Avatar billede cortx Nybegynder
24. august 2007 - 15:11 Der er 48 kommentarer og
1 løsning

Problem med sidehøjde

Hej eksperter!

Har virkelig brugfor hjælp.
Jeg har sat min side til at være 100% høj, men en blå menu bliver endnu længere, og selvom jeg gør den til fx 100px kun, så er siden stadig lige så lang som før. Den skal kun gå til 100%, og ikke det ekstra stykke.

http://ngw.dk/wm (kun http://)
(jeg har fjernet nogle billeder, da sidens formål lige nu ikke behøves blive offentlig).

index filen: http://ngw.dk/wm/index.php
css filen: http://ngw.dk/wm/style.css

På forhånd tusind tak..
Rasmus Henriksen
Avatar billede mibu Nybegynder
24. august 2007 - 15:39 #1
Hvis man ser din side i "lille" browservindue, er din menu "kun" 100% - Men det besvarer jo ikke dit spørgsmål - desværre!
Avatar billede olebole Juniormester
24. august 2007 - 15:43 #2
<ole>

mibu >> Undskyld, men det er en teknisk umulighed, du kan have ret i dén betragtning  =)

cortx >> 100% plus 205px må tvingende nødvendigt blive mere end 100%, ikk'?  ;o)
Du skal lave en anden sideopbygning. Jeg har ikke tid til at vise dig det lige nu, men søg i kategorien ... der kommer mindst et par lignende spørgsmål om ugen, så det bliver svært at udngå at finde et svar

/mvh
</bole>
Avatar billede mibu Nybegynder
24. august 2007 - 15:57 #3
Og så har du 2 x width

#front_tease_four #one {
    width: 203px !important;
    width: 205px;
    float: left;
    margin-left: 10px !important;
    margin: 5px 0px 5px 5px;
    }
Avatar billede cortx Nybegynder
24. august 2007 - 16:09 #4
Ja :) Den ene er til andet end IE..

!important henvender sig kun til andre browsere :) Det fordi firefox etc og ie ikke altid gider vise tingene på samme måde, så må man snyde hehe..
Avatar billede cortx Nybegynder
24. august 2007 - 16:26 #5
okay ... olebole?
Jeg har læst hvad du har skrevet om xhtml .. nu vil jeg ikke skrive xhtml hehe :)
Men hvad er forskellen på html 4.0.1 eller hvad det var, og alm html?
Må jeg godt bruge div og id i html 4.0.1 (eller hvad det var)..
?
Hvor står der regler for det hehe? :P
Avatar billede cortx Nybegynder
24. august 2007 - 16:54 #6
Jeg kan ikke finde andre emner hvor jeg kan finde en "anden opstilling". Håber du gider vise det når du får tid. Men gerne lidt hurtigt.
Avatar billede olebole Juniormester
24. august 2007 - 17:04 #7
Her er W3C's rekommandationer for HTML4.01:
    http://www.w3.org/TR/html401/

- her er ditto for CSS 2.1:
    http://www.w3.org/TR/CSS21

- men da IE ikke understøtter hele CSS 2.1 er her version 1.0:
    http://www.w3.org/TR/CSS1

Hvis du endnu ikke har fundet en anden løsning, har du ikke ledt ret meget. DHTML-kategorien ligefrem bugner med variationer over dit spørgsmål  :)
Avatar billede cortx Nybegynder
24. august 2007 - 17:34 #8
Ja, men kunne godt tænke mig den bedste mulighed og tænkte du kunne finde den :) den du synes er bedst og mest hensigtmæssig, fordi du virker til at være ret pro hehe..
Avatar billede cortx Nybegynder
24. august 2007 - 17:55 #9
men lad mig høre, er der nogle nye ting man må/ikke må i html 4.01?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. august 2007 - 18:34 #10
Kort sagt: der er intet du kan i XTHML 1.0 som du ikke også kan i HTML 4.01. Og alle morderne browsere forstår HTML 4.01 (nogen forstår endda også CSS). Hvad er der så at betænke sig på ... ?
Avatar billede cortx Nybegynder
24. august 2007 - 18:51 #11
Pas, kunne bare godt være der havde været ændringer i hvad man måtte osv i html 4.01 .. ligesom når man går fra html (4 i hvert fald), og til xhtml, skal man lære at <br> fx er <br />.. Sån ændringer mente jeg :)
Men hvad skal jeg vælge af traditionel strict og dem?
Avatar billede mikael_knipschildt Nybegynder
24. august 2007 - 19:05 #12
Hej Rasmus, hermed lidt javascript - håber at det kan hjælpe dig iden rigtige retning

**XXX refer til billedhøjden i px.

function height(){a=screen.availHeight; tb.style.height=a-XXX; return ;}
.
<body onLoad="height()">
.

Good luck.

*******Knipschildt.......
Avatar billede cortx Nybegynder
24. august 2007 - 19:28 #13
det har ikke noget med et billede at gøre :)
Avatar billede mikael_knipschildt Nybegynder
24. august 2007 - 19:41 #14
Nej - men grunden til at siden bliver længere er fordi at du har et billede foroven - det er den 'højde' siden/100% bliver forøget med.

Det ovenstående funktion gør - er at finde bruger sreenhøjden, derefter tager den din main tb=tabel og fratrækker dit topbillede - derefter returner den nye main tb nye højde..

Er jeg stadig helt ved siden af din problemstilling.
Avatar billede cortx Nybegynder
24. august 2007 - 19:44 #15
aaarh forstår mit problem helt selv. Det er simpelthen toplogoets højde der bliver skudt til OVEN i de 100% .. forstår ..

hvordan bruger jeg dit script så? :)
Avatar billede cortx Nybegynder
24. august 2007 - 19:45 #16
og hvordan skal jeg ramme function ind? php?
Avatar billede cortx Nybegynder
24. august 2007 - 19:53 #17
btw, mht tb=tabel .. jeg bruger div :)
Avatar billede mikael_knipschildt Nybegynder
24. august 2007 - 20:26 #18
<script language="javascript1.2">function height(){a=screen.availHeight; around.style.height=a-278; return ;}</script>

skal ligge i head

prøv at sætte around(dit id på main 'div') i stedet for tb
Avatar billede cortx Nybegynder
24. august 2007 - 20:50 #19
Det virker ikke :/
Tværtimod bliver det der ellers passede før, for kort agtigt..

http://ngw.dk/wm/
Avatar billede mikael_knipschildt Nybegynder
24. august 2007 - 21:16 #20
jeg prøver lige at kigge på det.. vent slut.
Avatar billede mikael_knipschildt Nybegynder
24. august 2007 - 22:09 #21
Så virker det i ren CSS..

Tag dig stylesheet - ændre heght propertien til 'height: 100% -211px;' i disse classer

html, body
around
border_left
border_right
border_center
menu_left
content
content_final
menu_right

se resultatet her http://wannaweb.dk/height.php

Good luck

********knipschildt.........
Avatar billede cortx Nybegynder
24. august 2007 - 22:28 #22
Arh, fed.. men mine side-borders følger ikke med nu :S
www.cortx.dk/wm/index3.php
Avatar billede cortx Nybegynder
24. august 2007 - 22:31 #23
hm vent, jeg fatter hat.. sek
Avatar billede cortx Nybegynder
24. august 2007 - 22:34 #24
Jo .. http://ngw.dk/wm/index4.php

Den blå menu skal også være 100% og "borders" i hver side af selve designet. De ses helt i toppen på hver side.
Avatar billede cortx Nybegynder
24. august 2007 - 22:36 #25
omfgomfgomfg.. kan det hele ikke stilles op på en bedre måde? :S
Avatar billede mikael_knipschildt Nybegynder
24. august 2007 - 22:36 #26
ja, vent slut
Avatar billede mikael_knipschildt Nybegynder
24. august 2007 - 23:26 #27
vi starter forfra..

indsæt i den oprindelige kode...

<table height='100%'  border='0'><tr><td>  lige efter <body> starttag

og

</td></tr></table> lige inden </body> slut tag

;-) husk at fjerne tidl. ændringer.
Avatar billede cortx Nybegynder
24. august 2007 - 23:30 #28
Synes heller ikk det virker? :S Sorry alt det besvær ..
Avatar billede mikael_knipschildt Nybegynder
24. august 2007 - 23:35 #29
jeg kigger videre på det imorgen

det skal nok komme til at virke, vi arbejder med det rigtige - vi skal blot skrue på de forskellige 'knapper'
Avatar billede cortx Nybegynder
24. august 2007 - 23:37 #30
okay hehe :) det lyder godt.. Men hvis du synes der er en langt smartere måde at opbygge siden på mht til div'sne, må du gerne ændre osv :)
Er godt nok ikke hjemme i weekenden, men håber at du måske kan finde en super løsning :)
Avatar billede olebole Juniormester
25. august 2007 - 00:19 #31
Hvis du har dette stående i din head:

html, body {
    height: 100%;
    margin: 0;
    padding: 0;
}

- så kan du f.eks. skrive din body sådan:

<div style="position:relative;width:700px;height:100%;margin:0 auto;border-left:1px solid #999999;border-right:1px solid #999999;background:url(bg.gif) repeat-y right">
    <div style="position:absolute;width:100%;left:0;top:0;height:200px;background:red">Top</div>
    <div style="position:relative;margin-top:200px;border-top:1px solid #999999;">
        <div style="width:145px;padding:10px;float:left">Left</div>
        <div style="width:350px;padding:10px;float:left">Content</div>
        <div style="width:145px;padding:10px;float:left">Right</div>
    </div>

Du kan selv give de enkelte elementer id'er og lægge deres styles i et stylesheet. Billedet 'bg.gif' er et billede på 165x3 pixels med din højre menus farve
Avatar billede olebole Juniormester
25. august 2007 - 00:22 #32
- og du bør lige clear'e din float i bunden:

<div style="position:relative;width:700px;height:100%;margin:0 auto;border-left:1px solid #999999;border-right:1px solid #999999;background:url(bg.gif) repeat-y right">
    <div style="position:absolute;width:100%;left:0;top:0;height:200px;background:red">Top</div>
    <div style="position:relative;margin-top:200px;border-top:1px solid #999999;">
        <div style="width:145px;padding:10px;float:left">Left</div>
        <div style="width:350px;padding:10px;float:left">Content</div>
        <div style="width:145px;padding:10px;float:left">Right</div>
        <div style="height:0;overflow:hidden;clear:both">&nbsp;</div>
    </div>
Avatar billede olebole Juniormester
25. august 2007 - 00:25 #33
- og én gang til for Prins Knud  :D

<div style="position:relative;width:700px;height:100%;margin:0 auto;border-left:1px solid #999999;border-right:1px solid #999999;background:url(bg.gif) repeat-y right">
    <div style="position:absolute;width:100%;left:0;top:0;height:200px;background:red">Top</div>
    <div style="position:relative;padding-top:200px;border-top:1px solid #999999;">
        <div style="width:145px;padding:10px;float:left">Left</div>
        <div style="width:350px;padding:10px;float:left">Content</div>
        <div style="width:145px;padding:10px;float:left">Right</div>
        <div style="height:0;overflow:hidden;clear:both">&nbsp;</div>
    </div>
Avatar billede cortx Nybegynder
26. august 2007 - 13:15 #34
Jeg prøver det lige mate :P
Avatar billede cortx Nybegynder
26. august 2007 - 15:32 #35
okay, det virker.. og ser simpelt ud :) Tak for det, men har et sidste problem .. Har jo mine to borders..

#border_left {
    width: 4px;
    height: 100%;
    background-image: url(img/border_left.gif);
    }

#border_right{
    width: 4px;
    height: 100%;
    background-image: url(img/border_right.gif);
    }

Hvordan hunde får jeg dem med? synes jeg har prøvet alt ..
Avatar billede cortx Nybegynder
26. august 2007 - 16:00 #36
btw, det med baggrund på 165x3 virker ikke :)
Avatar billede olebole Juniormester
26. august 2007 - 20:29 #37
Jo, det virker fint, når jeg tester, så du må gøre noget forkert. Test med min kode  ;o)

Jeg har sat borders på i hver side. Brug dem i stedet for løsningen med billeder - og vent så med at bruge billeder til borders, til det bliver muligt via CSS 3.0  ;o)
Avatar billede cortx Nybegynder
26. august 2007 - 20:42 #38
Nej fandt en fornufig løsning nu :) millioner af tak hehe ;)
Det er ikke sådan at man kunne få en mulighed for at lære dig bedre at kende? :)
Avatar billede cortx Nybegynder
26. august 2007 - 21:30 #39
Hoppede tilbage til det med alm border :) Hvornår kommer css 3.0 ? :)
Avatar billede olebole Juniormester
27. august 2007 - 00:06 #40
Så vidt jeg husker skulle CSS 3 være færdig i år - men det interessante er nu, hvornår browserne understøtter den. IE 6 understøtter ikke ret meget CSS 2.1 - og IE 7 understøtter vist ikke engang hele 2.1. Personligt holder jeg mig hovedsagelig til CSS 1  :)
Avatar billede cortx Nybegynder
27. august 2007 - 22:30 #41
Okay hehe :)
Mht til tidligere indlæg "Det er ikke sådan at man kunne få en mulighed for at lære dig bedre at kende? :)", hvad så? :) Kunne godt tænke mig at snakke lidt med dig, måske lære lidt af dig? :)
Avatar billede olebole Juniormester
28. august 2007 - 00:21 #42
mit nick plus en krøllet elefantnæse gmail prik com
Avatar billede cortx Nybegynder
28. august 2007 - 08:36 #43
Tilføjer dig lige så :)
Men i hvert fald tak for hjælpen med siden - har lige et lille problem vi kan drøfte senere hehe :)
Avatar billede olebole Juniormester
28. august 2007 - 14:19 #44
Selvtak  :)
Avatar billede cortx Nybegynder
29. august 2007 - 23:20 #45
Sikker på mailen er god nok, eller er du bare aldrig på msn? hehe..
eller er jeg for naiv og tro på du gir mig den rigtige mail?
Avatar billede olebole Juniormester
29. august 2007 - 23:58 #46
Er aldrig på msn  :)
Avatar billede cortx Nybegynder
31. august 2007 - 16:36 #47
Oooolebooole?

Nu du aldrig er på msn, er jeg nød til at spørge her hehe ..

I firefox, virker de koder du gav mig ikke :/
Den er godt nok de 100% UDEN at scrolle, men når man scroller, stopper borderen ved de "oprindtlige" 100%.. ? :/
Avatar billede olebole Juniormester
31. august 2007 - 17:11 #48
Ja, Firefox er på mange måder frygtelig buggy ... det er et evigt tilbagevendende problem, du sidder med. God fornøjelse  ;o)
Avatar billede cortx Nybegynder
31. august 2007 - 17:49 #49
Noo :O hehe?