Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
26. august 2007 - 18:23 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Lav en SQL forespørgsel på en xml-fil

Jeg har en xml-fil, der stammer fra indtastning i en InfoPathformular.
xml-filen er fx. i 2 niveauer: fornavn + efternavn og en række tilhørende telefonnumre (fastnet, mobil, arbejds etc.).
Oplysningerne fra xml-filen vil jeg gerne gemme i en Access database, men grundet de to niveauer skal det være i to tabeller: en tabel med navne og en anden med telefonnumrene.
Det ville derfor være godt, hvis man kunne oprette en forbindelse til xml-filen og lave to forskellige SQL og gemme resultaterne i hver sin tabel.
Jeg er helt sikker på, at det kan lade sig gøre, men har ikke kunnet finde svaret i andre spørgsmål.
Kan I hjælpe med et konkret eksempel?
Avatar billede neoman Novice
26. august 2007 - 18:42 #1
Har du prøvet Import i Access ? Den kan importere XML (har dog ikke prøvet selv), og gad vide om den ikke er smartere end man tror ? :)
Avatar billede arne_v Ekspert
26. august 2007 - 18:53 #2
læs XML ind i XmlDocument
iterer med SelectNodes eller GetElementsByTagName
for hver item konstruer SQL udfra noder i XML
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
26. august 2007 - 22:15 #3
Tjaa i asp.net 3.5 kan man bruge linq til at forespørge mod xml filer men det er nok en anelse uaktuelt før final release kommer  :)
Ellers gør som arne foreslår.
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
27. august 2007 - 08:32 #4
neoman -> Jeg vil gerne gøre det via kode.

arne_v + dr_chaos ->

Altså noget i denne stil:

Dim xmlfilnavn As String = Server.MapPath("Formular.xml")
Dim objXMLdoc As New XmlDocument()
objXMLdoc.Load(xmlfilnavn)

Men herefter kan jeg ikke rigtig få felterne ud? Brug af InnerText skriver det hele ud?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. august 2007 - 15:24 #5
XmlDocument har nogle metoder:
  SelectNodes
  SelectSingleNode
  GetElementsByTagName
som kan fiske dele ud.
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
27. august 2007 - 16:39 #6
Ok - med

Response.Write(objXMLdoc.SelectSingleNode("descendant::Navn").InnerText)

får jeg den første ud, men hvordan fisker jeg de næste ud?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
28. august 2007 - 21:08 #7
Noget med
Foreach(XmlNode xn in objXMLdoc.SelectNodes("descendant::Navn"))
{

Response.Write(xn.InnerText)
}

eller måske objXMLdoc.SelectNodes("//Navn")
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
28. august 2007 - 21:44 #8
Ja - jeg har fået dette til at vise dem alle:

Dim xmlfilnavn As String = Server.MapPath("Simpel-xml.xml")
Dim objXMLdoc As New XmlDocument()
objXMLdoc.Load(xmlfilnavn)
Dim book As XmlNode
Dim nodeList As XmlNodeList
Dim root As XmlNode = objXMLdoc.DocumentElement

nodeList = root.SelectNodes("descendant::Navn")

For Each book In nodeList
  Response.Write(book.InnerText & "<br>")
Next

Lægger I svar?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
28. august 2007 - 21:51 #9
svar :)
Avatar billede arne_v Ekspert
29. august 2007 - 02:54 #10
Et komplet eksempel:

<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<kartotek>
    <person>
        <fornavn>Anders</fornavn>
        <efternavn>Andersen</efternavn>
        <telefonnumre>
            <telefonnummer type='fast'>11111111</telefonnummer>
            <telefonnummer type='mobil'>22222222</telefonnummer>
        </telefonnumre>
    </person>
    <person>
        <fornavn>Børge</fornavn>
        <efternavn>Børgesen</efternavn>
        <telefonnumre>
            <telefonnummer type='fast'>33333333</telefonnummer>
            <telefonnummer type='mobil'>44444444</telefonnummer>
        </telefonnumre>
    </person>
    <person>
        <fornavn>Carl</fornavn>
        <efternavn>Carlsen</efternavn>
        <telefonnumre>
            <telefonnummer type='fast'>55555555</telefonnummer>
            <telefonnummer type='mobil'>66666666</telefonnummer>
        </telefonnumre>
    </person>
</kartotek>

using System;
using System.Xml;

namespace E
{
    public class Program
    {
        public static void Main(string[] args)
        {
            // construct XML document
            XmlDocument doc = new XmlDocument();
            doc.Load(@"C:\kartotek.xml");
            // traditional DOM
            XmlNodeList domlist = doc.GetElementsByTagName("person");
            foreach(XmlElement person in domlist)
            {
                Console.WriteLine(person.GetElementsByTagName("fornavn")[0].FirstChild.Value);
                Console.WriteLine(person.GetElementsByTagName("efternavn")[0].FirstChild.Value);
                foreach(XmlElement telefonnummer in person.GetElementsByTagName("telefonnummer"))
                {
                    Console.WriteLine(telefonnummer.Attributes["type"].Value + " " + telefonnummer.FirstChild.Value);
                }
            // XPath
            XmlNodeList xpathlist = doc.SelectNodes("//kartotek/person");
            foreach(XmlElement person in xpathlist)
            {
                Console.WriteLine(person.SelectSingleNode("fornavn").FirstChild.Value);
                Console.WriteLine(person.SelectSingleNode("efternavn").FirstChild.Value);
                foreach(XmlElement telefonnummer in person.SelectNodes("telefonnumre/telefonnummer"))
                {
                    Console.WriteLine(telefonnummer.Attributes["type"].Value + " " + telefonnummer.FirstChild.Value);
                }
            // done
            Console.ReadKey(true);
        }
Avatar billede arne_v Ekspert
29. august 2007 - 02:54 #11
og et svar
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
16. september 2007 - 15:57 #12
Undskyld! Jeres svar havde forputtet sig i min mailbox!