studio. Hvor præcis det ligger ved jeg desværre ikke.
Avatar billede pierrehusted Nybegynder
27. august 2007 - 14:06 #8
Måske kommer der noget spændende info i det her spørgsmål (jeg kigger i hvert fald med der):
http://www.eksperten.dk/spm/793569
Avatar billede marvinq Nybegynder
27. august 2007 - 14:27 #9
ja, har luret den anden tråd :)
Avatar billede marvinq Nybegynder
28. december 2012 - 13:38 #10
lukker, kom ikke rigtig i mål