Avatar billede guggisen Nybegynder
26. august 2007 - 09:16 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

pludselig fejl i script

Hej håber virkelig i kan hjælpe mig. får pludselige en fejl der lyder sådanne : Microsoft JET Database Engine error '80040e14'

Syntax error in INSERT INTO statement.

/strnewtraad.asp, line 15

kan slet ikke få det til at funke nogen der har et bud ?

scriptet ser således ud

<%@LANGUAGE="VBScript"%>

<!--#include file="connect.asp"-->

<%
strBesked = Request.Form("besked")
strBesked = Replace(strBesked, "'", "''")

strNavn = Request.Form("navn")
strNavn = Replace(strNavn,chr(34),"&quot;")

strBruger = Session("thisUser")

sql1 = "insert into traad(navn, gruppe) values('" & strNavn & "',"&request.form("gruppenr")&")"
Myconn.execute(sql1)
sqlID = "select @@identity as newID from traad"
set myID = Myconn.execute(sqlID)
sql2 = "insert into indlaeg(bruger, dato, tid, besked, gruppe, traad, ip) values('"& strBruger&"', Date(), Time(),'"&strBesked&"',"&request.form("gruppenr")&", "&myID("newID")&",'"&request.form("ip")&"')"
Myconn.execute(sql2)
Response.Redirect "forumtraad.asp?gruppenr=" & request("gruppenr")
%>

på forhånd tak
Avatar billede nielle Nybegynder
26. august 2007 - 09:22 #1
I tilfælde af SQL-fejl: Prøv at udskrive din sql før at du forsøger at udføre den. På den måde får man meget lettere en ide om hvad der eventuelt kunne være galt:

sql1 = "insert into traad(navn, gruppe) values('" & strNavn & "',"&request.form("gruppenr")&")"

Response.Write "DEBUG: " & sql1 & "<br>"

Myconn.execute(sql1)
sqlID = "select @@identity as newID from traad"
set myID = Myconn.execute(sqlID)
Avatar billede guggisen Nybegynder
26. august 2007 - 09:32 #2
hmmm... ja jeg bliv ikke klogere :-)
men det her var hvad den skrev

DEBUG: insert into traad(navn, gruppe) values('test',)

Microsoft JET Database Engine error '80040e14'

Syntax error in INSERT INTO statement.

/strnewtraad.asp, line 16
Avatar billede nielle Nybegynder
26. august 2007 - 09:51 #3
Der skal vel stå en værdi på plads nr. 2 i din values...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. august 2007 - 09:53 #4
Og sagt på en anden måde: request.form("gruppenr") er tom

Det er forhåbentlig bare noget kode du leger med for din egen fornøjelses skyld, og ikke noget du lægger synligt på nettet. Der er direkte åbent for en række standard sikkerhedshuller. Læs og lær om det inden andre kan bruge din kode, ik'os'?
Avatar billede guggisen Nybegynder
26. august 2007 - 10:18 #5
Mit problem blev ikke løst, men lukker tråden idet jeg ikke fatter en bjælde :-)
tak for hjælpen ser om jeg få det løst
Avatar billede nielle Nybegynder
26. august 2007 - 10:20 #6
Er du ikke lidt hurtig om at give op? Hvad er det du ikke fatter en bjælde af?
Avatar billede guggisen Nybegynder
26. august 2007 - 10:22 #7
koden er en jeg har fået lavet idet jeg ikke er den store asp haj, den har virket so far. og så virker den lige pludselig ikke mere, det er så her jeg står af :-)
Avatar billede nielle Nybegynder
26. august 2007 - 10:30 #8
Det sted hvor koden fejler er i virkeligheden på den foregående side. På den har du en formular, og i denne formular har du endvidere et input-felt som hedder "gruppenr".

Eller rettere sagt det har der været tidligere ... nu er der åbenbart sket et eller andet med feltet sådan at det ikke bliver sendt med når form'en submittes.
Avatar billede guggisen Nybegynder
26. august 2007 - 10:39 #9
hmm..okay det lyder ikke ret godt gad vide om jeg har været inde og pille ved noget jeg ikke skulle havde gjort..jeg har jo leget lidt med skidtet. Men nu må jeg hellere lade være med at smide en hel masse kode herind kan jeg så forstå
Avatar billede nielle Nybegynder
26. august 2007 - 10:51 #10
Du er velkommen til at smide koden fra den foregående side ind - eller til at gove os et link.
Avatar billede guggisen Nybegynder
26. august 2007 - 10:52 #11
her er koden

<!--#include file="top.inc"-->
      <td class="td_info">
      <div class="div_info">
      <!--#include file="info_main.inc"-->
      <!--#include file="login.inc"-->

      </div>
      </td>

      <td class="td_body">
      <center>
    <%
Set data = Server.CreateObject ("ADODB.Recordset")
data.Open "SELECT * From gruppe Where id ="& Request.QueryString("gruppenr") &"", MyConn

%>
<div class="font" style="width: 550px;"

function validering(f){
  if(f.titel.value==''){
    alert('Du skal skrive en overskrift');
    f.navn.focus();
    return false;
  }
  if(f.besked.value.length < 20){
    alert("Dit indlæg skal være på mindst 20 tegn")
    f.besked.focus();
    return false;
  }
  return true;
  }
</script>

      <h3>Lav ny tråd i <% = data("navn")%></h3><br/>
      <a href="forum.asp">Tilbage</a>

    <center>
    <table width="55%">
    <tr>
      <td valign="top">

<form name="form" action="strnewtraad.asp"gruppenr=<% = data("id") %>" method="post" onsubmit="return validering(this);">
<table class="tbl_cont">
<tr>
  <td>Overskrift</td><td><input type="text" name="navn" size="45"></td>
</tr>
<tr>
  <td>Tekst</td><td><textarea name="besked" rows="7" cols="40"></textarea></td>
</tr>
<tr>

  <td><input type="submit" value="send"></td><td>&nbsp;</td>
</tr>
<script language="JavaScript" src="preload.js"></script>

<script language=javascript type=text/javascript>

function gemtekst(Teksten)

{

if(Teksten.createTextRange)

Teksten.caretPos = document.selection.createRange().duplicate();

}

<tr>
</table>
<input type="hidden" name="gruppenr" value="<% = data("id") %>"/>
<input type="hidden" name="ip" value="<% request.servervariables("REMOTE_ADDR") %>"/>

</form>
  </td>
</tr>
</table>
</center>

        </div>
        </center>
        </td>
<!--#include file="bottom.inc"-->
Avatar billede nielle Nybegynder
26. august 2007 - 10:58 #12
Du ska ændre:

<form name="form" action="strnewtraad.asp"gruppenr=<% = data("id") %>" method="post" onsubmit="return validering(this);">

til:

<form name="form" action="strnewtraad.asp?gruppenr=<% = data("id") %>" method="post" onsubmit="return validering(this);">

PS: Det er i øvrigt en rigtig dårlig ide at give sin form navnet "form".
Avatar billede nielle Nybegynder
26. august 2007 - 11:00 #13
Eller endnu bedre - flytte den ind i selve formen:

<form name="form" action="strnewtraad.asp" method="post" onsubmit="return validering(this);">
<input type="hidden" name="gruppenr" value="<% = data("id") %>">
... og så resten af din form.
Avatar billede guggisen Nybegynder
26. august 2007 - 11:06 #14
Hej

Jamen mange tak skal du havde..Nu virker det igen. perfekt

Hvordan giver jeg point ? og lukker tråden
Avatar billede nielle Nybegynder
26. august 2007 - 11:07 #15
Det kan du ikke gøre før nogen har lagt et svar.

... så det får du her :^)
Avatar billede nielle Nybegynder
03. september 2007 - 13:58 #16
Så mangler du bare at acceptere mit svar :^)
Avatar billede guggisen Nybegynder
03. september 2007 - 14:05 #17
det er hermed gjort
Avatar billede nielle Nybegynder
03. september 2007 - 18:24 #18
Nej... du skal markere mit nick i den lille boks i bunden før at du kan acceptere et svar. :^)