Avatar billede peter_g_j Nybegynder
26. august 2007 - 14:54 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Undersøge om filnavn eksisterer i db

Jeg har et fotoalbum, hvor jeg vil lave muligheden for at slette billeder. Der er lavet sådan, at når en bruger opretter en ny mappe, så vælger han samtidig et billede, som skal bruges som thumbnail, som også bliver uploadet som det første billede i mappen. Det skal være muligt at slette alle andre billeder end lige det billede i mappen.

Jeg har overvejet at lave det på den måde, at den laver en forespørgsel på det filnavn i den db, hvor mappen er oprettet. Og hvis den thumbnail er der, skal den komme med en fejl. Det kunne fx være en COUNT, og finder 0, skal den forsætte, og finder den 1, skal den stoppe.

Men hvordan skal den forespørgsel lige laves, for at spytte det ud?

Blev det lidt for indviklet? Håber jeg ikke.
Avatar billede liit42 Nybegynder
26. august 2007 - 17:52 #1
Måske er jeg bare træt, men jeg fatter hat :-)

Kan du prøve at lave en DESCRIBE på din table, så kan det være jeg kan følge med :-)
Avatar billede peter_g_j Nybegynder
26. august 2007 - 18:34 #2
Jeg har en tabel for billeder med:
ID, navn på billede, link_billede, link_thumb (osv)

og en tabel for mapper med:
ID, mappe_navn, link_thumb (osv)

Hvis man forsøger at slette et billede (den første tabel), og det billede også bliver brugt som thumb for mappen, så må det ikke slettes.

Med andre ord, jeg vil gerne vide om link_thumb fra det billede jeg prøver at slette, går igen i den næste tabel. Hvis den går igen, skal der komme en fejl.

Hvis "link_thumb" fra den valgte række, går igen et sted i tabellen "mappe" i kollonnen "link_thumb", så skal der meldes en fejl.

Count bliver rodet ind i det, fordi jeg overvejer om man kan tælle hvor mange gange "link_thumb" fra den valgte række går igen, i kollonnen "link_thumb" i tabellen "mappe". Er det 1 gang, så skal der være en fejl, er det 0 gange, så er det ikke noget problem.

Var det bedre? Nu har jeg forsøgt at skære det helt ud i pap. Det er lidt svært at forklare.
Avatar billede peter_g_j Nybegynder
27. august 2007 - 12:50 #3
Det er nok ikke den mest rigtige måde at løse problemet på, men min løsning kom til at se sådan ud:

    $result_album = mysql_query("SELECT * FROM album WHERE thumb='$thumb'");

    While ($row_album = mysql_fetch_row($result_album)) {
        Echo '<p>Du kan ikke slette dette billede</p>';
        exit;
    };